Lastvagnar

Berk Keskin
2023-12-21
Teknologi och innovation Bränsleeffektivitet
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Varför bra lastbilsdesign är mer än bara utseende

Att designa en lastbil handlar inte bara om att kombinera estetik med funktionalitet. Det handlar även om att maximera fordonets energieffektivitet och minimera koldioxidutsläppen. För ett åkeri kan en snyggt formgiven detalj faktiskt också vara något som sparar bränsle.
 

Den exteriöra designen har för många åkerier inte alltid högsta prioritet, jämfört med de dagliga utmaningarna med att driva en transportverksamhet. Design påverkar dock inte bara lastbilens estetiska utseende utan har även en direkt inverkan på bränsleförbrukningen och energieffektiviteten. Framförallt när det gäller aerodynamiken.

Faktum är att aerodynamiskt motstånd kan stå för en betydande del av en lastbils bränsleförbrukning vid vanliga fjärrtransporter. Relativt sett kan energiförlusterna för en eldriven lastbil vara ännu högre. Av den anledningen är aerodynamik en av de mest prioriterade faktorerna för en lastbilskonstruktör vid utvecklingen av ett nytt fordon.

– Som konstruktörer vill vi självklart leverera lastbilar med ett tilltalande utseende, men vi måste också uppfylla våra kunders övriga krav – till exempel låg bränsleförbrukning och energieffektivitet, säger Berk Keskin, ansvarig för exteriör design på Volvo Lastvagnar.

Bidragen från våra aerodynamikexperter hjälper oss i designprocessen och leder oss mot mer slutna karosskonstruktioner såväl som strömlinjeformade och sömlösa ytor. Det kan i bland begränsa oss, men vår roll är att lösa utmaningarna och samtidigt skapa en lastbil som är visuellt attraktiv.
 

Så här har aerodynamik format modern lastbilsdesign

I takt med att aerodynamikens betydelse har vuxit under de senaste decennierna, har lastbilsdesignen i allt högre utsträckning fått mer rundade hörn, jämnare ytor och färre glipor på hyttens front. Det har också blivit allt viktigare att använda tak- och sidoluftriktare, sidopaneler, spoilers och luftavvisare.

För att maximera fordonens aerodynamik har spoilers, avvisare, sidopaneler, tak- och sidoluftriktare blivit allt viktigare för modern lastbilsdesign.

– Det övergripande målet är att luften framför hytten ska kunna strömma längs lastbilens sidor. Som konstruktörer arbetar vi för att ta bort eller minska alla externa detaljer som stör ett sådant luftflöde, till exempel glipor eller utskjutande delar som sidospeglar.

Den grundläggande designen av en lastbil ser vid första anblicken ut att vara oförändrad sedan årtionden. Men 
flera förändringar och uppgraderingar görs kontinuerligt och drivs främst på av behovet av en ständigt förbättrad aerodynamik. Och ny teknik tillsammans med ny lagstiftning kan fortfarande öppna upp nya möjligheter.

– Kamerasystem som ersätter sidospeglar är ett stort genombrott när det kommer till aerodynamik. Att ta bort några av sidospeglarna från lastbilen minskar luftmotståndet avsevärt, säger Berk.

Andra nya innovationer inkluderar luftridåförlängare och diffusorsystem på trailerns baksida. De hjälper till att forma luftflödet från ekipagets bakdel. När det gäller externa tillbehör, till exempel viltfångare, tryckluftshorn och extra strålkastare, måste åkerier göra en avvägning mellan tillbehörets fördelar och bränsleeffektiviteten. De har nämligen en negativ inverkan på aerodynamiken. Men det finns också möjlighet att hitta lösningar som uppfyller båda kraven.

– Om du till exempel vill ha signalhorn med högre ljudstyrka kan det vara möjligt via bättre högtalare snarare än externa tryckluftshorn. Eller om du vill ha extra belysning kan det vara möjligt att integrera och bygga in ytterligare strålkastare i fordonets form.

Som konstruktörer vill vi självklart leverera lastbilar med ett tilltalande utseende, men vi måste också uppfylla våra kunders övriga krav – till exempel låg bränsleförbrukning och energieffektivitet.

Hur kan man pusha gränserna för lastbilens aerodynamik?

Med ny teknik som öppnar för nya möjligheter är en förbättrad aerodynamik en kontinuerlig process. En potentiell förbättring är exempelvis hjulkåpor som tar bort gliporna runt hjulen. Men för närvarande befinner vi oss i ett skede där behovet av kylning av bromsar förhindrar att det konceptet kan förverkligas.

– Ur ett rent aerodynamiskt perspektiv skulle den idealiska designen vara en droppformad lastbil. Helt rund framtill, med en lång och spetsig bakdel. Nuvarande lagstiftning gör det omöjligt, men behovet av att minska koldioxidutsläppen innebär att regeringar och myndigheter ser över regelverk och gör ändringar. Det ger i sin tur oss större frihet att konstruera ännu mer energieffektiva lastbilar så att vi kan möjliggöra ytterligare bränslebesparingar för våra kunder, avslutar Berk.