Lastvagnar

Göteborg får sin första eldrivna lastbil

I Volvo Lastvagnars hemstad Göteborg har man högt ställda hållbarhetsmål. I år får staden sin första helt eldrivna lastbil, något som markerar ett litet men viktigt steg i riktning mot elektrifiering av stadens kommersiella transporter. Men vad hände bakom kulisserna för att få ut den första eldrivna lastbilen på Göteborgs gator?
Göteborg i solnedgång.

– På våren 2016 blev vi ombedda av förvaltningen Kretslopp och vatten i Göteborgs stad att undersöka möjligheten att utveckla en helt eldriven sopbil. Syftet var att använda den i ett projekt för att ta reda på hur smartare och mer hållbara transporter kan bidra till en attraktivare stadsmiljö, berättar Jonas Odermalm, Head of Product Strategy Volvo FL och Volvo FE vid Volvo Lastvagnar. 

Detta blev startskottet för ett intensivt samarbete mellan Göteborgs stad, Volvo Lastvagnar, JOAB och Renova. De fyra parterna hade ett tätt samarbete i sina respektive roller som kund, fordonsutvecklare, påbyggare och transportföretag.  

– Vi började med att undersöka rutten som den eldrivna sopbilen skulle köra och konfigurationen hos de fordon som används på denna rutt i nuläget. Hur långt kör fordonen, vilka hastigheter uppnås, hur tungt lastade är de, hur många stopp gör de per skift och sker körningarna på plana eller kuperade vägar?, förklarar Jonas Odermalm.

Genom att sammanställa och analysera ett antal olika faktorer fick man inom ramen för projektet information om kravspecifikationen för den planerade lastbilen. En önskad totalvikt på 19 ton med 5 tons nyttolast och en daglig körsträcka på mellan 60 och 70 km, med 128 stopp för sophämtning längs vägen. Så såg parametrarna ut när man skulle räkna ut fordonets förväntade energiförbrukning. Eftersom detta är en sopbil var man också tvungen att ta hänsyn till påbyggnads-/komprimeringsenhetens energiförbrukning.  

När energibehovet och trafikförhållandena var kartlagda tog utvecklingsteamet en närmare titt på olika energialternativ. Att ha ett stort antal batterier i fordonet skulle visserligen ge lång räckvidd, men det skulle även påverka fordonets nyttolast negativt. Färre batterier skulle möjliggöra större nyttolast men fordonet skulle då behöva laddas oftare. 

– Fanns det behov av att snabbladda längs rutten eller skulle det räcka om batterierna laddades över natten? Vi undersökte flera olika alternativ innan vi tog det slutgiltiga beslutet, säger Hayder Wokil som är huvudansvarig för Volvo Lastvagnars medverkan i projektet. 

Lösningen blev ett fordon med tre batterier och en energilagringskapacitet som uppgår till 150 kWh, vilket är tillräckligt för att genomföra ett helt skift utan extra laddning. Och eftersom sopbilar endast används dagtid beslutade man sig för att ladda dem på natten via det vanliga elnätet.  

I början av sommaren 2017 byggdes sopbilen på ett Volvo FL-chassi. Den elektriska drivlinan installerades, och chassiet och hytten anpassades efter den nya tekniken. Efter sex månaders utvecklingsarbete och optimering försågs sopbilen med en påbyggnad i början av 2018. Nu kommer vissa finjusteringar och en certifieringsprocess att genomföras och man ska dessutom utbilda förare och mekaniker innan sopbilen slutligen kan tas i reguljär drift på Göteborgs gator med Renovas förare bakom ratten.