Allt du behöver veta om Volvo FH, i minsta detalj.
Se specifikationerna för motorer, växellådor, bakaxlar (inklusive utväxlingar), drivlinekombinationer och kraftuttag.
Nettovärden enligt: EC 582/2011
Nettovärden enligt: EC 582/2011
Nettovärden enligt: EC 582/2011
El | Volvo FH |
---|---|
Prestanda | Upp till 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt |
Räckvidd | Upp till 300 km (4x2-dragbil med släpvagn) |
Laddningstid (full laddning) | 9,5 timmar med AC (43 kW) 2,5 timmar med DC (250 kW) |
Batterikapacitet | 360–540 kWh, 4–6 batterier |
Gas | G13 | ||
---|---|---|---|
Utsläppsstandard | Euro 6 | ||
Antal cylindrar | 6 | ||
Slagvolym | 12,8 dm³ | ||
Slaglängd | 158 mm | ||
Cylinderdiameter | 131 mm | ||
Kompressionsförhållande | 17.0:1 | ||
Ekonomivarvtal | 900–1 400 v/min | ||
Avgasbromseffekt | 200 kW | ||
Motorbromseffekt* | 380 kW (2 300 v/min) | ||
Oljefilter | 2 fullflödes | ||
Oljebytesvolym, inklusive filter | 35 l | ||
Kylsystem, total volym | 38 l | ||
*tillval
G13 420 hk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min | 420 hk | |||
Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min | 2 100 Nm | |||
G13 460 hk (338 kW) |
| |||
Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min | 460 hk | |||
Max. vridmoment vid 950–1 400 v/min | 2 300 Nm | |||
G13 500 hk (368 kW) | ||||
Max. effekt vid 1 600–1 700 v/min | 500 hk | |||
Max. vridmoment vid 980–1 404 v/min | 2 550 Nm | |||
Diesel | D13 | D13 I-Save | |
---|---|---|---|
Utsläppsstandard | Euro 6 | Euro 6 | |
Antal cylindrar | 6 | 6 | |
Slagvolym | 12,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slaglängd | 158 mm | 158 mm | |
Cylinderdiameter | 131 mm | 131 mm | |
Kompressionsförhållande | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Ekonomivarvtal | 900–1 400 v/min | 900–1 300 v/min | |
Avgasbromseffekt | 175 kW (2 300 v/min) | 150 kW | |
Motorbromseffekt* | 340 kW (2 300 v/min) | 435 kW (2 300 v/min) | |
Oljefilter | 2 fullflödes | 2 fullflödes | |
Oljebytesvolym, inklusive filter | 35 l | 35 l | |
Kylsystem, total volym | 24 l | 26 l | |
*tillval
Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel) Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Upp till 150 000 km eller en gång per år med VDS4.
D13 420 hk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min | 420 hk | |||
Max. vridmoment vid 905–1 400 v/min | 2 100 Nm | |||
D13 I-Save 420 hk (309 kW)* |
| |||
Max. effekt vid 1 230–1 600 v/min | 420 hk | |||
Max. vridmoment vid 900–1 230 v/min | 2 400 Nm | |||
D13 460 hk (338 kW) | ||||
Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min | 460 hk | |||
Max. vridmoment vid 945–1 400 v/min | 2 300 Nm |
D13 I-Save 460 hk (338 kW)* |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 240–1 600 v/min | 460 hk | |||
Max. vridmoment vid 900–1 240 v/min | 2 600 Nm | |||
D13 I-Save 480 hk (353 kW)* |
| |||
Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min | 480 hk | |||
Max. vridmoment vid 900–1 250 v/min | 2 700 Nm | |||
D13 500 hk (368 kW) | ||||
Max. effekt vid 1 404–1 700 v/min | 500 hk | |||
Max. vridmoment vid 980–1 400 v/min | 2 500 Nm |
D13 I-Save 500 hk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Max. effekt vid 1 250–1 600 v/min | 500 hk | |||
Max. vridmoment vid 900–1 250 v/min | 2 800 Nm | |||
D13 540 hk (397 kW) |
| |||
Max. effekt vid 1 458–1 700 v/min | 540 hk | |||
Max. vridmoment vid 1 000–1 400 v/min | 2 600 Nm | |||
*tillgänglig med B100, biodiesel
| Momenteffekt | Utväxling | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1 000 Nm* | 1.26:1 | |
* Momenteffekt vid både körning och stillastående.
