Lastvagnar

EU:s nya utsläppshandel – en fördel för förnybart

Volvo Lastvagnar
2025-08-12
3 minuters läsning
Hållbarhet
Author
Volvo Lastvagnar


Från 2027 inför EU ett nytt utsläppshandelssystem för vägtransporter, vilket väntas höja kostnaden för fossila bränslen. Förnybara bränslen, vätgas och elektricitet är undantagna – och blir därmed mer konkurrenskraftiga, med ett tydligt försprång för åkerier och transportföretag som redan använder dem. Så här kommer det att fungera.


Det första utsläppshandelssystemet, ETS1, infördes i Europa 2005. Det omfattar utsläpp från el- och värmeproduktion, industriell tillverkning och flygsektorn. År 2027 kommer EU att lansera ett andra utsläppshandelssystem (ETS2), den här gången kommer vägtransporter att omfattas av koldioxidprissättning. Målet är att minska utsläppen med 42 % till 2030 jämfört med 2005 års nivåer. Detta förväntas påverka kostnadsstrukturen för åkerier och transportföretag i hela Europa.

Enkelt uttryckt sätter ETS2 ett pris på klimatpåverkan från vägtransporter. EU sätter ett tak för koldioxidutsläpp och de tillåtna utsläppen delas upp i utsläppsrätter, som kommer att auktioneras ut. Varje utsläppsrätt ger innehavaren rätt att släppa ut ett ton koldioxid.

ETS 2 är ett så kallat uppströmssystem, vilket betyder att kraven läggs tidigt i kedjan – på bränsleleverantörerna snarare än på dem som använder bränslet. Det är alltså företag som säljer eller importerar bensin, diesel och andra fossila bränslen som måste köpa utsläppsrätter. Inom systemet kan företagen även handla utsläppsrätter med varandra efter behov.

När det gäller fossila bränslen förväntar sig analytiker över hela Europa att den extra kostnaden för utsläppsrätter troligtvis kommer att föras över vid pumpen i form av högre priser för konsumenterna. Exakt hur mycket priserna kan stiga är svårt att förutsäga, eftersom det beror på utbud och efterfrågan på utsläppsrätter. De flesta prognoser tyder på en ökning med 0,15 till 0,25 euro per liter fossil diesel fram till 2030. Andra, mer dramatiska prognoser pekar på prisökningar på upp till 0,5 euro per liter.

– Men, det är inte poängen med systemet. Det skapar en brytpunkt där en övergång till el, biogas eller HVO blir mer ekonomiskt lönsamt, säger Mattias Goldmann, grundare och VD för det svenska 2030-sekretariatet, som arbetar för att främja en fossilfri omställning inom transportsektorn.

Prispåverkan kommer också att bero på politiska beslut. Om systemet får betydande kritik från industrin och allmänheten kan det komma att justeras för att mildra effekterna på bränslepriserna.

I vilket fall är förnybara bränslen, vätgas och elektricitet undantagna från ETS2. De drabbas alltså inte av några kostnadsökningar – vilket gör dem mer konkurrenskraftiga och ger företag som redan använder dessa energislag en fördel både kostnadsmässigt och i marknadsposition.

 

Hur kommer ETS2 att påverka åkerier och transportföretag?

De företag som drabbas hårdast kommer naturligtvis att vara de med hög förbrukning av fossilt bränsle. Men konsekvenserna kommer också att bero på faktorer som flottans sammansättning, körmönster och bränsleskattesystemet i respektive land.

– Ett företag som för närvarande använder stora volymer fossil diesel i ett land med låga bränsleskatter bör förvänta sig en kraftig kostnadsökning. Samtidigt kommer de som redan har investerat i elfordon, konsolidering eller intermodala transporter att få en konkurrensfördel, säger Mattias Goldmann.

Även om systemet träder i kraft 2027 måste intressenter inom transportsektorn redan nu börja rapportera sina utsläpp.

 

Strategier och möjligheter

Företag som försöker minska sin exponering mot stigande priser på fossila bränslen har flera verktyg: Sparsam körning, smart ruttplanering, optimerat däckval och hastighetshantering kan ge besparingar. Men de största vinsterna kommer att komma från att byta bränsle.

– Det som tidigare låg på gränsen till lönsamhet blir nu tydligt lönsamt. Dessutom finns det ett kommunikativt värde – att kunna visa att man är ledande inom hållbarhet kan vara en konkurrensfördel.

 

Kritik och ersättning

ETS2 har kritiserats för att potentiellt slå hårdare mot mindre operatörer – särskilt de i landsbygdsområden eller länder där diesel historiskt sett har varit billigt.

– Ja, systemet är ojämnt i det avseendet. Men det kommer också att generera betydande intäkter för EU – och hälften av dessa pengar är öronmärkta för att motverka de sociala effekterna. Denna omfördelning är nyckeln till att förhindra omfattande protester, säger Mattias Goldmann.

Analytiker har olika uppfattningar om hur effektivt ETS2 kommer att vara. Mattias Goldmann är övertygad om att systemet kommer att fungera.

– Vi har sett att ETS1 har fungerat i andra branscher. ETS2 accelererar den gröna omställningen – särskilt i länder som har halkat efter. Och det gör det utan att politiker bestämmer i detalj vilka lösningar som ska användas. Marknaden bestämmer vad det kostar att fortsätta förorena. Det är ett effektivt sätt att minska klimatpåverkan.

Det svenska 2030-sekretariatet

Svenska 2030-sekretariatet är en politiskt oberoende koalition av svenska företag och icke-statliga organisationer som delar ambitionen att ställa om till hållbara transporter. Den erbjuder analyser, statistik och politisk rådgivning och fungerar som mellanhand mellan regeringen och industrin. 

Lästips