Lastvagnar

Automatiseringens viktigaste komponenter

Automatisering är något som snabbt öppnar dörrarna till nya, mycket avancerade transportlösningar som ända tills helt nyligen varit helt otänkbara. Men merparten av tekniken som behövs för att förverkliga de olika lösningarna finns redan.
Självkörande sopbil
Teknik som Volvo Dynamic Steering, kollisionsvarning med nödbroms, aktiv farthållare och I‑Shift banar väg för avancerade transportlösningar som självkörande sopbilar.

Volvo Lastvagnar utforskar automatiseringens olika möjligheter inom allt från gruvdrift och sophantering i Sverige till sockerrörsskörd i Brasilien. Oavsett om det gäller självkörande sopbilar eller motorvägståg är det framför allt teknik som Volvo Dynamic Steering, kollisionsvarning med nödbroms, aktiv farthållare, I‑Shift och olika sensorer som möjliggör de olika automatiserade lösningarna. Vissa av dessa funktioner finns i dag som standard i nya modeller från Volvo Lastvagnar. De har visserligen inte utvecklats specifikt för automatisering, men har de egenskaper som behövs för att förverkliga tekniken. Utöver dessa huvudfunktioner behövs inget mer än sensorer (som radar, lidar, kamera och antenn) och ny programvara för att skapa en komplett automatiserad lösning.

1. Styrenhet
Programvaran är avgörande för att komponenterna ska kunna samverka. Informationen från lastbilens olika sensorer och antennen samlas ihop, bearbetas och analyseras i styrenheten. Därefter skickas rätt instruktioner ut till lastbilens olika automatiserade komponenter.

2. Aktiv farthållare
Den aktiva farthållaren bibehåller en inställd hastighet men anpassar denna automatiskt till fordonet framför. Tekniken bygger på en radar som håller koll på trafiken framför. Exakt samma system används vid motorvägståg, för att se till att fordonen håller rätt hastighet och ett säkert avstånd till lastbilen framför.

3. Antenn
För kommunikation mellan olika fordon (används i motorvägståg), kommunikation mellan fordon och infrastruktur och GPS-kartläggning (används vid sockerrörsskörd med självkörande lastbilar) behövs en antenn för att ta emot och skicka information.

4. Kollisionsvarning med nödbromsning
Kollisionsvarningen med nödbromsning varnar om det finns risk för kollision med fordonen framför och bromsar fordonet automatiskt vid behov. Tekniken använder sig av kamera och radar för att identifiera objekt framför fordonet och mäta hastighet och avstånd. Samma system används också för att undvika kollisioner i Volvo Lastvagnars självkörande fordon.

5. Sensorer
Alla automatiserade fordon behöver sensorer som håller koll på stillastående och rörliga objekt i omgivningen. Sensorernas antal och placering beror på hur lastbilen används. Men syftet är alltid att förse huvudprocessorn med information som ger en bättre överblick över situationen.

6. Volvo Dynamic Steering
Det främsta syftet med VDS är att avlasta föraren genom att göra det mindre fysiskt jobbigt att styra en lastbil. Tekniken bygger på en elmotor som är monterad på styrväxeln. Men VDS-tekniken används även för att automatisera styrningen i självkörande lastbilar.

7. I-Shift
Volvo Lastvagnars ledande automatiserade växellåda ser till att du alltid kör på rätt växel. Efter att ha utvärderat viktiga faktorer som fordonets hastighet och vägens lutning räknar systemet snabbt ut vilken växel som är mest effektiv. I de självkörande fordonen används I‑Shift-växellådan på samma sätt.