Lastvagnar

Tunga lass och tysta nätter – Martin & Servera rullar längre med eldrift

Volvo Lastvagnar
2025-05-07
Förnybara bränslen Hållbarhet Kundberättelse Volvo FH Förare
Author
Volvo Lastvagnar


Med eldrivna lastbilar klarar Martin & Servera både tunga transporter mellan städer och tysta nattleveranser i stadskärnor. Kombinationen av kraft, räckvidd och smidig laddning öppnar dörrar till nya affärsmöjligheter  – och till miljözoner där andra lastbilar inte får köra. Vi har följt med under ett dygn, från kvällskörning till Stockholm till dagdistribution runt om i Norrköping.

Det är full fart vid Martin & Serveras omlastningsterminal i Västberga, Stockholm. Föraren Alfred Blomqvist har precis kommit fram från Norrköping och rullar av burarna med livsmedel ur sin eldrivna Volvo FM med skåp och släpvagn – ett flexibelt ekipage med kapacitet för 64 ton. Från terminalen i Västberga ska varorna distribueras vidare med mindre eldrivna lastbilar till restauranger, skolor och andra kunder runt om i Stockholmsområdet.

Under tiden som lastbilen lossas kopplar Alfred in laddkabeln direkt vid porten.

– Vi slipper onödig väntetid eftersom laddningen sker samtidigt som vi arbetar. Jag behöver aldrig stå och vänta på att batterierna ska bli klara. Det här arbetssättet hade inte fungerat lika smidigt med diesel eller gas, säger Alfred.
 

Nya möjligheter med eldrivna transporter

För Martin & Servera handlar valet av eldrift om mer än hållbarhet – det handlar också om att kunna utföra transporter som tidigare inte var möjliga.

– Med våra eldrivna lastbilar kan vi köra leveranser på kvällar och nätter. Eftersom de är tysta och helt utsläppsfria kan vi nå kunder i områden där det råder restriktioner för dieselfordon, säger Marcus Stockberg, transportchef på Martin & Servera.

Det innebär bland annat leveranser till miljözoner och tätbebyggda områden i storstäder, där tillgängligheten är begränsad under dagtid. Företaget har därför sett en ökning av kunder som väljer leveranser utanför de vanliga öppettiderna.

– Särskilt restauranger och skolor tycker det är skönt att varorna redan finns på plats när de kommer till jobbet. Eftersom ingen personal är där när vi levererar, ställer vi in varorna själva i kyl och frys och gör kundens egen kontroll med deras utrustning, säger Marcus.

Vi slipper onödig väntetid eftersom laddningen sker samtidigt som vi arbetar.

Effektiv laddning nyckeln till lönsamhet

För att få lönsamhet i de eldrivna lastbilarna krävs effektiv användning. Därför är laddinfrastrukturen noggrant planerad. Lastbilarna laddas framför allt vid företagets egna terminaler under lastning och lossning, vilket minimerar stilleståndstiden.

Håkan Ekmyr, fordonschef på Martin & Servera, menar att just laddstrategin har varit avgörande:

– Vi upptäckte tidigt att nyckeln till effektiv drift var att ladda vid porten. Det gör att vi kan hålla lastbilarna rullande upp till 18 timmar per dygn, vilket är nödvändigt för att kalkylen ska gå ihop.

Det handlar alltså om att utnyttja varje tillfälle då lastbilen står stilla. På så vis kan samma lastbil användas både för kortare distributionsturer under dagen och för längre transporter på kvällen, som Alfreds körning mellan Norrköping och Stockholm.
 

Förarna trivs bakom ratten

Damien Blanchard kör samma lastbil som Alfred, fast på dagtid, med kortare leveranser i Norrköpingstrakten. Han lyfter fram arbetsmiljön och komforten med eldriften.

– Jag uppskattar verkligen hur tyst och smidigt det är. Komforten i hytten är fantastisk – jag sitter hellre i en eldriven lastbil än hemma i min egen soffa. Det är något helt annat än att köra diesel eller gas, säger Damien.

För Alfred, som ofta kör de längre kvällsturerna, är upplevelsen liknande:

– Skillnaden är tydlig. Den eldrivna lastbilen är tyst och jämn att köra, och det märks i kroppen. Jag är inte alls lika trött när jag kommer hem.

Jag uppskattar verkligen hur tyst och smidigt det är. Komforten i hytten är fantastisk – jag sitter hellre i en eldriven lastbil än hemma i min egen soffa.

Positiv respons från kunderna

Martin & Serveras kunder uppskattar företagets hållbarhetsarbete, men framför allt den ökade flexibiliteten med leveranser utanför normala arbetstider. Flera kunder, särskilt skolor och restauranger, ser det som en fördel att få sina varor levererade innan verksamheten öppnar.

– Offentliga verksamheter uppskattar att det inte är tung trafik vid skolor och förskolor när barnen är där. Vi kan istället leverera på kvällar och nätter, vilket ger både bättre trafiksäkerhet och mindre stress för deras personal, säger Marcus Stockberg.


Framtiden med eldrift

Martin & Servera ser eldrift som en långsiktig strategi, både ur ett miljö- och affärsperspektiv. Sedan de första eldrivna lastbilarna infördes 2021 har flottan vuxit till 25 elfordon, och ambitionen är fortsatt expansion.

– Eldrift handlar inte bara om att vara miljövänlig. Det är också en väg att öka effektiviteten i vår logistik och ge våra kunder ännu bättre service. För oss är det ett sätt att fortsätta utveckla verksamheten på ett hållbart sätt för alla, avslutar Håkan Ekmyr.

Om Martin & Serveras eldrivna Volvo FM

Modell: Volvo FM Electric 6x2

Drivlina: 100 % eldriven

Batterikapacitet: 540 kWh (6 batterier)

Räckvidd: Upp till 300 km per laddning

Tågvikt: Kapacitet för 64 ton (med skåp och släpvagn)

Laddning: Sker främst vid terminalportar under lastning/lossning

Körningar: Kombination av närdistribution och regionala transporter – dubbla eller trippla skift

Om Martin & Servera

Martin & Servera är Sveriges största restauranggrossist och levererar dagligen varor till restauranger, hotell, skolor och offentliga verksamheter över hela landet. Företaget har fyra logistikterminaler – i Halmstad, Norrköping, Enköping och Umeå – och genomför omkring 6 000 leveranser varje dag. Sedan 2024 är alla egna transporter fossilfria.