Lastvagnar

Stora bränslebesparingar på krävande vägar i Finland

| 4,5 minuters läsning | 4,5 minuters läsning
Det finska företaget Kuljetusliike Antti Airaksinen började nyligen använda en Volvo FH med I-Save i sin livsmedelsdistribution. Sedan dess har bränsleförbrukningen minskat med 4,5 liter per 100 kilometer, vilket har haft en enorm inverkan på företagets lönsamhet.

En stilla, dimtät eftermiddag i östra Finland slingrar en Volvo FH sig fram på de snötäckta skogsvägarna. Vid ratten sitter Toni Korhonen som är på väg att leverera mer frysvaror till butikerna i de små byarna runt Kuopio, en stad med cirka 120 000 invånare. 

– Vägarna här är svåra, med ett tjockt snötäcke som döljer många backar och skarpa kurvor. Jag måste stanna ofta, ibland mer än tio gånger i samma stad. Det kan sluka mycket bränsle.

I mitten av 2018 köpte Kuljetusliike Antti Airaksinen (Antti Airaksinen Transport på svenska) sin första Volvo FH med I-Save som en del av ett fälttestprogram. Lastbilen har en D13 Turbo Compound-motor som använder överskottsenergi för att leverera mer vridmoment och den är därför både kraftfull och bränsleeffektiv.

– Den nya lastbilen har redan haft stor inverkan på vår verksamhet.

Skillnaden i bränsleförbrukning är 4,5 liter per 100 kilometer. Om en lastbil förbrukar 4,5 liter mindre diesel när den körs rätt blir skillnaden enorm vid en förbrukning på två miljoner liter per år, säger Antti Airaksinen, som är VD på det familjeägda företag som han grundade 1990. 

Varje lastbil i företaget kör cirka 180 000–250 000 kilometer per år och Antti lägger därför stort fokus på bränsleekonomi och att övervaka varje förares bränsleeffektivitet och körstil via Volvo Lastvagnars vagnparkssystem Dynafleet. Särskilt viktigt är det att minska tomgångskörningen för att maximera bränsleresurserna. Tomgångsavstängning är en av alla funktioner som ingår i I-Save och har varit en stor fördel, enligt Antti.

Den nya Volvo FH med I-Save är redan populär i teamet.

– Våra förare gillar den nya lastbilen väldigt mycket. Dess vridmoment vid låga varvtal har lovordats mycket. Det krävs färre växlingar när du kör i uppförsbackar. Faktum är att vårt team på tre personer gillar lastbilen så mycket att de inte vill lämna ifrån sig den till ersättningsförarna, säger Antti Airaksinen.

Att ha en så kraftfull men ändå bränsleeffektiv lastbil till vårt förfogande har gjort stor skillnad för våra leveranser.

Cirka 90 procent av Anttis företagsintäkter kommer från livsmedelsindustrin. Deras fordon kör huvudsakligen i Finland, men ett av dem kör i Beneluxländerna. Förarna kör regelbundet rutten från Finlands huvudstad Helsingfors till Kuopio. Leveranser sker sedan från Kuopio till små städer och byar i närheten.

Nya Volvo FH med I-Save används under långa pass, fördelat på tre skift sex dagar i veckan.

– Landsbygden i östra Finland bjuder på många utmaningar under den mörkaste vintern. Att ha en så kraftfull men ändå bränsleeffektiv lastbil till vårt förfogande har gjort stor skillnad för våra leveranser. Vi är också mycket glada över att Volvos centraliserade service och underhåll finns i Kuopio. De lokala verkstäderna är extremt flexibla, vilket är praktiskt för oss, säger Antti Airaksinen.

En annan uppskattad funktion hos D13TC‑motorn är ett kylt avgasåterledningssystem som minskar mängden kväveoxid under förbränningen. Detta i sin tur minskar behovet av AdBlue.

– Motorn förbrukar 50 procent mindre AdBlue än tidigare modeller, vilket vi givetvis räknar in i våra totala besparingar. På längre sträckor räknar vi med att I-Save ska kunna bidra ännu mer till företagets lönsamhet, säger Antti Airaksinen. 

Ute på vägen närmar sig föraren Toni Korhonen den lilla byn Kaavi med lasten fylld med fryst bröd. 

Mitt team och jag vill ha den här lastbilen för oss själva. Vi släpper inte iväg den till någon annan!

Han har kört lastbil i fem år och har arbetat för Kuljetusliike Antti Airaksinen i fyra. Ofta gör han nattliga leveranser till de små kommunerna runt Kuopio.

– Det är väldigt vackert och ensligt härute och jag njuter av att köra en lastbil som är så pålitlig. Jag har kört andra märken, men det jag gillar med Volvo är den bra körställningen och den höga komforten, säger han och tillägger; Jag har jobbat med FH-lastbilen med I-Save i sex månader. Mina kollegor och jag gillar verkligen dess vridmoment vid låga varvtal och hur lätt lastbilen klarar uppförsbackar. Mitt team och jag vill ha den här lastbilen för oss själva. Vi släpper inte iväg den till någon annan!

 

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Grundades:
1990
Ägare: Antti Airaksinen
Antal anställda: 80, varav 50 är förare
Last: Frysta och temperaturreglerade varor
Antal lastbilar: 27, varav 23 Volvo
Största kund: Kesko
Historia: Familjeägt företag som grundades i mars 1990 i Kuopio, Finland. Ursprungligen utgjordes verksamheten av både inhemska och internationella leveranser innan den 1997 övergick till främst inhemska.
Tjänster: Företaget är specialiserat på distribution av frys- och kylvaror och har 26 jämnlastbilar med släpkombinationer, varav nästan alla är Volvo.

Volvo FH med I-Save
Volvo FH med I-Save är Volvo Lastvagnars mest bränsleeffektiva fjärrtransportfordon hittills. D13TC‑motorn och de uppdaterade bränslebesparande funktionerna har tagits fram för att sänka bränslekostnaderna med upp till sju procent. D13TC-motorn använder samma Turbo Compound-teknik som finns i kraftfulla flygmotorer, men är anpassad för vägtrafik. TC-enheten återanvänder överskottsvärme och -energi från lastbilens avgaser. Hela drivlinan har också kalibrerats för maximal bränsleeffektivitet, med en ny kolvkonstruktion som minskar värmeförlusterna. Dessutom ingår Volvo Lastvagnars modernaste tekniker, såsom kartbaserad I-See-programvara och I-Cruise med I-Roll, i I-Save. Detta är särskilt lämpligt för fjärrtransportbolag som kör mer än 120 000 km per år.