Montering av en Volvohytt

På Volvo Lastvagnars montering av hyttinredning i Tuve i Göteborg sätts omkring 900 delar ihop för att skapa en komplett lastbilshytt – och allt bara på sex timmar.
Slutinspektion av hytten.

Vid slutet av monteringsbandet riktas starka strålkastare mot den färdiga hytten så att alla ytskikt kan kontrolleras.

Paulina Lundgren.

Paulina Lundgren, teamledare, produktionsteknik, hyttinredning.

Processen för att allt ska klaffa är oerhört organiserad. Varje liten detalj och operation har optimerats med avseende på hastighet, precision och effektivitet.

– Det är viktigt allting stämmer. ”Allt måste flyta på: tekniken, produktionsplaneringen, materialleveranser och arbetssätt. Allt måste fungera perfekt.”

Produktionen börjar med bara ett hyttskal som tillverkats och lackerats av Volvo Lastvagnars hyttfabrik i Umeå och därefter fraktats med tåg till Tuvefabriken i Göteborg. Medarbetarna förbereder hytten för monteringen på huvudbandet genom att ta bort instrumentpanelsplåten och frontpanelen. Hytten placeras på transportbandet och rör sig därefter en meter i minuten.

Hytten ska passera 56 olika arbetsstationer och medarbetarna har i genomsnitt 5,5 minuter på sig att slutföra sina uppgifter innan den flyttar vidare till nästa station. Varje hytt är noggrant utformad och konstruerad för maximal effektivitet och hastighet. Alla verktyg och delar som behövs ligger nära till hands. Säkerheten och ergonomin är också viktig. Därför finns det gott om lyfthjälpmedel och liknande.

– Alla stationer är byggda så att vem som helst kan jobba på dem, säger Paulina Lundgren.

Montering av vindruta.

Vid installationen av vindrutor, sidorutor och takluckor på FH-hytterna används två robotar.

 

Monteringsbandet är uppbyggd med fiskbensstruktur: ett huvudband som löper genom mitten och mindre förmonteringsband längs sidorna för större moduler. För instrumentpanelen finns det till och med förmonteringsband till förmonteringen. De enskilda komponenterna sätts ihop till små moduler som monteras i den kompletta instrumentpanelen, som sedan lyfts rakt in i hytten på huvudbandet.

Allt måste flyta på: tekniken, produktionsplaneringen, materialleveranser och arbetssätt. Allt måste fungera perfekt.

Paulina Lundgren

Teamledare, produktionsteknik, hyttinredning

Montering av taklucka.

Varje robot är kalibrerad så att glaset placeras med en precision på 0,1 mm.

En hytt innehåller i genomsnitt 750–900 delar. Det finns omkring 3 500 olika artikelnummer, och de många olika specifikationerna gör att i princip varenda hytt är unik. Processen är oerhört avancerad. Den är utformad för att minimera risken för fel orsakade av den mänskliga faktorn. För att plockarna ska ta rätt delar till varje hytt finns det ett lampsystem som anger vilka delar som behövs till nästa hytt. När alla delar har samlats ihop och flyttats till huvudbandet trycker plockaren bara på en knapp för att visa nästa lampsekvens.

Merparten av alla delar och komponenter installeras manuellt. Vid installationen av vindrutor, sidorutor och takluckor på FH-hytterna används emellertid två robotar. De lyfter upp glasrutorna med sugkoppar och för försiktigt runt kanten under en limbehållare. Olika sensorer runt hytten kontrollerar att den är i exakt rätt position för robotarmarna. Robotarna är programmerade till att veta exakt vilken hyttmodell som är på bandet just då och är kalibrerade så att glaset placeras med en precision på 0,1 mm.

Vid de slutstationerna testas alla kontrollfunktioner. Starka strålkastare riktas mot hytten så att alla ytskikt kan kontrolleras. Sedan transporteras hytten till chassibandet där den monteras ihop med chassiet och drivlinan.

Hytter på monteringsbandet.

Hyttmonteringen – Tuve

  • 3 500 artikelnummer används vid hyttmonteringen.
  • 240 operatörer jobbar med hyttmonteringen under produktion.
  • 56 arbetsstationer på monteringsbandet.
  • 5,5 minuter tar arbetet på varje station i snitt.
  • 6 timmar tar det för en hytt att ta sig igenom hela monteringsbandet.
  • 120 hytter produceras för närvarande om dagen i Tuve.

Relaterat innehåll

Where engines are born

Visit Volvo’s engine plant in Skövde, Sweden, where all its engines are built, and meet the engineers behind the Euro 6 technology....

One minute – Cab space

In recent years, improvements to the design on Volvo Trucks’ cabs has seen the interior of the Volvo FH grow by up to one cubic metre. This creates a more spacious and airy feel, while at the same time storage capacity has expanded by 10.6 cubic ...

One minute – Visibility

In traffic limited visibility compromises safety, both for drivers and other road users. This is why Volvo Trucks designs its cabs to minimise distractions and offer maximum visibility. Features includes extra large windows, slim designs for ...

Filtrera artiklar

5 true 5