Lastvagnar

Volvo FH – specifikationer

Allt du behöver veta om Volvo FH, i minsta detalj.

Drivlina

Se specifikationerna för motorer, växellådor, bakaxlar (inklusive utväxlingar), drivlinekombinationer och kraftuttag.

Eldrivna tunga lastbilar – effekt/vridmoment

 

G13 – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D13 – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

D13 I-save – effekt/vridmoment

Nettovärden enligt: EC 582/2011

El

Volvo FH

Prestanda

Upp till 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt

Räckvidd

Upp till 300 km (4x2-dragbil med släpvagn)

Laddningstid (full laddning)

9,5 timmar med AC (43 kW) 2,5 timmar med DC (250 kW)

Batterikapacitet

360–540 kWh, 4–6 batterier

  

Gas

G13

  

Utsläppsstandard

Euro 6

  

Antal cylindrar

6

  

Slagvolym

12,8 dm³

  

Slaglängd

158 mm

  

Cylinderdiameter

131 mm

  

Kompressionsförhållande

17.0:1  

Ekonomivarvtal

900–1 400 v/min

  

Avgasbromseffekt

200 kW 

  

Motorbromseffekt*

380 kW (2 300 v/min)

  

Oljefilter

2 fullflödes

  

Oljebytesvolym, inklusive filter

35 l

  

Kylsystem, total volym

38 l

  
    

*tillval

 G13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min

420 hk

  
 

Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min

2 100 Nm

  
 G13 460 hk (338 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min

460 hk

  
 

Max. vridmoment vid 950–1 400 v/min

2 300 Nm

  
 

G13 500 hk (368 kW)

   
 

Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min

500 hk

  
 

Max. vridmoment vid 980–1 404 v/min

2 550 Nm

  
     

Diesel

D13

D13 I-Save 

Utsläppsstandard

Euro 6

Euro 6

 

Antal cylindrar

6

6

 

Slagvolym

12,8 dm³

12,8 dm³

 

Slaglängd

158 mm

158 mm

 

Cylinderdiameter

131 mm

131 mm

 

Kompressionsförhållande

18.0:1

18.0:1

 

Ekonomivarvtal

900–1 400 v/min

900–1 300 v/min

 

Avgasbromseffekt

175 kW (2 300 v/min)

150 kW

 

Motorbromseffekt*

340 kW (2 300 v/min)

435 kW (2 300 v/min)

 

Oljefilter

2 fullflödes

2 fullflödes

 

Oljebytesvolym, inklusive filter

35 l

35 l

 

Kylsystem, total volym

24 l

26 l

 
    

*tillval

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel) Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

Oljebytesintervall

Upp till 150 000 km eller en gång per år med VDS4.

 

D13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

420 hk

  
 

Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min

2 100 Nm

  
 

D13 I-Save 420 hk (309 kW)*

 

  
 

Max. effekt vid 1 230–1 600 v/min

420 hk

  
 

Max. vridmoment vid 900–1 230 v/min

2 400 Nm

  
 

D13 460 hk (338 kW)

   
 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

460 hk

  
 

Max. vridmoment vid 945–1 400 v/min

2 300 Nm

  
 

D13 I-Save 460 hk (338 kW)*

 

  
 

Max. effekt vid 1 240–1 600 v/min

460 hk

  
 

Max. vridmoment vid 900–1 240 v/min

2 600 Nm

  
 

D13 I-Save 480 hk (353 kW)*

 

  
 

Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min

480 hk

  
 

Max. vridmoment vid 900–1 250 v/min

2 700 Nm

  
 

D13 500 hk (368 kW)

   
 

Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min

500 hk

  
 

Max. vridmoment vid 980–1 400 v/min

2 500 Nm

  
 

D13 I-Save 500 hk (368 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min

500 hk

  
 

Max. vridmoment vid 900–1 250 v/min

2 800 Nm

  
 

D13 540 hk (397 kW)

 

  
 

Max. effekt vid 1 458–1 700 v/min

540 hk

  
 

Max. vridmoment vid 1 000–1 400 v/min

2 600 Nm

  
     

*tillgänglig med B100, biodiesel

Motormonterat kraftuttag

 

Momenteffekt

Utväxling 

EPTT350

350 Nm*

1.26:1

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1 000 Nm*

1.26:1

 
    

* Momenteffekt vid både körning och stillastående.

