25 Volvo FH-innovationer

Volvo FH har förändrat framtiden redan från början. Volvo FH var en verklig revolution 1993 och den fortsätter bryta ny mark i fråga om förarkomfort, säkerhet, prestanda och anpassningsbarhet. Här är 25 av innovationerna som har tagit Volvo FH till toppen.
Volvo FH LNG

25: Volvo FH LNG (2017)
Volvo Lastvagnar försöker alltid hitta nya sätt att öka effektiviteten och hitta hållbara lösningar. År 2017 lanserades Volvo FH LNG. En tung lastbil som kör på flytande naturgas eller biogas. Lastbilarna kan minska koldioxidutsläppen med 20 till 100 procent. Det bidrar till att minska miljöpåverkan från tunga region- och fjärrtransporter ytterligare.
 

Volvo FH – tester med tung last


24: I-Shift med krypväxlar (2016)

Med de nya krypväxlarna kan Volvo FH starta med ännu tyngre last på ojämna underlag, vilket gör att föraren kan tacka ja till fler uppdrag. Och vid körning utan last – på tillbakavägen – är det alltid möjligt att hitta en växel som sänker bränsleförbrukningen.

Volvo FH med lyft axel


23: Tandemaxellyft (2015)

Drivaxlar skapar friktion och rullmotstånd, vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen. Genom att inaktivera och höja axeln när den inte behövs kan du spara upp till 4 procent bränsle på tillbakavägen. Det är perfekt om du kör tung last i en riktning och olastat när du kör tillbaka.

Volvo FH med Dual Clutch


22: I-Shift Dual Clutch (2014)

Med I-Shift Dual Clutch får Volvo FH en växellåda med racerbilsteknik. Det ger ännu mjukare körning, särskilt i uppförs- och utförsbackar.

Förare som kör en Volvo FH


21: Volvo Dynamic Steering (2013)
Volvo Dynamic Steering ger föraren en ny upplevelse. Systemet mäter förarens styrintentioner 2 000 gånger per sekund och kompenserar för terräng- och vindförhållanden, vilket gör styrningen mycket mindre ansträngande. Det ger mindre belastning på nacke och rygg för förarna. I höga hastigheter hjälper Volvo Dynamic Steering förarna att hålla rätt kurs. Och vid lägre hastighet och precisionskörning ger systemet all styrkraft som behövs, oavsett lastens tyngd.

Volvo FH Generation IV


20: Generation 4 (2012)

År 2012 såg nya Volvo FH dagens ljus. Den här gången med ännu fler funktioner som underlättar för föraren. Hytten hade blivit en hel kubikmeter större invändigt, och fönstren hade gjorts ännu större i syfte att förbättra sikten. Köregenskaperna blev ännu bättre med det nya chassiet.

Volvo FH-interiör


19: I-Park Cool (2012)

Volvo FH är en komplett arbetsplats. Med ett välfungerande viloutrymme. En god natts sömn är en nödvändig förutsättning för säker körning, och med den integrerade klimatlösningen I-Park Cool satte Volvolastbilarna en ny standard för behagligt hyttklimat – även nattetid.

Volvo FH i bergsterräng


18:  I-See (2012)
Med I-See-programvaran kan Volvo FH dra nytta av vägsträckor som redan körts. Med hjälp av den intelligenta farthållaren utnyttjas sedan dessa kunskaper till att maximera bränslebesparingarna i alla backar.

Volvo FH demonstrerar kollisionsvarning


17: Kollisionsvarning med nödbroms (2012)

Volvo FH har skyddat förarna sedan 1993. År 2012 lanserade Volvo Lastvagnar kollisionsvarning med nödbroms. Det är en aktiv säkerhetsfunktion där radar- och kamerateknik kombineras för att upptäcka framförvarande fordon.

Volvo FH Generation III


16: FH Generation 3 (2008)

År 2008 gjordes en stor uppgradering av Volvo FH. Interiören fick helt ny design, som satte en ny standard för förarkomfort. Dessutom fick fronten ett nytt lättigenkännligt utseende med ny grill, nytt solskydd och nya strålkastare.

Instrumentpanel med uppmärksamhetsassistans


15: Uppmärksamhetsassistans (2008)

Volvo Lastvagnar håller vägarna säkra. År 2008 lanserades DAS, uppmärksamhetsassistans. Systemet fångar upp oavsiktliga rörelser på vägbanan. Om föraren visar tecken på trötthet sänder systemet ut en ljud- och ljussignal.

Knapp för Körfältsassistans


14: Körfältsassistans (2007)

För att öka förarsäkerheten registrerar körfältsassistansen vägmarkeringarna med en kamera och varnar föraren om han eller hon råkar korsa dem.

 

Volvo FH i bergsterräng


13: Volvo Engine Brake+ (2006)

När Volvo FH debuterade 1993 var Volvo Engine Brake en avancerad funktion. År 2006 fick systemet en uppgradering som ökade bromseffekten med upp till 25 procent. Detta gör körning i nedförsbackar mer avslappnad och minskar belastningen på färdbromsarna.

