Svenska Skidskyttelandslaget ökar farten med ny dragbil från Volvo

Volvo Lastvagnar går in som partner till Svenska Skidskytteförbundet och VM som hålls i Östersund i mars. För att garantera att svenska landslagets världsledande vallateam med skidor och vallatrailer alltid kommer fram i tid till tävlingarna, överlämnade man nyligen en helt ny Volvo FH till förbundet.
Svenska Skidskyttelandslaget
Svenska Skidskyttelandslaget framför nya dragbilen, en Volvo FH

– Dragbilen är väldigt viktig för oss. Den är helt avgörande för att vallatrailern alltid kommer fram i tid till varje tävling. Vi är därför väldigt glada och stolta över att ha Volvo Lastvagnar som sponsor, säger Håkan Blidberg, marknadschef på Svenska Skidskytteförbundet.

Trailern består av högteknologisk vallningsutrustning och rymmer 100-tals par skidor för att säkerställa skidskyttecirkusens bästa glid oavsett förutsättningar. Här jobbar totalt sex personer och i ett låst rum sker de avgörande finjusteringarna som ska säkra medaljerna. Dit kommer bara några få invigda.

– Vi vill vara först ut på snön på varje ny ort vi kommer till och då är vallatrailern oehört viktig. Den gör att vi kan sätta igång med förberedelserna på en gång, eftersom vi inte behöver bygga upp verkstaden i en vallabod. Det ger oss mer tid till förberedelser, vilket är jätteviktigt då konkurrensen är stenhård, säger Kent Norell, vallachef för landslaget.

Volvo Lastvagnar finns på plats med en utställningstrailer och många hängivna lastbilskunder vid VM i Östersund.

– Det finns många kopplingar mellan lastbilstransporter och skidskyttarna. Det gäller till exempel att minimera friktion och luftmotstånd samtidigt som nyttjandet av energi optimeras, säger Johan Selvén, försäljningschef på Volvo Lastvagnar Sverige. Detta är en mycket spännande satsning för oss tillsammans med ett av världens bästa landslag.

Fakta om nya dragbilen

Dragbilen är en Volvo FH 540 4x2 i jubileumsutförande. Jubileumsbilen innehåller de helt nya tilläggen till Volvo Dynamic Steering:

• Volvo Dynamic Steering med Styrassistans. Här samverkar Volvo Dynamic Steering med lastbilens elektroniska stabiliseringssystem. När minsta tendens till sladd har identifierats aktiveras systemet och hjälper med lätta rattrörelser föraren att motstyra för att stabilisera fordonet.
  • Volvo Dynamic Steering med Körfältsassistans. Här samverkar Volvo Dynamic Steering med lastbilens körfältsassistans. När systemet identifierar att lastbilen riskerar att hamna utanför körfältet aktiveras styrningen och hjälper föraren att återta kursen. Behövs ytterligare assistans varnas föraren genom svaga rattvibrationer istället för varningsljud.
  • Volvo Dynamic Steering med Personliga inställningar. Individuell inställning av rattmotstånd för en personligt anpassad och bekväm körupplevelse.

Volvo Lastvagnar
Jan Strandhede