12-stegad split- och rangeväxellåda med automatiskt växlingssystem. I-Shift kan utrustas med kompaktretarder, kraftuttag, nödstyrservopump och oljekylare. Det är också möjligt att beställa I-Shift med krypväxlar, extra låga krypväxlar och backväxlar med flera hastigheter.
Typ | Högsta växeln | Max vridmoment (Nm) | GCW-godkänd (ton) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkt | 2400 | 44 |
AT2612 | Direkt | 2600 | 100 |
ATO2612 | Överväxel | 2600 | 100 |
AT2812 | Direkt | 2800 | 70 |
ATO3112 | Överväxel | 3150 | 100 |
Typ | Högsta växeln | Motormoment (Nm) | GCW-godkänd (ton) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Överväxel | 2800 | 80 |
Typ | Axel | Växel | Max. vridmoment (Nm) | Max. axel-/boggilast (t) | Godkänd för tågvikt (t) |
Enkel reduktion | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244B | Solo | Hypoid | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C/E | Solo | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RSS1344E | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 52 |
RSS1352A | Solo | Hypoid | 2800 | 13 | 70 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoid | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 70 |
RTS2310A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 100 |
Navreduktion | |||||
RSH1370F | Solo | Konisk spiralkugg | 3800 | 13 | 70 |
RT2610B/F | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210F | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 32 | 100 |
RTH3212F | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 33 | 100 |
RTH3815 | Tandem | Konisk spiralkugg | 3800 | 38 | 100 |
RSS1244B | RSS1344C | RSS1344E | RSS1352A | RSS1370A/B | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.31:1* | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.47:1* | 2.17:1 | 2:17.1 | 2.17:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.47:1* | 2.31:1 | 2.31:1 | 2.31:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.85:1* | 2.47:1 | 2.47:1 | 2.47:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 3.08:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.64:1 | 4.55:1 |
2.85:1 | 3.36:1* | 2.85:1 | 2.85:1 | 2.85:1 | 5.41:1 |
3.08:1 | 3.70:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | |
3.36:1 | 4.11:1 | 3.36:1 | 3.36:1 | 3.40:1** | |
4.63:1 | 3.67:1** | ||||
5.29:1 | 4.11:1** | ||||
6.17:1 | |||||
* För RSS1344D/E
** För RSS1370B
RST2370A/B | RTS2310A | RTH2610B | RTH2610F | RTH2610B7F | RTH3210F | RTH3212F | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.93:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.93:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | 7.21:1 | |||||
6.17:1 | 4.63:1 | |||||||
| D13 420 hk | D13 460 hk | D13 500 hk | D13 540 hk |
I-Shift | ||||
---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | ||||
SP2812 |
| • | • | • |
Enkelväxlade bakaxlar | ||||
RSS1244B | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • |
RSS1344E | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • |
Bakaxlar med navreduktion | ||||
RSH1370F | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • |
| D13 I-Save 420 hk | D13 I-Save 460 hk | D13 I-Save 500 hk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • |
|
|
AT2612 | • | • |
|
ATO2612 | • | • | |
AT2812 | • | ||
ATO3112 | • | ||
I-Shift Dual Clutch | |||
SP2812 |
| • | • |
Enkelväxlade bakaxlar | |||
RSS1244B | • | • | |
RSS1344C/E | • | • | |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | |
RTS2370A | • | • | |
RTS2310A | • | • | |
Bakaxlar med navreduktion | |||
RSH1370F | • | • | |
RTH2610F | • | • | |
RTH3210 | • | • | |
RTH3312 | • | • | |
RTH3815 | • | • | |
| G13 420 hk | G13 460 hk | G13 500 hk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Enkelväxlade bakaxlar | |||
RSS1244B | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • |
Bakaxlar med navreduktion | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
För drivning av påbyggnadsutrustning finns ett stort urval av kopplingsoberoende och kopplingsberoende kraftuttag.