I-Shift

12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare. Det är också möjligt att beställa I-Shift med krypväxlar, extra låga krypväxlar och backväxlar med flera hastigheter.
 

Specifikationer

Typ

Högsta växeln

Motormoment (Nm)

GCW-godkänd (ton)

AT2412

Direkt

2400

44

AT2612

Direkt

2600

100

ATO2612

Överväxel

2600

100

AT2812

Direkt

2800

70

ATO3112Överväxel3150100
    

Specifikationer för I-Shift Dual Clutch

Typ

Högsta växeln

Motormoment (Nm)

GCW-godkänd (ton)

SPO2812

Överväxel

2800

80

    

Typ

Axel

Växel

Max. vridmoment (Nm)

Max. axel-/boggilast (t)

Godkänd för tågvikt (t)

Enkel reduktion

RSS1244B

Solo

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/E

Solo

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Solo

Hypoid

2800

13

52

RSS1352A

Solo

Hypoid

2800

13

70

RSS1370A/B

Solo

Hypoid

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3800

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3800

23

100

Navreduktion

RSH1370F

Solo

Konisk spiralkugg

3800

13

70

RT2610B/F

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

26

100

RTH3210F

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

32

100

RTH3212F

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Konisk spiralkugg

3800

38

100

      

Bakaxelutväxlingar

Soloaxlar

RSS1244B

RSS1344C

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RSH1370F

2.06:1

2.31:1*

2.06:1

2.06:1

2.06:1

3.46:1

2.17:1

2.47:1*

2.17:1

2:17.1

2.17:1

3.61:1

2.31:1

2.47:1*

2.31:1

2.31:1

2.31:1

3.76:1

2.47:1

2.85:1*

2.47:1

2.47:1

2.47:1

4.12:1

2.64:1

3.08:1*

2.64:1

2.64:1

2.64:1

4.55:1

2.85:1

3.36:1*

2.85:1

2.85:1

2.85:1

5.41:1

3.08:1

3.70:1

3.08:1

3.08:1

3.08:1

 
3.36:1

4.11:1

3.36:1

3.36:1

3.40:1**

 
 

4.63:1

  

3.67:1**

 
 

5.29:1

  

4.11:1**

 
 

6.17:1

    
      

* För RSS1344D/E

** För RSS1370B

Tandemaxlar

RST2370A/B

RTS2310A

RTH2610B

RTH2610F

RTH2610B7F

RTH3210F

RTH3212F

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:13.61:14.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.93:1

3.97:1

3.97:1

3.97:1

3.93:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

  

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

 

6.18:1

6.18:1

  

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

7.21:1

  

6.17:1

4.63:1

       
         

 

D13 420 hk

D13 460 hk

D13 500 hk

D13 540 hk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Enkelväxlade bakaxlar

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Bakaxlar med navreduktion

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

     

 

D13 I-Save 420 hk

D13 I-Save 460 hk

D13 I-Save 500 hk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

 

ATO2612

 

AT2812

  

ATO3112

  

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Enkelväxlade bakaxlar

RSS1244B

 

RSS1344C/E

 

RSS1344E

 

RSS1352A

 

RSS1370A/B

 

RTS2370A

 

RTS2310A

 

Bakaxlar med navreduktion

RSH1370F

 

RTH2610F

 

RTH3210

 

RTH3312

 

RTH3815

 

    

 

G13 420 hk

G13 460 hk

G13 500 hk

I-Shift

AT2412

 

AT2612

ATO2612

Enkelväxlade bakaxlar

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

 

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Bakaxlar med navreduktion

RSH1370F

RTH2610F

    

För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.

Kopplingsoberoende kraftuttag

PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven
hydraulpump.

PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning
för hydraulpump.

PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning
för hydraulpump.

Kopplingsberoende kraftuttag

PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.

PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.

PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.

PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och
DIN-anslutet framtill.

PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två
medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.

Exteriör & interiör

Hitta specifikationer om hyttmått, hytthöjd över mark och hyttfunktioner.

Det finns fyra olika versioner av exteriör som passar olika behov.

Volvo FH with the basic exterior trim 

Grundläggande

Åskgrå grill och dörrhandtag. Kromade strålkastare. Ljusgrå solskydd, spegelkåpor och stötfångare.

Volvo FH Aero with the enhanced exterior trim


Utökad

Hyttfärgad grill och kromade strålkastare. Ljusgrå solskydd, spegelkåpor, dörrhandtag och stötfångare.

