Lastvagnar

Sverige

×

”Vi sparar minst 10 % bränsle med Volvo”

| 5 minuters läsning
Magnus Jansson, delägare på Göte Janssons Åkeri, är mer än nöjd med åkeriets nya Volvo FH med I-Save. Han berättar att den går en halvliter billigare än när han jämför med en lite äldre Volvo FH 500 hk med I-Shift dubbelkoppling.

 

När vi pratar med Magnus Jansson är det rejäl vinter i Norsholm, utanför Norrköping. Magnus arbetar som trafikansvarig på åkeriet.  

– Nu när temperaturen stigit till bara sex minusgrader tycker man ju att det är jättevarmt! skrattar Magnus. Den rejäla vintern har inneburit extra många uppdrag för åkeriet, då majoriteten av uppdragen är att transportera mycket bränsle och torrbriketter. En kall vinter vill alla ha uppvärmning.

Magnus föräldrar startade åkeriet Göte Janssons Åkeri AB för drygt 60 år sen. I dag jobbar fortfarande Magnus mamma i företaget, och även hans syster. Åkeriet har 28 anställda och 14 fordon, varav 12 stycken är Volvolastbilar, och ingår i lastbilscentralen Alltransport, där Magnus är en av 130 delägare. Lastbilscentralen är specialiserad på fjärr- och flistransporter samt maskintjänster, och är även verksam inom bygg och anläggning inom industrisaneringar, spolningar och relining. Alltransport äger ett bränslebolag och delägarna delar gemensamt på ISO-certifiering och marknadsföring, vilket Magnus tycker är en styrka när det kommer till stora upphandlingar.

Göte Janssons Åkeri har varit med länge i Alltransport, ända sedan början på 1960-talet. Som Magnus säger: ”våra kunder är Alltransports kunder”. Från början sysslade åkeriet framför allt med lantbruks- och fjärrtransporter, men för tio år sedan började de med fliskörningar i samband med att de köpte in ett dotterbolag från Alltransport. I dag är en av åkeriets största enskilda kunder Returpack AB där man under varumärket Pantamera transporterar aluminium- och PET-flaskor som kommer från hela landet den sista biten inom Norrköpingsområdet, där alla burkar tas omhand. I dag tar deras fabrik i Norrköping emot ca två miljarder burkar och PET-flaskor varje år.

Helhetskonceptet är viktigt med service och tjänster och gör vårt liv lättare.

Magnus understryker hur viktig relationen är med den lokala Volvoverkstaden.

– Det är viktigt att samarbetet med verkstaden fungerar bra. Vi har tur att ha två stora verkstäder nära, och vi servar våra lastbilar i bägge verkstäder. Både i Norrköping och Linköping upplever vi mycket bra service, och vi är glada att de har öppet även kvällstid. Lastbilar är generellt sett mycket bra i dag, men helhetskonceptet är viktigt med service och tjänster och gör vårt liv lättare. Det är också viktigt med bra tillgång till reservdelar, och det fungerar bra.

I maj 2020 levererade Tage Rejmes Lastvagnar en Volvo FH med I-Save; paketet för bränslebesparing med turbocompound-motorn 500 hk. Lastbilen har varierande transportuppdrag, alltifrån regionala transporter upp till Mälardalen eller ner till Småland, eller lokala, korta uppdrag i Norrköping. Under de åtta månader som lastbilen rullat har den lagt ca 11.000 mil bakom sig och transporterat sågverksflis, bark, torvbriketter, sågat virke, aluminium såväl som annat lösgods. Lastbilen går i två-skift och har två fasta chaufförer som kör fyra dagar i veckan och får sen avbyte av andra kollegor.

Magnus är riktigt nöjd med bränsleekonomin. Så här långt snittar lastbilen ungefär fyra liter per mil. Med sänkt bränsleförbrukning har även förbrukningen av AdBlue minskat, till nära hälften.

– Det är minst 10 % lägre bränsleförbrukning. Lastbilen är jättebra, vi skulle ha haft fler sådana. Det blir mycket pengar vi sparar. I-Save underlättar för chaufförer att göra jobbet, den har ett väldigt bra drivmoment som passar riktigt bra för vår fliskörning. Vi har helt rätt antal hästkrafter på den här lastbilen för att optimera för våra fliskörningar där vi kör 64 ton. Turbo Compound-motorn jobbar jättefint på låga varv.

 

 

D13TC-motorn ger upp till 300 Nm extra vridmoment, vilket innebär att det inte krävs lika mycket acceleration och bränsle för att hålla en jämn hastighet vid motorvägskörning. Magnus är imponerad över den teknikutveckling som skett. Denna Volvo FH med I-Save ersatte en äldre Volvo FH 500 med I-Shift dubbelkoppling från 2015.

– Det är kul när man kan se och uppleva att tekniken utvecklats, jag upplever verkligen en skillnad på den här lastbilen. Den känns både pigg och stark. Då håller sig bränsleförbrukningen bra. Vi har fått mycket lastbil för pengarna, den har gått väldigt bra och vi har inte upplevt några problem. En annan bra sak är förarkomforten. Du blir inte trött, även när du kör långa sträckor. Man färdas väldigt gott i en Volvolastbil.

Magnus hoppar in ibland och kör alla lastbilar på åkeriet vid behov. Han förklarar att han gillar att hålla örat mer nära rälsen och röra sig ute i verksamheten.

 

Det är minst 10 % lägre bränsleförbrukning. Lastbilen är jättebra, vi skulle ha haft fler sådana.

Örjan Andersson, chaufför på Göte Janssons Åkeri.

Den faktiska bränsleekonomin varierar beroende på många faktorer, till exempel förarens erfarenhet, användningen av konstantfarthållare, verklig topografi och aktuella väderförhållanden. Magnus berättar att chaufförerna som kör lastbilen är mycket nöjda och tycker att den går fint. Exakt hur de själva kör kan de följa upp i Dynafleet-appen. Magnus berättar att ambitionen är att Göte Janssons Åkeri ska följa upp hur bränsleekonomin ser ut i Dynafleet regelbundet, men erkänner att ibland kommer frågan lite i skymundan och det är inte alltid det blir lika fokuserat. Viljan finns att använda resultaten ännu mer och genom dem kunna coacha chaufförer i bränslesnål körning. Målet är att få upp allas nivå och att lägstanivån ligger tillräckligt högt.

Fakta, Göte Janssons Åkeris Volvo FH med I-Save

  • Årsmodell: 2020
  • D13TC-motor (Turbo Compound) med 500 hk (2 800 Nm)
  • Utsläppssteg: STEP-D
  • Växellåda: AT2812F I-Shift
  • Påbyggnation: Flis
  • Paket: I-Save, med:
  • Bränsleeffektiv bakaxel
  • Tomgångsavstängning
  • I-Cruise med I-Roll, som anpassar hastigheten för att sänka bränsleförbrukningen
  • Variabel servostyrningspump
  • Uppdaterad I-See
  • Uppdaterad I-Shift med programvara optimerad för fjärrtransporter