Lastvagnar

Volvo Lastvagnar utformar framtidens fordonssäkerhet

Aktiv säkerhet är nästa steg mot ökad trafiksäkerhet och att uppnå nollvisionen för Volvo Lastvagnar. Få en inblick i hur intelligenta fordonssystem utvecklas på den nya testanläggningen AstaZero i Sverige.
Krockdocka på AstaZero.
AstaZero – världens första fullskaliga testanläggning för aktiva säkerhetssystem. Här testas Volvos lastbilar med krockdockor och andra fordon i en trafikmiljö som är så lik verkligheten som möjligt.

Trots att det är mitt på dagen är trafiken i New York ovanligt stillsam. Delar av Harlem ligger öde och det råder en nästan spöklik tystnad. Anna Wrige Berling, säkerhetskoordinator på Volvo Advanced Technology and Research blickar ut genom ett fönster på en korsning där en 30-tons Volvo FH-lastbil precis svänger höger. Plötsligt rusar en liten pojke ut på vägen.

Det skriker från däcken när lastbilen bromsar – men krocken uteblir. Lastbilen stannar ett par centimeter från den nu blickstilla pojken.

– Precis så här skulle det kunna se ut i verkligheten, säger Anna Wrige Berling tyst när hon går ut i gatan och kontrollerar avståndet mellan pojken och lastbilen.

Men den här gången fanns det ingen anledning till oro. Pojken är bara en skumdocka och området i Harlem inget annat än en bakgrundskuliss. Lastbilen styrs av ett robotsystem. 

Vi är på AstaZero, strax utanför Borås. Här ligger världens första fullskaliga testmiljö för aktiva säkerhetssystem. Anläggningen öppnade i augusti 2014 och det är här som Volvo Lastvagnar hoppas befästa sin världsledande position inom aktiv säkerhetsteknik och intelligenta fordon. Forskningen är ofta avgörande. Enligt WHO:s senaste globala trafiksäkerhetsrapport omkommer omkring 1,2 miljoner människor om året i trafikolyckor runtom i världen.

Intill stadsmiljön på AstaZero hittar vi flera andra typer av moderna trafikmiljöer. En 5,7 km lång landsväg går genom hela området. Det finns en 700 meter lång accelerationsbana med fyra filer som leder till ett höghastighetsområde. En stor öppen yta täckt av asfalt.

Ofta beror olyckor på att föraren inte är tillräckligt uppmärksam. Den mänskliga faktorn ligger bakom nio av tio olyckor i dag – och därför finns det ett behov av aktiv säkerhetsteknik.

För Volvo Lastvagnars utveckling av framtidens säkerhetssystem är tester i naturlig miljö ett absolut måste. De aktiva säkerhetssystemen är oerhört komplexa och måste genomgå mycket hårda tester innan de kan betraktas som säkra nog att användas.

– Här kan vi testa gränserna under helt säkra förhållanden. Under utvecklingsfasen är det viktigt att tekniken får misslyckas och att lastbilen faktiskt får krocka med en ballongbil eller en krockdocka. Vi kör med roboten dels för att kunna förbättra precisionen, dels för att kunna återskapa testerna. Ute i den verkliga trafiken hade det inte varit möjligt, säger Anna Wrige Berling. 

 

Till skillnad från passiva säkerhetssystem – alltså teknik som säkerhetsbälten och krockkuddar, som räddar oss när olyckan redan har inträffat – griper de aktiva säkerhetssystemen in i förväg och minimerar risken för att en olycka ska inträffa över huvud taget.

– Ofta beror olyckorna på att föraren inte är tillräckligt uppmärksam. Den mänskliga faktorn ligger bakom nio av tio olyckor i dag – och därför finns det ett behov av aktiv säkerhetsteknik. Och då menar vi inte att det oftast är förarnas fel, utan snarare att trafiksituationen kan vara väldigt oöverskådlig. Vi brukar prata om körstödssystem som kompenserar för den mänskliga faktorn, säger Anna Wrige Berling, som tidigare även varit ansvarig för Volvos haverikommission. 

I projektet Non-hit car and truck har Volvo Lastvagnar ägnat mycket tid åt testning på AstaZero-anläggningen. Projektet är ett samarbete med Volvo Cars. Kameror och radarsensorer avsöker den omgivande stadsmiljön för att förhindra kollision med exempelvis cyklister och fotgängare, som annars kan vara svåra för lastbilsföraren att upptäcka på egen hand.

Den nya tekniken som testas på AstaZero kan kanske kännas som science fiction, men den är i allra högsta grad verklighet. Non-hit car and truck-testerna ser mycket lovande ut så här långt.

– Vi har fortfarande mycket testning kvar innan tekniken kan introduceras på marknaden, men många andra intelligenta säkerhetssystem är redan i bruk. I många länder blir det lag på att nya lastbilar ska ha aktiv säkerhetsteknik installerad från och med november 2015, säger Anna Wrige Berling.

Volvo Lastvagnar erbjuder redan, sedan en tid tillbaka, ett antal aktiva säkerhetssystem som uppfyller lagkraven som standard i sina lastbilar.

Inga Volvolastbilar ska vara inblandade i trafikolyckor. Det är vårt yttersta mål. Man kan skratta åt oss och säga att det där kan ni ju glömma, men nollvisionen är det enda som gäller för oss – det är den vi strävar efter att uppnå.

Det senaste och mest omtalade systemet – kollisionsvarning med nödbromsning – kombinerar också radar- och kamerateknik. Om systemet upptäcker att fordonen framför står stilla eller kör långsamt varnas föraren genom ljud- och ljussignaler. Om föraren inte reagerar bromsas lastbilen automatiskt. Till en början bara lite försiktigt, men sedan med full kraft tills lastbilen står helt stilla – och krocken har förhindrats.

Den så kallade körfältsassistansen, som varnar med ett surrande ljud om föraren råkar glida över i ett annat körfält, är ett av systemen från Volvo som redan uppfyller lagkraven.

Men trots framstegen i den tekniska utvecklingen kan vi inte förlita oss fullt ut enbart på tekniken. – Vi måste ödmjukt inse att trafiksäkerhet inte bara handlar om teknik, utan också är en samhällsfråga, säger Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director på Volvo Lastvagnar.

 

Enligt rapporten från WHO har antalet olyckor minskat i många länder de senaste åren. En viktig faktor är att tekniken har förbättrat fordonssäkerheten. En annan är att många länder har nollvisioner för olyckor. Volvo Lastvagnar har en egen nollvision.

– Lastbilshytten är en oerhört säker arbetsmiljö för den som använder säkerhetsbälte. Men vi vill ta säkerhetstänket steget längre, utanför hytten, och inkludera andra trafikanter i visionen. Inga Volvolastbilar ska vara inblandade i trafikolyckor. Det är vårt yttersta mål. Man kan skratta åt oss och säga att det där kan ni ju glömma, men nollvisionen är det enda som gäller för oss – det är den vi strävar efter att uppnå, säger Carl Johan Almqvist.