Lastvagnar

Bättre lönsamhet och tryggare förare med YKB

Två åkerier med vitt skilda uppdrag men med ett gemensamt; båda har låtit sina förare ta YKB hos Volvo. Resultatet är bättre koll på regelverket, mindre slarv med färdskrivaren samt lugnare och mer bränslesnål körning.
För Bengts Åkeri och Nya Åkeriet i Örebro har Volvos YKB-utbildning gett positiv utdelning, inte minst i form av tryggare förare.
För Bengts Åkeri och Nya Åkeriet i Örebro har Volvos YKB-utbildning gett positiv utdelning, inte minst i form av tryggare förare.

Det är tidig morgon på Örebro Truckstop. Henrik Svedberg, YKB-utbildare hos Volvoåterförsäljaren Tage Rejmes, är djupt inbegripen i en livlig konversation med åkeriägarna Mikael Eklund och Håkan Johansson. Det märks på den skämtsamma jargongen att de känner varandra väl. Något som inte är så märkligt då Henrik Svedberg under de senaste åren varit bägge åkeriernas kontaktperson på Rejmes. Det var också han som såg till att påminna de båda åkeriägarna om att vara ute i god tid med YKB-utbildningen.

– Henrik började tjata på mig redan för två år sedan, men då tyckte jag att det var alldeles för tidigt. I stället körde vi i gång för ett år sedan. Det skulle visa sig vara i senaste laget, för det har varit lite stressigt nu mot slutet, säger Mikael Eklund.

När Mikael först hördes talas om YKB-utbildningen före 2013 hade han inte en aning om vad det handlade om och tyckte att det hela kändes onödigt. Inte minst då Nya Åkeriet är ISO-certifierat och därför redan låtit sina förare genomgå ett antal utbildningar. Dessutom oroade han sig för kostnaderna som skulle uppstå av att behöva ställa både lastbilar och transporter

Jag upplever att mina förare har blivit ännu bättre på att köra bränslesnålt efter YKB-utbildningen.

Mikaels initiala skepsis är något han delade med Håkan Johansson, som äger Bengts Åkeri. Till skillnad från Nya Åkeriet som främst sysslar med entreprenadarbeten inom Örebro är Bengts Åkeri specialiserat på fjärrtransporter och har, förutom åkeriet i Örebro, sju filialer på andra orter runt om i Sverige. Med 350 anställda var Håkan därför tvungen att fatta beslutet att börja med YKB-utbildningarna redan 2013, så snart som utbildningsmaterial släppts från Transportstyrelsen. Det första han gjorde var att låta utbilda sig själv och brorsonen Niklas, som är delägare i företaget. Därefter tog han kontakt med Henrik Svedberg för att få hjälp att sy ihop ett utbildningspaket.

Du får ner förarnas stress med YKB-utbildningen och de känner sig trygga och sover bättre.

– Rejmes har skött utbildningarna åt oss och jag och Niklas har kunnat vara med på plats. Vi har inte behövt ställa några körningar då vi kunnat genomföra utbildningarna på helger med runt 80 förare åt gången. Från början hade jag tänkt hålla utbildningarna själv, men sedan insåg jag hur omfattande utbildningen var och även vikten av bra lärare. Henrik är extremt duktig och någon förarna verkligen lyssnar på – då blir det också ett helt annat resultat av YKB:n, säger Håkan.

Både Håkan och Mikael upplevde inledningsvis att deras äldre, rutinerade förare inte direkt var överlyckliga över att behöva gå i skolan efter ett helt yrkesliv ute på vägarna. Vad de inte hade förväntat sig var dock att det var just de äldre som skulle visa sig bli mest nöjda i slutändan.

– När de väl genomgått de olika utbildningsstegen har inte en enda person ansett att det varit tråkigt eller ett slöseri med tid. Många har tvärtom kommit till mig efteråt och sagt att de tror att detta är något som kommer att gynna vårt företag. Jag har redan märkt av mer bränslesnål körning efter YKB:n och att bränsleekonomi blivit ett ämne som diskuteras flitigt i lunchrummet. Sånt är roligt, säger Mikael Eklund, och får medhåll av Håkan Johansson:

– Det har hänt flera gånger att förare ringt upp mig på kvällen efter utbildningen och talat om hur nöjda de är. Det har visat sig att många tidigare varit oroliga över att göra fel, och jag förstår dem – det är så mycket olika regler att hålla koll på. Med bättre kunskaper om regelverket får de en helt annan trygghet bakom ratten, och därför är de också nöjda.

 

Henrik Svedberg är även han glad över den positiva responsen han får från förare som genomgått utbildningen. Som utbildare är hans mål att förarna ska tycka att det är intressant och att de ska lära sig nya saker, och han vet precis var förarna har störst kunskapsluckor.

– Överlag har de flesta dålig koll på regelverket. Det här med kör- och vilotider kan de, men inte hur de ska hantera exempelvis vägarbetslagen, vilket leder till onödiga kostnader. Många vet inte heller att det är på deras ansvar att se till att färdskrivaren är i funktionsdugligt skick. Så hur man tolkar regelverket är en viktig fråga för mig som utbildare, säger han

Två av de båda åkeriernas chaufförer, Thomas Andersson och Kjell Larsson, ansluter till gruppen som bildats på Örebro Truckstop. Under tiden som deras chefer pratat med Henrik Svedberg har de varit upptagna med att ställa upp två av åkeriernas lastbilar i en perfekt vinkel för fotografering. Nu blandar de sig i samtalet och berättar om hur utbildningen hjälpt dem att friska upp sina kunskaper.

