Lastvagnar

Högsta möjliga kompetens

Det är viktigt med riktigt skickliga förare. För svenska Jardlers Åkeri är de helt avgörande.
Jardlers Åkeris Volvo FH
Jardlers Åkeri samarbetar med Volvo Lastvagnar för att ta fram ett skräddarsytt utbildningsprogram för företagets förare.

Den nya silverfärgade Volvo FH-lastbilen har precis rullat in på Jardlers Åkeri i västmanländska Lindesberg. Den är alldeles ny och blänker vackert i solen. Henrik Carlzon, som är vagnparksansvarig på företaget är mycket nöjd. 

– Det här är vår andra nya Volvo FH. Det känns jättebra säger han. 

Jardlers Åkeri är ett företag med en lång historia som sträcker sig ända till 1931. 

I dag är det ett av många svenska företag som förser Volvo Lastvagnar med lastbilskomponenter. I hemstaden Lindesberg produceras hjulaxlar till Volvolastbilar, och Jardlers åkeri transporterar dem till lastbilsfabriken i Göteborg. 

Tre av företagets nio förare är med vid dagens lastbilsleverans. Henrik Carlzon säger att de i princip tar det för givet. 

– Förarna behöver få detaljerade instruktioner om lastbilens alla nya funktioner. Om något händer sparar vi både tid och pengar om föraren vet vad som har hänt med lastbilen. 

Henrik Svedberg från Volvo Lastvagnars återförsäljare Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB och Andrew Low, som ansvarar för Volvo Lastvagnars förarutbildning, är också med vid överlämningen. 

– Jardlers Åkeri är ett utmärkt exempel på ett åkeri som har valt att investera i förarutbildning. Det är precis rätt strategi. Verksamheten kan spara in stora summor om förarna använder funktionerna i lastbilen på rätt sätt, säger Andrew Low. 

Vi vill ge något tillbaka till förarna, som gör ett jättebra jobb.

Men utbildning är inte bara viktigt när det gäller kunskap och kännedom om en ny lastbil. 

Sedan den 10 september 2009 måste alla lastbilsförare i EU ha ett yrkeskompetensbevis (YKB). Förare som redan hade lastbilskörkort när den nya lagen trädde i kraft måste genomgå 35 timmars förarutbildning för att få sitt certifikat. Alla EU-länder beslutar själva när utbildningen ska vara genomförd. I Sverige går tidsgränsen ut den 10 september 2016. 

– Vi kör en YKB-utbildning om året. 2016 har alla förare på åkeriet genomgått sina 35 utbildningstimmar, säger Henrik Carlzon.

YKB-utbildningen består av fem delar och behandlar effektiv körning, säkra transporter, transportindustrin och lagstiftningen, hälsa, säker körning och kundfokus. På Jardlers Åkeri är utbildningen organiserad i nära samarbete med Volvo Lastvagnars återförsäljare Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB.

– Jardlers Åkeri har jobbat väldigt aktivt med att ge förarna bästa möjliga utbildning och tillsammans har vi tagit fram en utbildningsplan som innehåller alla olika delar i kursen, förklarar YKB-utbildaren Henrik Svedberg. 

Enligt lagen är alla förare själva ansvarig för att de innehar eller skaffar sig ett giltigt YKB. 

Men Jardlers Åkeri har valt att bekosta YKB-utbildningen för alla företagets förare.

– För det första vill vi ge något tillbaka till förarna, som gör ett jättebra jobb. För det andra är vi helt beroende av att förarna har högsta möjliga kompetensnivå, säger Henrik Carlzon. 

Lastbilstillverkaren Volvo Lastvagnar ställer hårda krav på alla skeden i produktionsprocessen. För att få transportera hjulaxlar till Volvokoncernens fabriker måste Jardlers Åkeri inneha fyra ISO-certifikat inom miljö, trafik, arbetsmiljö och kvalitet. 

Vi är helt beroende av att förarna har högsta möjliga kompetensnivå.

– För att inneha de här certifikaten måste vi till exempel utbilda våra förare regelbundet. Utbildning är ett absolut måste, säger Henrik Carlzon. 

Runt den nya lastbilen råder febril aktivitet. Andrew Low och Henrik Svedberg visar var några av lastbilens nya funktioner sitter samtidigt som förarna får möjlighet att ställa frågor. 

En av förarna är Anna-Lena Kristoffersson. Hon har jobbat på Jardlers Åkeri i åtta år.

– Ute på vägen blir allt mycket enklare om man känner till hur de viktigaste nya funktionerna fungerar, säger hon. 

Anna-Lena sätter sig på förarstolen och Andrew Low visar henne var de nya funktionerna på instrumentpanelen sitter. 

– Det är en hel del nya teknik, men det gäller bara att bekanta sig lite med den så ordnar det sig, säger hon med ett leende.

 

VAGNPARKEN

Fordon: Två Volvo FH16 med 700 hk (2013), två Volvo FH16 med 540 hk (2011), två Volvo FH med 480 hk(2009) och en Volvo FH med 500 hk (2011).

Övrig utrustning: De fyra Volvo FH16-lastbilarna är utrustade med Dynafleet. De två nya Volvo FH-lastbilarna är utrustade med Volvo Lastvagnars aktiva säkerhetspaket, ASAFE+, och aktiv farthållare.

Bränsleförbrukning: De två nya Volvo FH16-lastbilarna förbrukar omkring 4,4 liter per 10 km. Förbrukningen för de andra två Volvo FH16-lastbilarna ligger på 4,7 liter per 10 km.