PTER-DIN: Bakmonterat motorkraftuttag för direktdriven
hydraulpump.
PTER1400: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning
för hydraulpump.
PTER-100: Bakmonterat motorkraftuttag med flänsanslutning
för hydraulpump.
PTR-F: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-FL/FH: Medbringaranslutet och lågvarvigt eller högvarvigt.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Låg-/medel-/högvarvigt med DIN-anslutning för direktkoppling av en hydraulpump.
PTRD-F: Högvarvigt med medbringaranslutning för direktmonterad kardanaxel.
PTRD-D: Högvarvigt med dubbeldrivning. DIN-anslutning fram och bak för direktanslutning av hydraulpumpar.
PTRD-D1: Högvarvigt med dubbeldrivning. Medbringaranslutet baktill och
DIN-anslutet framtill.
PTRD-D2: Högvarvigt med dubbeldrivning bak och enkeldrivning fram. Två
medbringaranslutningar bak och en DIN-anslutning fram.
Hitta specifikationer om hyttmått, hytthöjd över mark och hyttfunktioner.
Det finns fyra olika versioner av exteriör som passar olika behov.
Grundläggande
Åskgrå grill och dörrhandtag. Kromade strålkastare. Ljusgrå solskydd, spegelkåpor och stötfångare.
Utökad
Hyttfärgad grill och kromade strålkastare. Ljusgrå solskydd, spegelkåpor, dörrhandtag och stötfångare.
Högsta nivå
Hyttfärgad grill, spegelkåpor, solskydd, dörrhandtag, stötfångare och luftriktare. Kromade strålkastare.
Grundläggande med robust front
Åskgrå grill och dörrhandtag. Svarta strålkastare. Ljusgrå solskydd och spegelkåpor. Stötfångare av gråmålad stål.
Volvo FH finns med sex olika inredningar, som passar olika behov.
Inredningen Robust i vinyl och textil
Slitstarka material i vinyl och textil i en modern färgskala som matchar interiörens olika delar.
Inredningen Dynamic i textil
Textilinredning i en modern färgskala i olika nyanser av matchande grått som passar interiörens olika delar.
Inredningen Progressive i plysch
Denna inredning i mjuk plysch har en sober färgskala som matchar interiörens olika delar.
Inredningen Robust i läder
Inredning i sober färgskala och tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.
Inredningen Dynamic i läder
Inredning i olika nyanser av matchande grått och tvåfärgade
säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.
Inredningen Progressive i läder
Inredning i olika nyanser av matchande Skylark (beige) och
tvåfärgade säten helt i läder som matchar interiörens olika delar.
Globetrotter XXL: komfort och utrymme
Globetrotter XXL erbjuder också säker och bekväm övernattning för upp till två personer, men med ännu högre sovkomfort i en bredare och längre nedre bädd – tack vare den utökade hyttlängden.
Globetrotter XL: byggd för förvaring
Globetrotter XL (CAB-XHSL)-hytten är också ett säkert och bekvämt alternativ för upp till två personer. Men tack vare den extra höjden finns här ännu mer förvaringsutrymme. Den invändiga höjden är 220 cm (211 cm på motortunneln).
Globetrotter-hytt: för två
Globetrotter-hytten (CAB-HSLP) erbjuder bekväma övernattningsmöjligheter för upp till två personer. Hytthöjden ger dessutom plats för extra förvaringsutrymme. Invändig höjd: 205 cm (196 cm på motortunneln).
Sovhytt
Sovhytt (CAB-SLP) med bekväm övernattning för upp till två personer. Invändig höjd: 171 cm, 162 cm på motortunneln.
Låg sovhytt
Låg sovhytt (CAB-LSLP) med sänkt tak och hyttupphängning ger plats för extra lastutrymme ovanför hytten. Invändig höjd: 147 cm (138 cm på motortunneln).
Dragbil |
|
|
| Höjd A (mm) | Höjd B (mm) | Höjd C (mm) | Höjd D (mm) |
Drivning | Chassihöjd | Upphängning | Däck | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4x2 | Hög | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3430 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | Hög | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3440 | 3810 | 3960 | 3235 |
4x2 | Med. | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
4x2 | Låg | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
4x2 | Låg | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3250 | 3620 | 3770 | 3045 |
6x2 | Med. | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
Jämnlastbil |
|
|
| Höjd A (mm) | Höjd B (mm) | Höjd C (mm) | Höjd D (mm) |
Drivning | Chassihöjd | Upphängning | Däck | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6×2 | Hög | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3410 | 3780 | 3930 | 3205 |
6×2 | Med. | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3330 | 3700 | 3850 | 3125 |
6×2 | Låg | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
6×2 | Hög | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3460 | 3830 | 3980 | 3255 |
6×4 | Hög | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3450 | 3820 | 3970 | 3245 |
8×4 | Hög | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
10×4 | Hög | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
*Ungefärliga höjder
Fyrpunkters hyttupphängning
Välj mellan spiralfjädring med stötdämpare, spiralfjädring fram och luftfjädring bak eller luftfjädring runtom.
Luftintag
Luftintaget är placerat på vänster sida och finns i högt eller lågt utförande. Frontluftintag finns som alternativ.
Färger
Välj din favorit. Det finns omkring 650 färger att välja mellan.
Klädsel
Flera stilar finns tillgängliga. Vinyl, textil och plysch. Vissa stolklädslar (utom vinyl och textil) går att få med ventilationsfunktion.
Förarstolen
Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Flexibilitet ger extra frihet – det totala justeringsområdet i längdled är 240 mm och i höjdled 100 mm. Förarstolen har som standard nackskydd, fällbart och justerbart ryggstöd, justering i höjdled och längdled, justerbart svankstöd samt justerbar stolslutning.
Passagerarstolen
Välj mellan tre olika komfortnivåer: Progressive (plysch eller skinn), Dynamic (textil) och Robust (vinyl). Passagerarstolarna är standardutrustade med nackskydd. Vridbar passagerarstol finns också som alternativ.
Bäddar
Här sover du gott varje natt. Bäddstorlekar: Bäddmått: 74 × 200 cm, med 81,5 cm bred mittsektion eller 74 × 200 cm, utdragbar till 88 × 200 cm med 95,5 cm bred mittsektion. Bädden i Globetrotter XXL-hytten är 213 cm lång. Bredden i huvudänden, mittsektionen och fotändan är 99/106,5/91 cm. Välj en skummadrass eller en 16 cm tjock madrass med pocketfjädrar för ännu bättre komfort. Det finns tre fastheter att välja mellan: Mjuk, halvmjuk och fast. Det finns dessutom två bäddmadrasser som ökar sovkomforten och gör det enklare att bädda. Ytterligare alternativ: fällbar bädd med ställbart ryggstöd och komfort-översäng (mått: 60 × 190 cm eller 70 × 190 cm).
Invändig förvaring
Hytten har en fronthylla med fyra DIN-fack och två stora förvaringsutrymmen med jalusidörrar på förarsidan och passagerarsidan. På bakväggen finns en övre hylla i lättviktskonstruktion med utmärkt belysning. Under sängen finns två utdragbara lådor som rymmer totalt 130 liter. Dessutom finns det två mindre förvaringsutrymmen under madrassen vid sängens fotände (10 liter) och huvudände (15 liter) samt en PET-flaskhållare vid fotänden.
Utvändig förvaring
Hytten har stora förvaringsutrymmen på bägge sidor som kan nås både inifrån och utifrån. Under hytten på båda sidorna finns ytterligare 30 liters ouppvärmt förvaringsutrymme.
Takfönster/taklucka
Varje hytt har ett fast takfönster. Som tillval finns även en taklucka som kan öppnas 50 mm. Den fungerar även som nödutgång. Takluckan kan öppnas och stängas manuellt eller elektriskt.
