Lastvagnar

Vägens livvakter

En vägarnas livvakt väger 10,5 ton. Med utfällt TMA-skydd och tänd trafikledningstavla har Thomas Frid och hans dragbil ett livsviktigt uppdrag – att skydda vägarbetarna framför honom, och trafikanterna som kan köra in i honom bakifrån.
En TMA-bil som dämpar krocken kan vara skillnaden mellan liv och död.
"Kör de in i mig kör de in i en krockkudde istället för en grävmaskin. Det kan vara skillnaden mellan liv och död", säger Thomas Frid som kör TMA-bil för Ekab.

Det är fredag, nära lunchtid. Trafiken på Magelungsvägen i Älvsjö rullar fram. En vägriktning i taget. Trafikflödet runt det pågående vägarbetet dirigeras av flaggvakter. I vägkanten jobbar ett arbetslag från Peab med att montera ATK, vilket i klarspråk betyder att Trafikverket beställt fyra nya fartkameror. Drygt 35 meter bakom hjulgrävaren och personalen på marken visar TMA-bilens tavla den rekommenderade hastigheten förbi arbetsplatsen: 30 km i timmen. En vanlig syn, och de flesta av oss tänker nog inte på att skylten faktiskt sitter monterad på en gigantisk krockkudde.

– Vårt uppdrag är inte bara att skydda dem som jobbar på vägarna, utan även trafikanterna. Kör de in i mig kör de in i en krockkudde i stället för en grävmaskin. Det kan vara skillnaden mellan liv och död, säger Thomas Frid som kör TMA-bil för entreprenadfirman Ekab i Grödinge, söder om Stockholm.

Uppdragen blir allt fler och den TMA-bil han kör – en Volvo FH16 750 i Ocean Race-utförande – är företagets senaste investering. Påkörningsskyddet från nederländska Verdegro är dessutom ett av marknadens mest krocksäkra. Utfällt blir det närmare sex meter långt och kan absorbera nog energi för att klara en kollision med en större personbil (ca 2 270 kg) i 100 km i timmen. Krockkudden lär bli skrot, men föraren som krockar har alla förutsättningar att kliva oskadd ur personbilen. Fullt utrustad väger TMA-bilen 10 500 kilo.

– Jag har själv aldrig blivit påkörd, men andra på firman som blivit påkörda har klarat sig helt oskadda då det hänt.

Med åtdragen handbroms rörde sig bilen knappt alls, inte ens vid påkörning i hög fart, säger Thomas Frid.

Den nya TMA-bilen är han nöjd med. 

– För mig finns det flera viktiga anledningar till att välja en dragbil från Volvo: komforten, servicen, priset och växellådan – som är överlägsen allt annat på marknaden. Och så är den bränslesnål, säger han.

Medtrafikanterna är han mindre nöjd med.

– Trafiken har blivit hetsigare. Folk visar ingen respekt. De verkar inte förstå att vi arbetar för att det ska bli bättre och säkrare på vägarna. Det har till och med hänt att folk kastar saker på oss. Man blir helt uppgiven när någon susar förbi i 100 km i timmen vid ett vägarbete. Häromdagen var det en kille som sög en dagvattenbrunn och var ett vinddrag från att stryka med. Jag förstår helt enkelt inte hur folk kan påstå att de inte sett oss, suckar han och pekar på TMA-bilens upplysta trafikledningstavla som är ungefär två gånger två meter och borde ses från långt håll, alla tider på dygnet.

Han får medhåll av Per Hallberg, platschef på Peab och ansvarig för vägarbetet på Magelungsvägen.

– Det här är vår arbetsmiljö. Gör vi jobb på motorvägarna kan vi i dag ha upp till sju TMA-bilar. För att bromsa bilisternas framfart har vi dessutom lagt ut farthinder i vägbanan. Utan dem skulle det nog vara ännu fler som inte saktade ner, säger Per Hallberg.

2015 skärpte Arbetsmiljöverket kraven på TMA-skydd för servicearbete på väg. Sedan dess krävs det TMA-bilar även vid bärgning på så kallade skyddsklassade vägar, och en bärgning utan TMA-fordon innebär ett vite på 100 000 kronor.

– Det fanns de som gnällde i början, men i dag tror jag att det flesta ser det som den livförsäkring det är, säger Janne Carlsson på Vicky Teknik som specialiserat sig på TMA-utrustning och även bygger kompletta TMA-bilar.

Utanför Vicky Tekniks nya moderna lokaler i Grödinge finns ett konkret bevis på att krockkudden fungerar. På gården ligger en hoptryckt aluminiumlåda som en gång varit tre meter lång och uppbyggd av ett bikupemönster av veckad aluminium. Detta är vad som återstår efter att en Mercedes Vito en natt missade alla blinkande koner – och TMA-skyltens varning – och i 120 km i timmen brakade rakt in i krockkudden. Både personbilens förare och passageraren klarade sig otroligt nog med smärre blessyrer. Det gjorde även föraren i TMA-bilen.

Modern TMA-utrustning blir allt mer avancerad. Skylten har ett eget nätverk och användaren kan genom surfplatta eller smartphone välja mellan flera hundra olika budskap att visa på skärmen. Den krockkudde som monterats på Ekabs Volvo FH16 är av senaste modell och med helt ny design jämfört med de klassiska TMA-skydd vi vant oss vid att se på vägarna. I stället för att tryckas ihop som ett dragspel har denna konstruktion åtta blad som i omgångar skär igenom aluminiumkonstruktionen och absorberar energin vid en krock.

– Blade, som den nya krockkuddemodellen heter, klarar det amerikanska krocktestet MASH 2016 som är det hårdaste testet för TMA-skydd på marknaden. Krocktestet görs inte enbart bakifrån, utan tar också hänsyn till bilar som försöker väja och testas för träff på halva kudden och i 15-gradig vinkel från sidan, säger Janne Carlsson.

Det var ingen slump att Vicky Teknik valde att använda en lastbil från Volvo när de byggde den första svenska TMA-bilen med den nya typen av påkörningsskydd.

– Vi har ett bra samarbete med Volvo i Södertälje. De är lätta att göra affärer med och kunderna blir nöjda. Kombinerar man en Volvo med nya krockskyddet Blade bygger man dessutom Sveriges säkraste TMA-bil, säger Janne Carlsson.

Och även om diskussionen lätt hamnar bland fartdårar och spektakulära olyckor är det just säkerhet det handlar om. Att säkert kunna arbeta på vägarna och att säkert ta sig förbi dem som jobbar med att förbättra framfarten för alla.

EKAB ENTREPRENAD I GRÖDINGE AB

Grundat: 2002.

Ägare: Ola Eifrém.

Antal anställda: 20, jobbar också med ett antal underleverantörer.

Stora kunder: Svevia, Peab Anläggning, Peab Asfalt, NCC Industry, Bäckström med flera.

Uppdrag: Framför allt entreprenad, schakt, anläggning och asfalt, samt vinterväghållning i södra Stockholm.