Lastvagnar

Perfekta förberedelser ger bästa resultat, både i skidspåret och på vägen

| 4 minuters läsning | 4 minuters läsning
Vårt folkkära skidskyttelandslag briljerar och har fått en rekordstart i världscupen. Aldrig förr har de inlett en säsong så här starkt. Världscuppoängen fullkomligt haglade in under tävlingarna i finländska Kontiolax och österrikiska Hochfilzen. Nu rullar segertåget vidare mot nya utmaningar runtom i Europa. Bakom ratten, i en splitter ny Volvo FH med I-Save, sitter landslagets vallachef, Kent Norell.
Skidskyttelandslagets nya Volvo FH med I-save.
Volvo Lastvagnar har sponsrat Skidskytteförbundet med en dragbil sedan tidigt 2000-tal. Deras nya Volvo FH med I-Save är utrustad med funktioner som underlättar vid tuffa förhållanden på uppställningsplatser och skidanläggningar runt om i Europa.

När Sveriges främsta skidskyttar putsar medaljerna och samlar kraft till nästa tävling, finns det andra som är i full gång med praktiska förberedelser inför kommande batalj. I kulisserna är det många hjältar som arbetar hårt för landslagets framgångar, inte minst ett av världens bästa vallateam. Landslagets vallaexperter är extremt noggranna i sina förberedelser. De vill vara före sina konkurrenter på nästa tävlingsort för att testa skidor och ta fram den perfekta tävlingsskidan åt landslagsåkarna.

– Det blir en tävling i sig gentemot konkurrenterna, att hinna först till plats för att samla in statistik och göra tester. Vi vill vinna matchen i matchen, alltså mot andra vallateam, och få fram skidans bästa egenskaper, berättar Kent Norell, vallachef för Svenska Skidskyttelandslaget.

Kent Norell, vallachef för Svenska Skidskyttelandslaget.

Rutinerad förare rattar landslagets rullande vallabod

Kent Norell är inte bara en erfaren vallachef som jobbat för landslaget sedan 2008. Han är också en skicklig chaufför och sitter bakom ratten i lastbilen som drar trailern med sexhundra par skidor och högteknologisk vallautrustning på slingriga och hala vägar, fram och tillbaka mellan Finland, Österrike, Tyskland, Italien, Slovenien, Slovakien och Norge.

– Jag kör ofta i alpmiljöer där det är stora utmaningar. Vägarna och väglaget kan vara svårt att bemästra. Då är det viktigt att lära sig alla lastbilens funktioner, till exempel hur jag använder Onspot och hur jag utnyttjar Off road-knappen och I-Shift för att ta mig loss i hala förhållanden, konstaterar Kent. Det skulle få enorma konsekvenser ifall vi inte kommer fram i tid till en tävling. Jag vill inte ens tänka tanken. 

Att vi kan hålla en sådan hög nivå i vårt arbete beror på att vi inte lämnar något åt slumpen och det finns en drivkraft att hela tiden bli bättre och utvecklas. Precis som Volvo vill vi ta ett steg framåt.

Kent är en av de allra första i Sverige som kör nya Volvo FH med I-Save som just lanserats på den europeiska marknaden. Med cirka hundrafemtio resdagar om året, och många timmar på vägarna genom Europa, så vet Kent hur viktigt det är med lastbilens förarkomfort. Det är en otrolig fördel att komma fram utvilad och redo för att kunna prestera på topp när det gäller som mest.

– Det är en rad olika element som Volvo lagt till på sin nya dragbil och som vi är otroligt nöjda med. De har jobbat särskilt mycket med förarmiljön, både interiört och exteriört. Adaptiva helljus, digital instrumentpanel och en motor med I-Save. Dessutom har lastbilen VDS, vilket gör den otroligt lättstyrd och fantastisk att köra.

Håkan Blidberg, marknadschef på Svenska Skidskytteförbundet.

– Det är ett fantastiskt ekipage och en otrolig förmån att få denna chans genom Volvo Lastvagnar som varit en partner till Skidskytteförbundet länge. Det funkar fantastiskt bra, summerar Håkan Blidberg, marknadschef på Svenska Skidskytteförbundet.

Fakta om nya dragbilen

Vallateamets nya dragare är optimerad för att ge bästa förarkomfort, säkerhet och bränsleekonomi. Funktionerna på lastbilen ska även underlätta vid svåra förhållanden som vallateamet möts av vid uppställningsplatser och skidanläggningar runt om i Europa.

  • Volvo FH med I-Save. Tekniken i I-Save sänker bränsleförbrukningen med upp till 7 % – utan att kompromissa med prestanda och körupplevelse.
  • 13-liters dieselmotor med 500 hk med 2800 Nm.
  • Volvo Dynamic Steering med Personliga inställningar.
  • Adaptiva LED-strålkastare med automatisk avbländning. Funktionen är utformad för att förbättra både förarens och andras säkerhet.
  • Hörnkamera på passagerarsidan för sikt i "döda vinkeln".
  • Onspot, automatiskt i- och urkopplingsbara snökedjor.
  • Autoline sandspridarlådor.
  • Aktivt säkerhetspaket med bland annat Kollisionsvarningssystem, Aktiv farthållare, Uppmärksamhetshjälp och Filbytesassistans.