"Våra kunder vill att vi levererar till dem med mindre koldioxidutsläpp", säger Reto Schwab, vd för Schwab-Guillod. "De kanske inte vill betala mer, men det är viktigt att göra det på rätt sätt för miljön."
Från gurkor till morötter, sallad till citroner – logistikföretaget Schwab-Guillod AG hanterar och transporterar runt 350 ton färska frukter och grönsaker sex dagar i veckan.
Att kunna transportera sina varor på ett sätt som är i harmoni med naturen känns helt rätt.
Därför använder företaget nu sex eldrivna Volvolastbilar. De köpte sin sista diesellastbil förra året och målet är att hela vagnparken ska drivas med alternativa drivlinor år 2030.
– Vi pratade länge om förändringen. Och jag tycker att nu är rätt tid att göra det för miljön. Det är viktigt att göra något, inte bara prata om det, säger Reto.
När de levererar till livsmedelsleverantörer och restauranger i staden har Reto verkligen lärt sig att uppskatta den tysta körningen med Volvos eldrivna lastbilar.
– För oss är det väldigt viktigt att lastbilen är tyst eftersom vi levererar på natten, säger han.
De eldrivna lastbilarna fungerar mycket bra i vår dagliga verksamhet. Vi har inga problem.
Hans förare uppskattar verkligen lastbilarna också.
– Först var förarna lite avvaktande, men efter en eller två rundor är de verkligen glada att köra de eldrivna lastbilarna, säger Reto.
Att leverera färska frukter och grönsaker innebär ett extra stort ansvar. Färskheten är avgörande och en viktig del av deras logistikplanering.
– De eldrivna lastbilarna fungerar mycket bra i vår dagliga verksamhet. Vi har inga problem. De är nästan perfekta, tillägger Reto.
Med solpaneler installerade på fabriken är Schwabs elförsörjning för lastbilsladdarna koldioxidneutral, och det finns en laddare för varje lastbil.
Gjorde han rätt val att byta till en vagnpark med eldrivna lastbilar? Reto är tydlig:
– Nu är det dags att byta. Jag tror att det är läge att börja med eldrift.