– För min del var det bra att repetera det här med arbetstider, hälsa och ergonomi, och så fick jag lära mig hjärt-lungräddning. Man sitter ju bakom ratten och ser många olyckor men vet inte exakt hur man ska agera i ett nödläge. Så det uppskattade jag mycket. Man blir aldrig fullärd i den här branschen, säger Kjell Larsson som kört lastbil i 42 år, varav 35 år för Bengts Åkeri.

Under sitt yrkesliv har han upplevt hur tempot på de stora trafiklederna successivt har ökat, och även om lastbilstrafiken i sig förbättrats tycker han det kan vara stressigt med personbilsförare som ligger och hetsar och stundtals gör farliga omkörningar.

– Det är då det blir extra viktigt med hälsan och att du är ordentligt utvilad, säger han.

Även Thomas Andersson, som kör för Nya Åkeriet, har märkt av hur trafiken inne i Örebro blivit hårdare och att folk försöker komma fram till varje pris. Att få prata med andra förare om utmaningarna i branschen och tillsammans diskutera regelverket och yrket var något av det han uppskattade mest med YKB-utbildningen.

– Sen var det även bra med undervisning i ecodriving, för det är ju en skillnad i dag mot när jag själv började med miljöbränslen och bränslesnål körning. Mina yngre kolleger som kommer direkt från skolan har ju redan YKB med sig, men de flesta andra delar nog min upplevelse av att ha lärt sig något nytt, säger han.

En av dessa unga förare med ett giltigt YKB från skolan är Emma Kilsgård, 20 år. Hon började arbeta förra sommaren, direkt efter sin examen från Viskastrandsgymnasiets transportutbildningsprogram. Tillsammans med tre skolkamrater som anställdes samtidigt tillhör hon de yngsta förarna bland Bengts Åkeris 350 anställda. Som ny i branschen har hon haft nytta av att ha med sig kunskaperna från YKB, inte minst när det gäller kör- och vilotider och att köra bränslesnålt.

– I början kunde jag ändå vara lite stressad över kör- och vilotiderna, speciellt under körningar då oväntade saker händer. Fast man vänjer sig och lär sig att inte stressa upp sig i onödan. Det är bättre att ta det lugnt för börjar du stressa ökar ju risken för misstag, säger hon.

Emma har sedan starten förra sommaren främst arbetat nätter på ett rullande schema där hon och två kolleger turas om att köra tre olika sträckor. Den mest utmanande av dessa tre är en körning som går till PostNordterminalen strax utanför Oslo i Norge, där hon byter ut sin leverans mot returvaror som ska tillbaka till Ellos i Borås. Turen innebär att Emma måste ta sig genom Göteborg i rusningstrafiken efter 17-tiden på eftermiddagen, vilket ofta gör att hon förlorar tid som sedan måste köras in. Något som kan vara lite tricksigt då omledningar längs de sista milen av körningen ofta tvingar in henne på småvägar.

 

– Ibland har det hänt att jag har haft en bilist framför mig som kört extremt långsamt, och då sitter man ju nästan och hoppar i stolen! Samtidigt gillar jag när det krånglar lite så att jag måste tänka efter i min körning och planera. Man hamnar ju i olika situationer hela tiden och ingen körning är den andra lik, säger hon.

Just svåra transportuppdrag är något som lockar Emma och var även det som fick henne att välja att utbilda sig till lastbilsförare. Även om hon haft ett visst bilintresse med sig hemifrån var det besöket på timmeråkeriet där en av hennes pappas vänner arbetar som fick henne att bestämma sig. Vid den tidpunkten gick Emma i högstadiet, och sedan dess har hon känt att det där med att köra timmerlastbil är något hon vill göra någon gång i livet.

– Jag var ute och åkte timmerbil under hela min praktikperiod i trean på gymnasiet och lärde mig otroligt mycket. Det är häftigt med de tunga vikterna och att ekipaget har så hög tyngdpunkt – där handlar det verkligen om att tänka efter lite extra när du kör. Inte minst när du ofta ska manövrera ekipaget på leriga småvägar i skogen, säger hon. Än så länge är Emma dock fullt nöjd med att i lugn och ro skaffa rutin bakom ratten och lära sig yrket ordentligt.

Hon känner redan att hon blivit tryggare jämfört med när hon började jobba för ett år sen, och att hon har lättare att sova efter stressiga arbetspass där oväntade saker som trafikolyckor gjort att körtiden blivit mer pressad.

– Hur man sover är jätteviktigt när man jobbar natt. Sover du dåligt är risken stor att du blir trött i slutet av passet, och då kan jag tänka mig att det händer mycket olyckor, säger hon.

Under detta första år som lastbilsförare har hon haft stor nytta av hjälpsamma kolleger som delat med sig av både erfarenheter och tips. De har inte heller tvekat att ge ett handtag när det behövts, såsom när Emma ska lyfta bort de tunga jalusierna på flaken vid lastning.

– Du bör ha hjälp när du lyfter bort dessa då de är så pass tunga. Nyligen slet en kollega sönder ryggen av att försöka lyfta av dem helt själv. Jag tror att det här med ergonomi är något många förare lätt glömmer bort. För egen del är det något jag verkligen har tagit åt mig från YKB:n, och jag tänker hela tiden på mina arbetsställningar för att kroppen ska hålla i längden, säger hon.

Här får Emma medhåll av Bengts Åkeris ägare, Håkan, som även han vill framhålla vikten av ergonomi och ordentlig vila.

– Får du ner chaufförerna i tempo får du många positiva effekter på köpet, till exempel mer bränslesnål körning, färre påbackningar, mindre godsskador och slarv i färdskrivaren. Här märker jag en klar förbättring hos mina förare efter YKB:n. Egentligen är det ganska enkelt: när chauffören mår bra blir alla nöjda, säger han.