Volvo FH  with highest level exterior trim  

Högsta nivå

Hyttfärgad grill, spegelkåpor, solskydd, dörrhandtag, stötfångare och luftriktare. Kromade strålkastare.

Volvo FH  with basic with sturdy front exterior trim


Grundläggande med robust front

Åskgrå grill och dörrhandtag. Svarta strålkastare. Ljusgrå solskydd och spegelkåpor. Stötfångare av gråmålad stål.

Volvo FH finns med sex olika inredningar, som passar olika behov.

Volvo FH with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Inredningen Robust i vinyl och textil

Slitstarka material i vinyl och textil i en modern färgskala som matchar interiörens olika delar.

Volvo FH with textile trim dynamic, interior trim level 

Inredningen Dynamic i textil

Textilinredning i en modern färgskala i olika nyanser av matchande grått som passar interiörens olika delar.

Volvo FH with plush trim progressive, interior trim level 

Inredningen Progressive i plysch

Denna inredning i mjuk plysch har en sober färgskala som matchar interiörens olika delar.

Volvo FH with leather trim robust, interior trim level 

Inredningen Robust i läder

Inredning i sober färgskala och tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.

Volvo FH with leather trim dynamic, interior trim level 

Inredningen Dynamic i läder

Inredning i olika nyanser av matchande grått och tvåfärgade
säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.

Volvo FH with leather trim progressive, interior trim level 

Inredningen Progressive i läder

Inredning i olika nyanser av matchande Skylark (beige) och
tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.

Volvo FH globetrotter XXL cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: komfort och utrymme

Globetrotter XXL erbjuder också säker och bekväm övernattning för upp till två personer, men med ännu högre sovkomfort i en bredare och längre nedre bädd – tack vare den utökade hyttlängden.

Volvo FH globetrotter XL cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter XL: byggd för förvaring

Globetrotter XL (CAB-XHSL)-hytten är också ett säkert och bekvämt alternativ för upp till två personer. Men tack vare den extra höjden finns här ännu mer förvaringsutrymme. Den invändiga höjden är 220 cm (211 cm på motortunneln).

Volvo FH globetrotter cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter-hytt: för två

Globetrotter-hytten (CAB-HSLP) erbjuder bekväma övernattningsmöjligheter för upp till två personer. Hytthöjden ger dessutom plats för extra förvaringsutrymme. Invändig höjd: 205 cm (196 cm på motortunneln).

Volvo FH sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Sovhytt

Sovhytt (CAB-SLP) med bekväm övernattning för upp till två personer. Invändig höjd: 171 cm, 162 cm på motortunneln.

Volvo FH low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Låg sovhytt

Låg sovhytt (CAB-LSLP) med sänkt tak och hyttupphängning ger plats för extra lastutrymme ovanför hytten. Invändig höjd: 147 cm (138 cm på motortunneln).

Dragbil

 

 

 

Höjd A (mm)

Höjd B (mm)

Höjd C (mm)

Höjd D (mm)

Drivning

Chassihöjd

Upphängning

Däck

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

Hög

Blad/luft

315/80-R22.5

3430

3800

39503225

4x2

Hög

Blad/luft

315/80-R22.5

3440

3810

39603235

4x2

Med.

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Låg

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Låg

Luft/luft

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6x2

Med.

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

Jämnlastbil

 

 

 

Höjd A (mm)

Höjd B (mm)

Höjd C (mm)

Höjd D (mm)

Drivning

Chassihöjd

Upphängning

Däck

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6×2

Hög

Luft/luft

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6×2

Med.

Luft/luft

315/80-R22.5

3330

3700

3850

3125

6×2

Låg

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6×2

Hög

Blad/blad

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6×4

Hög

Blad/blad

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

8×4

Hög

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10×4

Hög

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

*Ungefärliga höjder

Fyrpunkters hyttupphängning

Välj mellan spiralfjädring med stötdämpare, spiralfjädring fram och luftfjädring bak eller luftfjädring runtom.

 

Luftintag

Luftintaget är placerat på vänster sida och finns i högt eller lågt utförande. Frontluftintag finns som alternativ.

 

Färger

Välj din favorit. Det finns omkring 650 färger att välja mellan.

 

Klädsel

Flera stilar finns tillgängliga. Vinyl, textil och plysch. Vissa stolklädslar (utom vinyl och textil) går att få med ventilationsfunktion.