Volvo FH Generation 2


12: FH Generation 2 (2001)

Med den andra generationen av Volvo FH sattes en ny standard. Den redan framgångsrika lastbilen fick nu ännu fler funktioner som gjorde Volvo FH till en ännu bättre arbetsplats för förarna, samtidigt som driftekonomin förbättrades ytterligare. Hyttens nya design gav en ännu bättre aerodynamik. 

Bild av Volvo FH ESP


11: Elektroniskt stabiliseringsprogram (2001)

År 2001 introducerade Volvo Lastvagnar världens första stabiliseringssystem för både jämnlastbilar och dragbilar. I farliga situationer griper det elektroniska stabiliseringsprogrammet in genom att minska motoreffekten och bromsa alla hjulen på lastbilen och släpvagnen individuellt.

Säkerhetstester av Volvo FH


10: Energiabsorberande hytt (2001)
Volvo Lastvagnar hittar alltid nya metoder för att öka säkerheten. Om lastbilen skulle krocka förflyttas energin bakåt tack vare den energiabsorberande hytten. På så sätt bevaras ett tillräckligt stort överlevnadsutrymme inne i hytten.

Volvo I-Shift


9: I-Shift (2001)

År 2001 fick Volvo FH växellådan I-Shift. En revolution inom motortransmissioner. Det var en växellåda som var byggd enbart för automatisk växling, något som aldrig tidigare hade gjorts för lastbilar. Detta gav Volvo FH en stor fördel och gav föraren möjlighet att fokusera på trafiken och samtidigt få högsta möjliga prestanda vid fjärrtransporter.

 

Skivbroms


8: Skivbromsar med elektroniskt styrt bromssystem (1999)

Högsta möjliga prestanda är viktigt för alla delar på en lastbil. Introduktionen av skivbromsar med EBS år 1999 gav Volvo FH överlägsen bromskraft och banade väg för ännu fler avancerade funktioner.

Volvos säkerhetstester


7: Främre underkörningsskydd (1996)
Säkerhetsaspekten är viktig, inte bara för personer som färdas i lastbilen. Vid en frontalkollision med en personbil är Volvo FH konstruerad så att lastbilen ska absorbera en del av kraften genom att fjädra bakåt. Volvo Lastvagnar introducerade denna funktion långt innan tekniken blev obligatorisk.

Säkerhetstester av krockkudde


6: Krockkudde (1995)

År 1995 blev Volvo den första tillverkaren av tunga lastbilar i världen som introducerade krockkudde på förarplatsen.

D12-motorn


5: D12A-motorn (1993)

Den nya D12A-motorn gav Volvo FH ett stort försprång redan från start. Prestandan var fantastisk. Den hade en enhetsinsprutare per cylinder, överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder. Vid förarnas provkörningar av fordonet var motorn en av de saker som utmärkte sig mest.

Volvo FH som kör i nedförsbacke i skog


4: Volvo Engine Brake (1993)

Volvo Engine Brake gav Volvo FH fantastisk bromseffekt redan från början. Den minskade belastningen på hjulbromsarna och tillät högre snitthastighet med ökad säkerhet i kuperad terräng.

Volvo FH-modell testas i fråga om aerodynamik


3: Aerodynamik (1993)

Volvo FH fick som första lastbil genomgå omfattande tester i vindtunnlar för att uppnå bästa möjliga aerodynamik. Detta resulterade i högre prestanda och lägre bränsleförbrukning.

Volvo FH-interiör


2: Hytt (1993)

En av de största fördelarna med Volvo FH var att den var konstruerad med föraren i fokus. Hyttdesignen var resultatet av otaliga tester med verkliga förare. Deras behov låg bakom varje enskilt designbeslut. Detta resulterade i en hytt som verkligen gjorde intryck på marknaden. Volvo FH var inte bara framtagen för att köra i, utan också för att bo i.

Två Volvo FH


1: Chassi (1993)

Under utvecklingsarbetet var Volvo FH en del av en större plan för Volvo Lastvagnar. Det nya chassiet var en av anledningarna till att Volvo FH blev en så stor framgång redan från början. Det utformades som en grund för alla andra ingenjörer att bygga vidare på. Det skapade stabilitet och kreativitet och var själva utgångspunkten för kommande, framgångsrika lastbilsserier.

Relaterade artiklar

Så sparar I‑Shift Dual Clutch bränsle åt det italienska transportbolaget Sartori på krävande bergsvägar

Sartori Trasporti kör transporter i de kuperade regionerna i norra Italien. Där behöver de fordon med hög prestanda och låg bränsleförbrukning. Volvo FH med I‑Shift Dual Clutch är den perfekta lösningen för dem....

Med krypväxlar på isiga skogsvägar

Isiga, smala och kuperade vägar och en totalvikt på 76 ton. Timmertransporterna genom de finska skogarna är en utmaning för både förare och fordon. Men med Volvos I‑Shift med krypväxlar kan Saku Simpanen och hans team ta sig an både backig terräng ...