Lastvagnar

Kampen om mästartiteln

Den tredje maj slöt åtta lastbilsförare upp på Anderstorps anrika grand prix-bana för att utmana varandra i Volvo Lastvagnars mest krävande förartävling någonsin.
"När jag fick veta att jag kommit med i tävlingen bad jag om att få de svåraste jobben", berättar Martina Nilsson.
"När jag fick veta att jag kommit med i tävlingen bad jag om att få de svåraste jobben", berättar Martina Nilsson.

Molnen hänger tunga och mörka över Anderstorp Raceway när domaren går igenom reglerna för dagens första utmaning med Martina Nilsson. Hon är en av åtta utvalda lastbilsförare som deltar i Volvo Trucks Driver Challenge, där de tävlande gör upp om titeln Sveriges bästa lastbilsförare och en plats i världsfinalen.

– Nu kör vi, utropar Martina peppat efter genomgången.

Hon kliver upp i hytten i en Volvo FM 410, stänger dörren efter sig och vevar ner fönsterrutan. Framför henne står flera orange koner utplacerade i en snäv ring i vilken hon ska vända 360 grader utan att välta någon av dem. Utrymmet är trångt och manövern kräver stor skicklighet. Det börjar regna. Dropparna smattrar mot vindrutan. Martina tar ett djupt andetag innan hon vrider om tändningen.

 

– Volvo har en lång tradition av förartävlingar. Den här gången har vi utökat tävlingen så att det inte bara handlar om bränsleförbrukning, utan också precision och säkerhet, säger Christina Eriksson, chef för marknadskommunikation på Volvo Lastvagnar.

Martina Nilsson kör in i cirkeln, vänder fordonet, kör ut, och backar in i målfållan. Hon kommer väldigt nära konerna, och det ska hon. Om hon parkerar längre än tio centimeter ifrån dem blir hon belagd med strafftid.

– Närmare än så här går det inte att komma, säger domaren, Pär Harklint, som mäter en halv centimeter från kon och lastbil.

 

Samtidigt som Martina Nilsson avslutar dagens första insats med att stänga av motorn återvänder Bert ”Knatte” Johansson från grand prix-banan. En bana som för 40 år sedan var skådeplatsen för flera internationella Formel 1-evenemang, men i dag är den spelplan för tävlingsmomentet där förarna ska köra två varv så bränslesnålt som möjligt.

 

– Det kändes inte helt bra, jag borde ha rullat mer och gasat mindre, säger Knatte och rycker på axlarna.

– Det är tuffa utmaningar som rymmer flera svåra moment, instämmer tävlingsledaren Magnus Backman, som till vardags arbetar som produktchef på Volvo Lastvagnar. Vi har valt att köra utan släp. Många som är här kör med släp dagligen, men vi vill inte göra skillnad på förare oavsett om de kör timmerbil eller brödbil. Du kan vara en skicklig lastbilsförare oavsett storleken på fordonet.

Till Volvo Trucks Driver Challenge har Magnus Backman valt ut tre fordon. En fjärrlastbil, FH 500, används till det bränslesnåla momentet, en kranlastbil av modell FM 410 till tävlingsgrenen där fordonet ska vändas i ett begränsat utrymme, och en dumperlastbil, FMX 540, för slalombanan.

Martina Nilsson, som är van vid de flesta kombinationer, inledde sin yrkesbana med att köra budbil men utökade sitt körkort för att kunna ta fler jobb. I dag kör hon framför allt dumperekipage lastat med socker, en last som har gett henne smeknamnet ”Sockerprinsessan”.

– När jag fick veta att jag kommit med i tävlingen bad jag om att få alla de svåraste jobben, på de tuffaste vägarna och med de krångligaste ställena att backa in på, säger Martina Nilsson.

Knatte Johansson som till vardags kör timmerbil i skogen sitter nu i en dumperlastbil och blickar ut mot en slalombana. Så snabbt och precist som möjligt ska han manövrera mellan konerna, sedan backa samma väg tillbaka och avsluta med en precisionsparkering. Det är en uppgift som premierar försiktighet. Men den erfarne lastbilsföraren Knatte tar sig an slalombanan i hög hastighet – utan att välta en enda kon.

När han klättrar ner från hytten är det med en belåten min.

– Nu känns det bättre. Jag var inte helt nöjd med min ekonomikörning och jag behövde ta igen det på precisionskörningen. Därför körde jag pang på på gasen här, skrattar han. Det går ju på tid trots allt.

Enligt Christina Eriksson är syftet med tävlingen att rikta strålkastarljuset mot föraren och visa att yrket är både utmanande och utvecklande.

– Många av våra kunder har svårt att hitta förare. Det är en konjunkturfråga men också en fråga om strukturer. Framför allt är det en utmaning att locka ungdomar och tjejer till yrket. Med den här tävlingen vill vi visa att det här är ett riktigt roligt arbete, säger hon.

Dagen lider mot sitt slut och när tävlingens samtliga deltagare har genomfört sina moment sluter de upp i loungerummet, medan domarna räknar ihop slutresultatet på våningen ovanför. Även om det skämtas och skojas förarna emellan ligger spänningen i luften.

– Det har varit nervöst och det märks att det är en tävling. Men alla har haft kul och blandningen av skicklighetsövningar har varit perfekt. Det har verkligen varit jätteroligt att få vara med här i dag och oavsett hur det går har jag lärt mig att manövrera på mindre platser än vad jag trodde var möjligt, säger Martina Nilsson.

När domarna återvänder samlas Martina, Knatte och de andra deltagarna framför lastbilarna. Det har varit en jämn tävling, till den grad att de två ledande förarna har fått lika många poäng. För att avgöra vem som vunnit måste domarna räkna sekunder. Först därefter kan de kora en slutgiltig segrare. Bert ”Knatte” Johansson.

– Det här hade jag aldrig vågat hoppas på. Kan inte bli bättre än så här. Det känns oerhört hedrande att komma till världsfinal, säger Knatte. Nu ska jag hem och träna.