Övergången till eldrift har många miljöfördelar: Men hur påverkar det säkerheten? Är det säkert att ladda batteridrivna ellastbilar? Hur ska de servas och underhållas? Och finns det verkligen en ökad brandrisk?
Under de senaste åren har rapporter i media om att litiumjonbatterier i konsumentvaror självantänder bidragit till en vanlig missuppfattning om säkerheten hos batteridrivna elfordon. Men studier visar att bränder är mindre vanliga i eldrivna fordon än i fordon med förbränningsmotorer. Övergången till el väcker fortfarande nya säkerhetsfrågor, men riskerna är inte högre – bara annorlunda.
Den största skillnaden mellan en elektrisk drivlina och en förbränningsmotor är de enorma batteripaketen. Till exempel kan en Volvo FH Aero Electric bestå av upp till sex batteripack som väger mer än 500 kg styck. Men utgör de en brandrisk?
– Om en eldriven lastbil råkar ut för en allvarlig krock kan det uppstå läckage och i värsta fall kan interna kortslutningar orsaka brand, säger Pontus Enhager, global produktchef elektromobilitet på Volvo Lastvagnar.
– I den osannolika händelsen att ett elfordon tar eld, kommer det vanligtvis att brinna under en längre period jämfört med ett icke-elektriskt fordon, eftersom skadade battericeller släpper ut elektrolyter gradvis. Men precis som vi gjorde med våra dieselfordon har vi arbetat mycket för att mildra effekterna och konsekvenserna av en allvarlig krock.
Några av de faktorer som måste åtgärdas för att begränsa brandrisken inkluderar temperaturhantering, robust hölje och övervakning av alla relaterade system för att förhindra risker som överladdning.
Det finns säkerhetssystem som är aktiva dygnet runt för att minimera risken för att något ska hända överhuvudtaget.
För att bygga ett batteri behöver du flera battericeller, som är sammansatta till batterimoduler. Dessa moduler sätts sedan ihop till ett batteripaket. För att minimera effekterna av en olycka är batterierna inneslutna i ett robust och väderbeständigt skal och batteripaketen är integrerade med sidokrockstrukturen i stål på lastbilens chassi. Detta hjälper dem att motstå temperaturvariationer, vatteninträngning, skräp från vägen och kollisioner.
Storleken och vikten på batterierna, och känsligheten hos deras celler, ställer också särskilda krav på deras skydd och montering.
– Drivbatteripack väger hundratals kilo styck och Volvos nuvarande ellastbilar kan bära upp till sex batterier. Det är viktigt att de är säkert fastsatta och skyddade mot yttre påverkan, för att se till att de sitter kvar och minimerar riskerna vid en kollision, tillägger Pontus.
För att underlätta att det blir så är hela drivlinan och energilagringsenheten placerade och förpackade så att skyddet maximeras. Elektronik och kablage skyddas av huvudbalkar och chassits konstruktion. Strukturerna som omger batterierna är testade för att klara energin från en vanlig personbil som kör rakt in i dem.
Se den här filmen för att lära dig mer om Volvo Lastvagnars krocktester för ellastbilar.
Alla eldrivna lastbilar är utrustade med säkerhetssystem där all elektronik är uppkopplad och övervakad. Detta för att proaktivt förhindra att felaktiga komponenter i batterierna sprids till andra delar av fordonet.
– De här säkerhetssystemen fungerar dygnet runt för att minimera risken för att något ska hända i första hand, säger Pontus.
– Till exempel är Volvos lastbilar utrustade med ett avancerat batterihanteringssystem, som möjliggör realtidsövervakning av batterierna och feldetektering, och i förlängningen möjliggör detta förebyggande åtgärder.
Om batteriövervakningssystemet, till exempel, skulle detektera onormala temperaturer i ett av batterierna, visas ett meddelande i kombinationsinstrumentet tillsammans med en röd varningssymbol och en akustisk signal som meddelar föraren att stanna fordonet. Om det behövs kommer den elektriska strömmen till det berörda batteriet att avaktiveras inom bråkdelar av en sekund. Lastbilen bör sedan tas till en verkstad, så att batterierna kan inspekteras.
– Inuti batterierna finns det lager av värmebarriärer för att förhindra värmeöverföring från en felaktig cell till en annan. Om värme byggs upp och orsakar högt inre tryck kommer det att upptäckas. Elektriciteten kopplas bort mellan batteripacket och fordonet.
Arbete med högspänningssystem bör utföras enligt strikta procedurer och protokoll och måste hanteras av specialutbildade, certifierade tekniker.
– Skötsel och reparation av en eldriven lastbil har mycket likheter med den som utförs för en konventionell lastbil. Den största skillnaden är batterierna och det interna energiledningssystemet. Men om servicetekniker är utbildade i hur man hanterar dem korrekt, äventyras inte säkerheten av de här komponenterna, säger Pontus.
Sammantaget finns det ett brett utbud av säkerhetsaspekter som är unika för batteridrivna ellastbilar. Det ställer stora krav på lastbilstillverkarna. Men med rätt uppmärksamhet och medvetenhet om alla möjliga risker erbjuder en eldriven lastbil exakt samma säkerhetsnivå som vilken annan lastbil som helst.
Om du fortfarande har frågor om batteridrivna ellastbilar, kanske du hittar svaret i våra Frågor och svar. Du kan också lära dig mer om Volvos utbud av eldrivna lastbilar samt få vägledning om övergången till eldrift.