Ratt
Finns i två olika storlekar – 450 mm eller 500 mm i diameter beroende på lastbilens specifikationer. Rattens höjd kan justeras med upp till 90 mm och lutningen kan justeras med 28 grader. Med tiltfunktionen (tillval) kan ratten justeras i höjdled mellan –5° och +15° för att öka komforten för föraren. De integrerade knapparna i ratten gör det säkert och bekvämt att använda farthållare, signalhorn, telefon och funktioner i menyerna på instrumentdisplayen och sidodisplayen.
Klimatanläggning
Det finns tre alternativa klimatanläggningar för att reglera temperaturen. Fläktventilation med konventionell kylvätskevärmare. Luftkonditionering med manuell reglering (MCC). Luftkonditionering med automatisk temperaturreglering (ECC/ECC2). Systemet finns också med sensorer för solinstrålning, dimförhållanden och luftkvalitet. Klimatanläggningen kan dessutom kompletteras med hytt- och motorparkeringsvärmare och parkeringskylaren I-ParkCool.
I-Park Cool
Motorn måste inte vara i gång för att luftkonditioneringen ska fungera. I-ParkCool kan reglera temperaturen även när fordonet står still. Den samverkar med parkeringsvärmaren för att hålla ett behagligt klimat inne i hytten, till exempel under natten då utetemperaturen ofta kan sjunka drastiskt på bara några timmar. Systemet kontrollerar batteriets status för att garantera lastbilens startförmåga. Det beräknar hur mycket effekt som behövs för att värma eller kyla hytten. Om batterierna inte är fulladdade räknar systemet ut hur mycket ström som kan användas. Dessutom är den tyst. Systemet är ungefär 20 dB tystare än liknande system på marknaden. Ljudnivån blir därför lägre och sömnkvaliteten bättre. Systemet är helt integrerat med fordonets vanliga ventilationssystem och varm eller kall luft fördelas jämnt genom de vanliga munstyckena efter behov. Varken hyttens aerodynamiska egenskaper eller ståhöjden påverkas av systemet. Med undantag för hyttvärmare (PH-CAB).
Hitta specifikationer om chassihöjder, max. axeltryck fram, bakhjulsupphängning, dragbilar, chassifunktioner och bromsar.
Extra låg (dragbil) | ca 810 mm |
Låg | ca 850 mm |
Med. | ca 900 mm |
Hög | ca 1 000 mm |
Extra hög | ca 1 200 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Extra låg | 8 | - |
Låg | 8 | - |
Med. | 10/20* | 9 |
Hög | 10/20* | 10/20* |
Extra hög | - | 10/20* |
|
*Med dubbla framaxlar
Typ | Axlar | Upphängning | Axel-/boggilast | Reduktion | Löp-/pusheraxlar |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabel-/flerbladsfjädring | 13 ton | Enkelväxel/nav |
|
RAD-GR | 4x2 | Luft | 11,5/13 ton | Enkelväxel/nav |
|
RAD-G2 | 4x2 | Luft (för anläggning) | 13 ton | Nav | |
RAD-G4 | 4x2 | Luft | 12 ton | Enkel | |
Boggi | |||||
RADT-GR | 6x2 | Luft | 19/20,5/22,5/23 ton | Enkelväxel/nav | Löpaxel (fast/styrbar/medstyrande) |
RAPD-GR | 6x2 | Luft | 16/19/22 ton | Enkelväxel/nav | Pusheraxel (fast/styrbar) |
RAPD-G4 | 6x2 | Luft | 16 ton | Enkel | Pusheraxel (fast) |
RADD-G2 | 6×4/8×4 | Luft (för anläggning) | 21/23/26 ton | Enkelväxel/nav | |
RADD-BR | 6×4/8×4 | Parabel | 20/21 ton | Enkelväxel/nav | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Parabel-/konventionell bladfjädring | 23/26 ton | Enkelväxel/nav | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Konventionell bladfjädring | 26/32 ton | Nav | |
RADD-TR3 | 6×4/8×4 | Konventionell bladfjädring | 38 ton | Nav | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luft | 21/23/26 ton | Enkelväxel/nav | |
RAPDT-GR | 8×2 | Luft | 27/30/30,5/31,5/32 ton | Enkelväxel/nav | Pusheraxel (styrbar) + löpaxel (fast/styrbar) |
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Luft | 27/33/36 ton | Enkelväxel/nav | Löpaxel (styrbar) |
RAPDD-GR | 8×4 | Luft | 27/30,5/32/35 ton | Enkelväxel/nav | Pusheraxel (styrbar) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4 | Luft (för anläggning) | 27/33/36 ton | Enkelväxel/nav | Löpaxel (styrbar) |
Centralmonterade, halvt undermonterade och undermonterade dragbalkar för släpvagnar med centralaxel. Dragbalkarna kan monteras med 25 mm intervall.
