Lastvagnar

Bakom tekniken i Volvos gasdrivna lastbilar

Volvo Lastvagnar
2025-08-14
Alternativa bränslen
Author
Volvo Lastvagnar

Efterfrågan på gasdrivna lastbilar fortsätter att öka. För många åkerier och transportföretag är de en enkel väg till minskat koldioxidavtryck – utan att tumma på varken produktivitet eller körbarhet. Men alla gasdrivna lastbilar är inte byggda på samma sätt. Volvo Lastvagnar har valt en teknik som ger både kraft och effektivitet, även vid tunga uppdrag.


Två tekniskspår – en tydlig skillnad

Många gasdrivna lastbilar på marknaden använder en ottomotor – i princip en bensinmotor med tändstift, anpassad för gas. Tekniken är väl beprövad i personbilar, men i tunga fordon innebär den lägre kompressionen begränsningar i effekt och vridmoment. Det märks särskilt vid tung last och kuperad terräng.

Volvo Lastvagnar har istället valt att bygga vidare på sin välkända dieselmotor och anpassa den för gas med hjälp av HPDI-teknik* (High Pressure Direct Injection). Här används en liten mängd tändbränsle som sprutas in med högt tryck och antänds genom kompression, innan gasen tillförs. Resultatet är högre verkningsgrad, lägre bränsleförbrukning och motoreffekt i nivå med en diesel. Det gör att lastbilarna kan möta de tuffaste transportuppdragen – utan kompromisser.

Med våra biogasdrivna lastbilar får du både maxad prestanda och minimal klimatpåverkan – en ren win-win.

Biogas eller LNG – samma motor, samma styrka

Volvos gasdrivna lastbilar är fullt optimerade för att köras på bio-LNG – mer känt som biogas – ett förnybart bränsle framställt av organiskt avfall som nästan helt tar bort CO₂-utsläppen. För många åkerier är det ett effektivt sätt att nå klimatmålen här och nu, med samma höga prestanda som vid dieselkörning.

Lastbilarna kan även köras på fossil LNG, vilket i sig kan sänka CO₂-utsläppen med upp till 20 % jämfört med diesel, eller på en blandning av båda bränslena. Men det är med biogas som den stora miljövinsten uppnås. Motorerna är byggda för att enkelt kunna växla mellan bränsletyperna, vilket gör det smidigt för åkerier att prioritera biogas där den finns tillgänglig – och därmed maximera klimatnyttan.

 

Prestanda och lönsamhet – utan kompromisser

För åkerier innebär Volvos gasdrivna lösning att man får en lastbil som klarar de tuffaste uppdragen, ger lägre driftkostnader och samtidigt minskar klimatpåverkan här och nu. En teknik som kombinerar styrkan hos en diesel med miljöfördelarna hos gas – helt utan kompromisser.

 

* Systemet med högtrycksdirektinsprutning levereras av teknikleverantören Cespira som är ett joint venture skapat av Volvokoncernen och Westport Fuel Systems. www.cespira.com

Volvo Lastvagnars gasdrivna motorer

  • Finns tillgängliga i modellerna Volvo FM, Volvo FH och Volvo FH Aero.
  • Ger en räckvidd på upp till 1 000 km, med effekt på upp till 500 hk och ett vridmoment på 2 500 Nm – fullt jämförbart med diesel.
  • Ledande marknader idag är Sverige, Norge, Nederländerna, Spanien och Storbritannien, och intresset växer snabbt även i länder som Indien och Japan.

CO2-minskningar med gasdrivna lastbilar

  • Genom att ersätta diesel med biogas är det möjligt att nå helt koldioxidneutrala transporter.
  • Att byta från diesel till LNG (flytande naturgas) kan minska de totala CO₂-utsläppen med upp till 20 %.
  • Biogas framställs av råvaror som hushållsavfall, jordbruksrester och avloppsslam.
  • Biogas ger samma höga prestanda som diesel.
  • Biogas tankas på samma sätt som fossil LNG.
  • Volvo Lastvagnars gasmotorer använder en liten mängd tändbränsle för att antända gasen. När HVO används som tändbränsle tillsammans med biogas kan koldioxidutsläppen reduceras till noll.