 

Förarstolen

Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Flexibilitet ger extra frihet – det totala justeringsområdet i längdled är 240 mm och i höjdled 100 mm. Förarstolen har som standard nackskydd, fällbart och justerbart ryggstöd, justering i höjdled och längdled, justerbart svankstöd samt justerbar stolslutning.

 

Passagerarstolen

Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Passagerarstolarna är standardutrustade med nackskydd. Vridbar passagerarstol finns också som alternativ.

 

Bäddar

Här sover du gott varje natt. Bäddstorlekar: Bäddmått: 74 × 200 cm, med 81,5 cm bred mittsektion eller 74 × 200 cm, utdragbar till 88 × 200 cm med 95,5 cm bred mittsektion. Bädden i Globetrotter XXL-hytten är 213 cm lång. Bredden i huvudänden, mittsektionen och fotändan är 99/106,5/91 cm. Välj en skummadrass eller en 16 cm tjock madrass med pocketfjädrar för ännu bättre komfort. Det finns tre fastheter att välja mellan: Mjuk, halvmjuk och fast. Det finns dessutom två bäddmadrasser som ökar sovkomforten och gör det enklare att bädda. Ytterligare alternativ: fällbar bädd med ställbart ryggstöd och komfort-översäng (mått: 60 × 190 cm eller 70 × 190 cm).

Invändig förvaring

Hytten har en fronthylla med fyra DIN-fack och två stora förvaringsutrymmen med jalusidörrar på förarsidan och passagerarsidan. På bakväggen finns en övre hylla i lättviktskonstruktion med utmärkt belysning. Under sängen finns två utdragbara lådor som rymmer totalt 130 liter. Dessutom finns det två mindre förvaringsutrymmen under madrassen vid sängens fotände (10 liter) och huvudände (15 liter) samt en PET-flaskhållare vid fotänden.

 

Utvändig förvaring

Hytten har stora förvaringsutrymmen på bägge sidor som kan nås både inifrån och utifrån. Under hytten på båda sidorna finns ytterligare 30 liters ouppvärmt förvaringsutrymme.

 

Takfönster/taklucka

Varje hytt har ett fast takfönster. Som tillval finns även en taklucka som kan öppnas 50 mm. Den fungerar även som nödutgång. Takluckan kan öppnas och stängas manuellt eller elektriskt.

 

Ratt

Finns i två olika storlekar – 450 mm eller 500 mm i diameter beroende på lastbilens specifikationer. Rattens höjd kan justeras med upp till 90 mm och lutningen kan justeras med 28 grader. Med tiltfunktionen (tillval) kan ratten justeras i höjdled mellan –5° och +15° för att öka komforten för föraren. De integrerade knapparna i ratten gör det säkert och bekvämt att använda farthållare, signalhorn, telefon och funktioner i menyerna på instrumentdisplayen och sidodisplayen.

 

Klimatanläggning

Det finns tre alternativa klimatanläggningar för att reglera temperaturen. Fläktventilation med konventionell kylvätskevärmare. Luftkonditionering med manuell reglering (MCC). Luftkonditionering med automatisk temperaturreglering (ECC/ECC2). Systemet finns också med sensorer för solinstrålning, dimförhållanden och luftkvalitet. Klimatanläggningen kan dessutom kompletteras med hytt- och motorparkeringsvärmare och parkeringskylaren I-ParkCool.

 

I-Park Cool 

Motorn måste inte vara i gång för att luftkonditioneringen ska fungera. I-ParkCool kan reglera temperaturen även när fordonet står still. Den samverkar med parkeringsvärmaren för att hålla ett behagligt klimat inne i hytten, till exempel under natten då utetemperaturen ofta kan sjunka drastiskt på bara några timmar. Systemet kontrollerar batteriets status för att garantera lastbilens startförmåga. Det beräknar hur mycket effekt som behövs för att värma eller kyla hytten. Om batterierna inte är fulladdade räknar systemet ut hur mycket ström som kan användas. Dessutom är den tyst. Systemet är ungefär 20 dB tystare än liknande system på marknaden. Ljudnivån blir därför lägre och sömnkvaliteten bättre. Systemet är helt integrerat med fordonets vanliga ventilationssystem och varm eller kall luft fördelas jämnt genom de vanliga munstyckena efter behov. Varken hyttens aerodynamiska egenskaper eller ståhöjden påverkas av systemet. Med undantag för hyttvärmare (PH-CAB).

