Lastvagnar

”Det är roligt varje gång jag tankar”

| 4 minuters läsning | 4 minuters läsning
Snön faller lätt från en mulen himmel denna förmiddag, när Hasse Karlsson kör sin Volvo FH med I-Save längs en snötäckt riksväg 372. Han är på väg till Skelleftehamn för att lossa tomburar. – Det här är den bästa lastbilen jag har kört. Vägkänslan är fantastisk, och så går den otroligt billigt, säger Hasse nöjt.
Guldstadens Volvo FH med I-Save
Hasse Karlsson öppnar skåpet på sin Volvo FH med I-Save för att börja lasta.

Hans-Erik Karlsson har kört lastbil för Guldstadens Frakt AB i Skellefteå sedan företaget grundades 2004. Drygt 300 mil i veckan brukar det bli. Hans vita Volvo FH med I-Save rullar upp och ned längs E4:an lastad med bland annat bygghissar, industriportar, maskiner och partigods. Ofta med siktet inställt på Jönköping och Göteborg.

Knappt 5 000 mil har Volvon gått, men både Hasse och hans chef Patrik Stenman, en av två delägare till Guldstadens Frakt, är imponerade av bilen. Åkeriets 35 bilar tankar för nästan en miljon kronor i månaden, så varje krona man kan spara är värdefull.

– Vi har aldrig haft en Volvo som har gått så här billigt. Jag skulle nog gissa att vi kommer spara en bra bit över 100 000 kronor per år i bränslekostnad, så det är ju mycket pengar för oss.

Genom att kombinera den effektiva D13TC-motorn och bränslebesparande funktioner som kartbaserad I-See, sänker Volvo FH med I-Save bränslekostnaderna med upp till sju procent.

– Det är roligt varje gång jag tankar. Men sju procent bränsle sparar vi med råge. Jag skulle nästan vilja säga det dubbla, säger Hasse.

Under den första turen som Hasse gjorde med sin nya Volvo FH med I-Save så ringde han upp Patrik Stenman från tankstationen.  

– Ja, han ringde mig och sa att ”det här ser väldigt bra ut, eller så är det något fel på mätaren”, berättar Patrik och skrattar.

Hasses vanliga körning består övervägande av fina landsvägar, där Hasse kopplar i farthållaren och låter bilen jobba. På väg söderut brukar ekipaget väga runt 50 ton och när det bär av hemåt igen ligger totalvikten ofta på 60-64 ton.

– Det är alltid roligt när man kör med fullt lass i Göteborgsbacken och börjar mata om andra lastbilar. Den nya FH:n drar jättebra och växlar betydligt färre gånger och lägre ner i varvregistret. För varje nedväxling tappar man ju fart och så kostar det på markant i bränsleförbrukning, säger Hasse. 

När man som Hasse ligger ute fyra-fem kvällar i veckan är det viktigt att man trivs i sin lastbil. Hasse har inrett med gardiner, specialdesignad matta och en cowboyhatt som han fått av dansbandet Lasse Stefanz. Han uppskattar komforten i hytten och menar att det fungerar bra att bo och vara i lastbilen.

– Jag har väl egentligen inte hittat någonting negativt med bilen.

Utsidan av bilen är strajpad med Guldstadens logotyp i guld och mörkrött. På taket sitter ett par rejäla extraljus, som har fått sällskap av ett par klassiska Michelingubbar.

– Ja, de är väl inte så bränslebesparande, men den går så himla snålt ändå den här bilen, så de får sitta kvar, skrattar Hasse.

Fakta: Guldstadens Frakt AB

Företaget grundades 2004 och bedriver allt från lokal distribution och budtransporter inom Skellefteå till fjärrtransport ner mot södra Sverige. Drivs av de två delägarna Patrik Stenman och Thomas Karlberg. Företaget har cirka 60 anställda. Fordonsflottan består av 15 bil- och släpkombinationer och ett 20-tal mindre budbilar. Huvuduppdragsgivare är DHL.  

 

Fakta: Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save är optimerad för tung fjärrtransport, höga miltal och hög hastighet. I-Save erbjuds som 460 och 500 hk och är en unik drivlinekombination bestående av Volvo D13 med Turbo Compound-teknologi och Bränslepaket Fjärrtransport. Med I-Save kan bränslekostnader minskas med upp till sju procent*. Det möjliggörs av ett högre vridmoment i kombination med en optimerad utväxling som gör att lastbilen kan ligga kvar på högsta växeln under en längre tid.

* Jämfört med D13K eSCR Euro 6 step C för fjärrkörning.