Alfredsson Transport i Norrköping har lång erfarenhet av lastbilar som drivs med flytande biogas och var först i Sverige med att köra nya gasdrivna Volvo FH med starkare motor och större tank. Här berättar åkeriets VD, Erik Alfredsson, och föraren, Peter Johansson, om fördelarna och upplevelsen.
De går enormt billigt och med nya gasdrivna Volvo FH med 500 hästkrafter ser vi vilken skillnad det är i bränsleförbrukning och ork när vi kör tyngre lass.
– Det känns väldigt bra att vara koldioxidneutral. Vi försöker göra så litet fotavtryck som möjligt på vår planet. Samtidigt tjänar vi pengar på att åka med lastbilar på biogas. Vi ser det som en konkurrensfördel att alltid ligga i framkant med den senaste tekniken.
– Vi tycker det är bästa alternativet för långväga transporter. Lastbilarna går enormt billigt och med nya gasdrivna Volvo FH med 500 hästkrafter ser vi vilken skillnad det är i bränsleförbrukning och ork när vi kör tyngre lass.
– Bränsleförbrukningen är fantastisk om vi jämför med föregångaren och andra lastbilar. Vi har kört stora tunga laster på rundtur där vi snittar på 2,1-2,4 kilo milen. När vi kör lätta lass är vi under 2 kilo milen. Tänk då på att 1 kilo fordonsgas motsvarar drygt 1,3 liter diesel.* Det är ju ett enormt bra resultat! Även om vi tankar biogas, som är hårt beskattat, är det billigare än att åka en dieselbil.
– Man får inte stirra sig blind på inköpspriset. Jag ser på totalekonomin. Även om vi inte har skattesubventionen är det billigare att köra en biogasdriven lastbil idag. Och skulle du ”fultanka” och köra på LNG är det galet billigt jämfört med en dieselbil.
– En gasdriven lastbil kostar lite mer i inköp men redan vid 17 000-19 000 mil går vi break-even. Det kör vi på ett år och då är merkostnaden betald. Sen är det bara en förtjänst att åka på biogas fram till att man byter in lastbilen.
I-Shift är mer precis. Den växlar mjukare och mer exakt.
– Känslan är helt fantastisk. Med 500 hästkrafter drar den mycket bättre jämfört med föregångaren. Man märker det framförallt vid svaga långa motlut, då orkar den hålla i längre. Det passar bra i Norge där det är många uppförsbackar.
– Den nya lastbilen är alldeles utmärkt även till de tyngsta lassen. Egentligen är det inte så stor skillnad om du har 60 ton eller 35 ton, jag upplever att lastbilen gör detsamma.
– Jag är bara med och styr, den sköter allt själv. Jag ställer in den på 80 km/h och sen gasar han på före backarna och släpper av och rullar över krönet. Det är riktigt bra. Jag litar på att Volvo optimerat allt för att körningen ska bli så effektiv som möjigt.
– Den är mer precis. Den växlar mjukare och mer exakt. Just i de branta backarna kan andra lastbilar vara långsamma och aggressiva i växlingarna. Man kunde uppleva att det nästan smällde till i grejerna när växlarna slog i. Den här säger bara ”swisch”, så drar den igen. Det är bara att gasa. Just att växlingarna är snabbare gör att du inte tappar vridmoment eller hastighet. Det bara tuggar på.
– Den nya lastbilen går snålare och har en större tank, det gör att vi kommer ungefär 20-25 mil längre per tankning. Man kan lätt köra 75-80 mil innan du behöver tanka, så det är jättestor skillnad jämfört med den förra gasbilen jag körde. Kombinationen att lastbilen har större tank och att den behöver mindre bränsle, det är win-win helt enkelt.
* Energivärdet i 1 kilo flytande gas motsvarar 1,3 liter diesel. Källa: Energigas Sverige.
OM ALFREDSSON TRANSPORT
Erik och hans bror Magnus är tredje generationen Alfredsson som driver åkeriet. Företaget startades 1937 och har idag 120 anställda, 75 lastbilar och 50 släp. Ungefär hälften av alla lastbilar körs på flytande biogas och sedan förra året är även två eldrivna lastbilar i trafik. Alfredsson Transport är en del av initiativet Fossilfritt Sverige och har som mål att vara helt fossilfria redan 2025.
SNABBFAKTA