Chassi

Hitta specifikationer om chassihöjder, max. axeltryck fram, bakhjulsupphängning, dragbilar, chassifunktioner och bromsar.

Extra låg (dragbil)

ca 810 mm

Låg

ca 850 mm

Med.

ca 900 mm

Hög

ca 1 000 mm

Extra hög

ca 1 200 mm

  

 

Luft

Blad

Extra låg

8

-

Låg

8

-

Med.

10/20*

9

Hög

10/20*

10/20*

Extra hög

-

10/20*

 

*Med dubbla framaxlar

 

 

Typ

Axlar

Upphängning

Axel-/boggilast

Reduktion

Löp-/pusheraxlar

Solo

RAD-L90

4x2

Parabel-/flerbladsfjädring

13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-GR

4x2

Luft

11,5/13 ton

Enkelväxel/nav

 

RAD-G2

4x2

Luft (för anläggning)

13 ton

Nav

 
RAD-G44x2Luft12 tonEnkel 
      

Boggi

RADT-GR

6x2

Luft

19/20,5/22,5/23 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande)

RAPD-GR

6x2

Luft

16/19/22 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (fast/styrbar)

RAPD-G4

6x2

Luft

16 ton

Enkel

Pusheraxel (fast)

RADD-G2

6×4/8×4

Luft (för anläggning)

21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-BR

6×4/8×4

Parabel

20/21 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabel-/konventionell bladfjädring

23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Konventionell bladfjädring

26/32 ton

Nav

 

RADD-TR3

6×4/8×4

Konventionell bladfjädring

38 ton

Nav

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

21/23/26 ton

Enkelväxel/nav

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (styrbar) + löpaxel (fast/styrbar)

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (styrbar)

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 ton

Enkelväxel/nav

Pusheraxel (styrbar)

RADDT-G2

8×4/10×4

Luft (för anläggning)

27/33/36 ton

Enkelväxel/nav

Löpaxel (styrbar)

      

Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.

Bränsletankar

Aluminium- eller ståltankar i volymer från 150 till 900 liter. Den maximala
bränslevolymen för en 4x2-dragbil är 1 510 liter. Gastankar i storlekarna 155 kg (375 l),
205 kg (495 l) och 225 kg (545 l).

AdBlue-tankar

Volymer från 32 och 112 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen. Av plast.

Bromsar
EBS (elektroniskt bromssystem) ger avsevärt mycket bättre respons, prestanda och bromskänsla och en rad andra fördelar. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera bromssystemet genom att lägga till EBS Medium eller något av de andra tillvalen. EBS är standard på alla specifikationer.

EBS-statusövervakning 

EBS-statusövervakning via fordonets elektronik, TEA2+ och Volvo Tech Tool.

Autobroms vid stillastående

Bromsa lastbilen tills den stannar, så aktiveras Autobroms vid stillastående som bibehåller det senast tillämpade bromstrycket och håller lastbilen på plats till föraren trycker ned gaspedalen.

 

Analys av beläggningsslitage

Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg (endast för skivbromsar).

 

Automatisk lossning av parkeringsbroms

Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel är vald (gäller endast I-Shift).

Volvo Dynamic Steering

Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar. Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer, även lastbilar med dubbla framaxlar. Tekniken kan även kombineras med individuell framhjulsupphängning.

Pusheraxlar
Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar.
Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
 

Löpaxlar

Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5; 9,5 eller 10 ton.

Tandemaxellyft

Gör det möjligt att koppla ur och höja den bakersta drivaxeln på tandemboggin, i syfte att minska bränsleförbrukningen och svängradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen är lastad sänks och aktiveras axeln automatiskt. Tandemaxellyft erbjuds för 6×4- och 8×4-konfigurationer (med tandemboggi) med skivbromsar.
 

Axelkonfigurationer, el 

Dragbil: 4x2, 6x2, 6x4

Jämnlastbil: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4

Samtliga axlar är luftfjädrade

Datablad

Data – allt du behöver. Ladda ned datablad i PDF-format för Volvo FH-serien från följande länkar.

Det kan hända att de funktioner som visas inte är standard och inte är tillgängliga för alla utrustningsnivåer och drivlinealternativ.

Är det något du undrar?

Din lokala Volvoåterförsäljare svarar gärna på dina frågor. Ring, titta förbi eller be dem komma och hälsa på dig.