Lastvagnar

Hindrar räckviddsångest dig från att gå över till ellastbilar?

Niklas Andersson
2025-10-31
Elektromobilitet Alternativa bränslen
Author
Niklas Andersson
Electric Solutions Director

För många lastbilsägare är räckviddsångesten fortfarande ett hinder för att gå över till elfordon. Men lägger branschen alltför stort fokus på räckvidd? 

Enligt flera aktuella studier och enkäter är räckviddsångesten en av de största anledningarna till att många åkerier och förare känner sig tveksamma till att börja använda ellastbilar. Ändå kör 70 % av de tunga lastbilarna i Europa mindre än 500 km per dag, vilket vittnar om att de lätt skulle kunna bytas ut mot lastbilar med eldrift. Så är transportbranschen alltför fixerad vid räckvidden?

 

Varför är räckviddsångest ett problem?

Som bransch kommer vi från en tradition där fordon kan rymma upp till 1 500 liter bränsle och det finns bensinstationer överallt. Så att tanka har aldrig varit ett problem. När vi nu går över till batteridrivna ellastbilar har vi plötsligt mindre energi ombord och det skapar osäkerhet. I slutänden handlar logistik om god planering, och att ladda ellastbilar blir ytterligare en parameter att väga in i planeringen.

 

Återspeglar räckviddsångesten verkligheten i lastbilsbranschen?

Professor Patrick Plötz, från Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI i Karlsruhe, Tyskland, har ägnat mer än ett decennium åt att forska om elektrifieringen av transportbranschen. Han menar att dagens ellastbilar redan klarar av att tillgodose många av våra transportbehov. Exempelvis finns det nya studier som visar att 60 % av lastbilarna i Tyskland skulle kunna bytas ut mot ellastbilar som bara behöver laddas över natten, förslagsvis i hemmadepån.

– Behovet av längre räckvidd är i högsta grad psykologiskt, säger Patrick Plötz, och fortsätter: 

 

– Sedan flera årtionden tillbaka är vi vana vid att kunna köra 1 000 km på varje tankning och 400–500 km känns plötsligt helt otillräckligt. Men faktum är att vi redan nu kan tillgodose stora delar av branschens behov vad gäller räckvidd.

I takt med att den publika laddinfrastrukturen förbättras och det blir enklare att ladda ellastbilarna under varje pågående arbetsskift, kan vi täcka allt större avstånd utanför den faktiska räckvidden.

– Inte ens inom fjärrtransportsegmentet, där körsträckorna ofta överstiger 1 000 km per dag, kör man längre än 400 km utan att stanna. Det beror på att föraren efter fyra och en halv timmes körning enligt lag måste ta en paus på 45 minuter. Så om du kan passa på att ladda under pausen skulle en ellastbil med en räckvidd på 400 km klara 1 000 km på en dag.

Professor Patrick Plötz har ägnat mer än ett decennium åt att forska om elektrifieringen av transportbranschen
Behovet av längre räckvidd är i högsta grad psykologiskt. Sedan flera årtionden tillbaka är vi vana vid att kunna köra 1 000 km på varje tankning och 400–500 km känns plötsligt helt otillräckligt.

Lägger transportbranschen omotiverat stort fokus på räckvidd?

Om det blir ett alltför stort fokus på räckvidd och man insisterar på räckvidder som man faktiskt inte behöver, finns det risk för att övergången till elektromobilitet blir försenad och man går miste om alla andra fördelar med elektromobilitet, som låga bränslekostnader och nollutsläpp av CO2.

 

En annan risk är att överspecificera sin ellastbil, vilket ger högre totala ägandekostnader. Längre räckvidd betyder större batterier, vilket inte bara kostar mer utan också innebär mindre nyttolast.

 

I stället bör fokus ligga på att hitta rätt lastbil för rätt användningsområde. Titta på de rutter du kör. Hur långt kör du? Vilken nyttolast har du? Var stannar du? Går det att ladda där? Genom att simulera den elektriska räckvidden och göra ruttanalyser kan du hitta det perfekta fordonet och byta till ellastbilar redan nu.

 

Kontakta gärna närmaste Volvoåterförsäljare om du vill ha hjälp med att göra räckviddssimuleringar och hitta laddlösningar längs rutterna.

 

Om du vill veta mer om ellastbilar och hur de kan påverka ett företag rekommenderar vi att du läser: