Lastvagnar

Gröna Göteborg

Under 2019 kommer Volvo Lastvagnar börja sälja eldrivna lastbilar i Europa. Men redan i år kommer ett litet antal Volvo FL Electric-lastbilar att köra runt på gatorna i Volvo Trucks hemstad Göteborg – en stad med gröna ambitioner. De ingår i en plan som går ut på att skapa en ny typ av bostadsområden och göra staden mer attraktiv.
Volvo FL Electric i centrala Göteborg
Volvo Trucks ska börja använda en eldriven distributionslastbil för matleveranser i Göteborg, i samarbete med transportföretagen TGM och Schenker.

Byggkranar sträcker sig mot himlen i Volvo Trucks hemstad Göteborg. Staden beräknas växa med en tredjedel fram till 2035 och stora delar av stadskärnan byggs nu om för att hysa fler människor och vägar.

Utmaningen är inte unik för Göteborg. Ungefär en miljard människor beräknas flytta in till städerna runtomkring i världen fram till 2030. 

För att få plats med de nya invånarna planerar Göteborgs stad att bygga många nya och kompakta blandområden där bostäder, kontor och butiker samsas. 

Göteborgs stads stadsbyggnadsdirektör, Henrik Kant, tror att eldrivna lastbilar kan spela en avgörande roll för att göra den här typen av stadsbild framgångsrik och hållbar. 

– Eldrivna fordon är tystare och helt avgasfria. Därför kan vi planera våra städer på ett helt annat sätt med dem. Den här tekniken möjliggör nya lösningar, som mer flexibla leveranstider eller busslinjer som placeras närmare bostadshus. Vi kan planera mer sammanhållna blandområden.

I sin tidigare roll som chef på miljöförvaltningen i Göteborgs stad såg Henrik Kant till att eldrivna lastbilar blev en del av stadens renhållningsstrategi. 

– Vi tillämpar redan policyn att använda fossilfria sopbilar med låga utsläpp i Göteborg. Lastbilarna i staden körs på biogas eller HVO, ett bränsle tillverkat av biprodukter från köttproduktion, säger han. 

Eldrivna lastbilar hjälper nu staden att ta ännu ett stort steg i rätt riktning. 

– Göteborgs vision är att bygga en tät och grön stad. Vi måste jobba hårt för att uppnå så låga utsläppsnivåer som möjligt, särskilt i stadskärnan. Samtidigt kan vi minimera bullernivåerna.

Göteborgs vision är att bygga en tät grön stad. Vi måste jobba hårt för att uppnå så låga utsläppsnivåer som möjligt, särskilt i stadskärnan.

För några år sedan vände sig Göteborgs stad till Volvo Lastvagnar och bad dem utveckla en noggrant specificerad eldriven sopbil som skulle uppfylla kraven när det gällde körsträcka, topografi, hastighet och lastkapacitet. Bland annat skulle lastbilen kunna transportera fem ton sopor och klara en hel dags körning på en enda laddning. Och nu introduceras alltså den eldrivna sopbilen. Om resultatet blir bra hoppas Göteborgs stad kunna utvidga planerna.

Bland annat hoppas Henrik Kant att de eldrivna lastbilarna ska ge förarna bättre arbetsmiljö. 

– Sophämtare ligger i topp när det gäller arbetsskador, sett till hela arbetskraften i landet. Så självklart vill vi titta på lösningar som kan förbättra deras arbetsmiljö, säger han.

Samtidigt kommer ännu en eldriven Volvolastbil att börja rulla på gatorna i år. Volvo Lastvagnar ska börja använda en eldriven distributionslastbil för matleveranser, i samarbete med transportföretagen TGM och Schenker. 

– Eldrivna fordon har många fördelar. De skapar mindre utsläpp och buller och kan också ge högre produktivitet och leveransprecision genom att minska antalet timmar som förarna måste tillbringa i trafiken. Detta eftersom leveranserna kan ske under perioder med lågtrafik, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi för Volvo FL och Volvo FE på Volvo Lastvagnar. 

Eldrivna fordon kan ge ökad produktivitet och leveransprecision.

Men att få en vagnpark med eldrivna lastbilar att rulla kräver mer än en samling fordon. 

– Fordonen är bara en av många faktorer som krävs för en elektrifierad och hållbar transportlösning. Regler, laddningsstationer och övrig infrastruktur måste också finnas på plats för att det ska löna sig för företagen att använda eldrivna fordon. Kunder och städer som investerar i den här tekniken måste också ha en helhetssyn på transportsystemet. De måste se att det gynnar både deras varumärken, livskvaliteten i stort och miljön.

Göteborgs stad hoppas bli Skandinaviens logistikcentrum och är snabbt på väg att bli en testverkstad för nya transportlösningar.

Staden har redan två helt eldrivna busslinjer och en uppsjö hybridfordon. Lokala biltillverkare testar automatiserade fordon på utvalda sträckor. Och Göteborg har fått internationell uppmärksamhet genom att bygga en stadslinbana som ska transportera 4 000–6 000 personer i timmen över Göta älv, som en del av stadens kommunala transportsystem. 

Så vad kan stadens framtida invånare förvänta sig?

– Jag hoppas att vi kommit så långt år 2035 att vi inte behöver fokusera på buller, föroreningar eller luftkvalitet eftersom de frågorna är lösta då, säger Henrik Kant. 

Lars Mårtensson, miljö- och innovationsdirektör på Volvo Lastvagnar, tror att lösningarna som provas i Göteborg kommer att användas även på andra håll.

Vi vill skala upp det här och vi genomför redan tester i andra städer.

– Vi vill skala upp det här och genomför redan tester i andra städer, som Hamburg. Det är en del av processen för att bygga en attraktiv stad som är lätt att leva i. Lastbilar har inte varit ett prioriterat område när det gäller övergången till eldrift, men det ändrar vi på nu – tillsammans med våra samarbetsstäder, säger han.

Lastbilarna som testas i Göteborg

  • De två första Volvo FL Electric-lastbilarna kommer att användas av avfalls- och återvinningsföretaget Renova samt transportfirman TGM.
  • Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljö, totalvikt 27 ton.
  • Drivlina: 185 kW elmotor, max kontinuerlig uteffekt på 130 kW, tvåstegad växellåda, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment för elmotorn är 425 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 16 kNm.
  • Energilagring: Två till sex litiumjonbatterier på totalt 100–300 kWh. 
  • Räckvidd: Upp till 300 km.
  • Laddning: AC-laddning via elnätet (22 kW) eller DC-snabbladdning via CCS/Combo2 för upp till 150 kW. 
  • Laddningstid: Från tomt till fulladdat batteri: snabbladdning tar 1–2 timmar (DC-laddning), nattladdning upp till 10 timmar (AC-laddning) med en maximal batterikapacitet på 300 kWh.

Fakta om Göteborg

570 000 – Antalet invånare i Göteborg, Sveriges näst största stad. Detta har varit Volvos hemstad sedan företaget grundades 1926.

140 000 – Förväntad befolkningstillväxt i Göteborg till och med år 2035
– en ökning med en tredjedel.

12 – Antal miljömål för staden som syftar till att skapa hållbar utveckling och goda levnadsförhållanden. Tre mål är direkt kopplade till transporter:

  • Begränsad klimatpåverkan.
  • Ren luft.
  • Välbyggd infrastruktur.