Bränsletankar
Aluminium- eller ståltankar i volymer från 150 till 900 liter. Den maximala
bränslevolymen för en 4x2-dragbil är 1 510 liter. Gastankar i storlekarna 155 kg (375 l),
205 kg (495 l) och 225 kg (545 l).
AdBlue-tankar
Volymer från 32 och 112 liter. AdBlue-pumpen är integrerad i AdBlue-tankmodulen. Av plast.
Bromsar
EBS (elektroniskt bromssystem) ger avsevärt mycket bättre respons, prestanda och bromskänsla och en rad andra fördelar. EBS erbjuds nu både för skivbromsar och Z-kambromsar (för ett urval av axelkonfigurationer och chassihöjder). Uppgradera bromssystemet genom att lägga till EBS Medium eller något av de andra tillvalen. EBS är standard på alla specifikationer.
EBS-statusövervakning
EBS-statusövervakning via fordonets elektronik, TEA2+ och Volvo Tech Tool.
Autobroms vid stillastående
Bromsa lastbilen tills den stannar, så aktiveras Autobroms vid stillastående som bibehåller det senast tillämpade bromstrycket och håller lastbilen på plats till föraren trycker ned gaspedalen.
Analys av beläggningsslitage
Beläggslitagevarning – beräknar hur lång körsträcka som återstår med befintliga bromsbelägg (endast för skivbromsar).
Automatisk lossning av parkeringsbroms
Parkeringsbromsen lossas när föraren trycker på gaspedalen och en växel är vald (gäller endast I-Shift).
Aktivt styrsystem med extra servokraft. Ökar styrkraften i låga hastigheter, minskar rycken i ratten och gör det lättare att hålla ratten rakt framåtriktad vid inbromsning på underlag med varierande friktion. Ratten återgår automatiskt till utgångsläget både när du kör framåt och backar. Volvo Dynamic Steering finns nu för alla axelkonfigurationer, även lastbilar med dubbla framaxlar. Tekniken kan även kombineras med individuell framhjulsupphängning.
Pusheraxlar
Finns i fast och tvångsstyrt utförande för både dragbilar och jämnlastbilar.
Axeltryck: 4,5, 7,5 eller 9 ton.
Löpaxlar
Finns i flera utföranden – fast med enkel- eller tvillingmontage, medstyrande eller tvångsstyrd. Axeltryck: 7,5; 9,5 eller 10 ton.
Tandemaxellyft
Gör det möjligt att koppla ur och höja den bakersta drivaxeln på tandemboggin, i syfte att minska bränsleförbrukningen och svängradien. Med en knapp på instrumentbrädan kan föraren höja axeln när lastbilen är olastad. När lastbilen är lastad sänks och aktiveras axeln automatiskt. Tandemaxellyft erbjuds för 6×4- och 8×4-konfigurationer (med tandemboggi) med skivbromsar.
Axelkonfigurationer, el
Dragbil: 4x2, 6x2, 6x4
Jämnlastbil: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4
Samtliga axlar är luftfjädrade
Data – allt du behöver. Ladda ned datablad i PDF-format för Volvo FH-serien från följande länkar.
Det kan hända att de funktioner som visas inte är standard och inte är tillgängliga för alla utrustningsnivåer och drivlinealternativ.