Volvo Lastvagnar

Sverige

×

En total ombyggnad

| 6 minuters läsning | 6 minuters läsning
Volvo FM har genomgått den största förändringen någonsin. Carina Byström, chef för interiör design på Volvo Lastvagnar, berättar om inspirationen, teamet och att god design alltid ska fylla en funktion.
Carina Byström, chef för interiör design på Volvo Lastvagnar, står framför en vägg med designskisser av Volvo FM och färgprover
Carina Byström ledde ombyggnaden av den rymliga, nya hyttinredningen på Volvo FM – ett jobb som hölls mycket hemligt.

Det första som slår dig när du stiger in i nya Volvo FM är hur rymlig den är. En upprätt A-stolpe utökar hyttens interiör med en hel kubikmeter och ger mer utrymme för praktiska nödvändigheter och förvaring. Men det inger också en känsla av rymd samtidigt som förarna får mer armbågsrum.

– Det är en stor skillnad att kunna sträcka på armarna hela vägen ovanför huvudet. Eller att lätt flytta runt i hytten, även med en kopp kaffe i ena handen. Det ger dig en känsla av frihet, säger Carina Byström. 

Allt ska synas och vara lätt att nå från förarsätet.
Blyertsskisser av hyttens instrumentbräda och Volvo FM-lastbil Designstrategin fokuserade på att placera allt inom bekvämt räckhåll för föraren.

Carina Byström ledde ombyggnaden av Volvo FM:s nya hyttinredning – ett jobb som startade i Volvo Lastvagnars designstudio i Göteborg för nästan fem år sedan och har hållits hemligt. Fram till nu. Redan från början fokuserade Carina och hennes team på att utforma den nya hytten kring förarens behov. Nya Volvo FM måste vara både extremt praktisk och bekväm, eftersom den inte bara är ett verktyg och en arbetsplats – utan också en plats för att ladda om och samla kraft. Designstrategin koncentrerades därför kring människokroppen och placerade allt inom räckhåll för föraren.

För Carina och hennes designteam var konceptet "Workpod" en viktig inspirationskälla under arbetet.

– Som förare utför du alla typer av uppgifter i din Volvo FM-hytt. Du kör, administrerar, tar telefonsamtal, samlar information eller äter lunch, så utrymmet måste vara mångsidigt. Samtidigt ville vi se till att allt är inom synhåll och lätt att nå från förarsätet, förklarar Carina. 

Bild ovanifrån på Carina Byström som skär ett läderprov Carina och hennes interiördesignteam arbetade direkt med ergonomiska experter, specialister på gränssnittet mellan människa och maskin (HMI) och till och med materialanalytiker när de utformade nya Volvo FM.

Något som är slående med den nya Volvo FM‑hytten bortsett från rymligheten är den oslagbara sikten. Den nya hytten har större och lägre fönster, vilket ger ett mycket bredare synfält såväl som nya backspeglar och en döda vinkel‑kamera. Bättre direkt sikt från hytten har visat sig sänka förarens reaktionstider. Och eftersom Volvo FM-förare ofta behöver navigera i trånga utrymmen eller livligt trafikerad stadsmiljö är direkt sikt avgörande. 

Men att vara helt fokuserad och lyhörd som förare handlar inte bara om att se saker bättre, utan också om att minska antalet distraktioner. Och det är något som Carina och hennes kollegor i designteamet arbetade hårt för att ta itu med hos den nya Volvo FM. Den nya hytten innehåller en ny instrumentbräda med extra förvaring, en 12-tums högupplöst instrumentdisplay och en 9-tums sidodisplay med pekfunktion för infotainment, navigationssupport, transportinformation och kameraövervakning.

– Under det senaste decenniet har vi fyllt våra liv och vår förarmiljö med allt mer information och fler distraktioner. Men det är svårt att bearbeta all den informationen. Vi såg vår chans att bryta den trenden. Denna nya design var en möjlighet att behålla kärnan i saker och ting och prioritera vad du ser och när du ser det. Den låter dig också anpassa skärmen efter dina egna behov, säger Carina.

Carina känner på ett prov av en matta med starkt grepp Mattor med starkt grepp designades för att ge förarna extra stabilt fotfäste, både inuti hytten och när de stiger in i fordonet.

Till exempel är det färre ikoner i instrumentklustret och viktiga signaler och varningar förstärks med en haloformad bakgrundsbelysning. Ljuset ändras från vitt till grönt när en åtgärd pågår, till exempel när blinkersignalen är aktiverad. Det blir gult för att varna föraren för ett problem och rött för att indikera ett allvarligt problem och att lastbilen bör stoppas.

En förare sitter i hytten och använder den nya sidodisplayen med pekfunktion En ny sidodisplay med pekfunktion som också kan aktiveras med röststyrning eller knappar på ratten, ger förarna oavbruten åtkomst till verktygen de behöver.

Ett annat mål var att ge Volvo FM-förarna ohindrad åtkomst till arbetsverktygen. Till exempel kan den nya pekskärmen på sidodisplayen också nås via röststyrning eller genom intuitivt placerade knappar på ratten. 

– Vi vill att föraren fokuserar på vägen. Det är därför displayen kan styras på flera olika sätt, säger Carina.

Carina Byström lutar sig mot hyttexteriören på en Volvo FM Carina betonar att en av nycklarna till framgången för ombyggnaden var tillgången till det breda utbudet av experter på Volvo Lastvagnar.

För förarna är hytten också en plats att ladda om. Bakom förarsätet har Volvo FM:s nya boendeutrymme uppgraderats för att vara ännu bekvämare. Den nya sovhyttens säng har höjts med 17 centimeter, med extra förvaring både ovanför och undertill. Dessutom har hyttkomforten ökats med hjälp av förbättrad isolering som skyddar mot både kyla, värme och ljud. 

Golvet är nu plattare, förstärkt och utrustat med specialdesignade mattor med starkt grepp. Det ger förarna extra bra fotfäste både inuti hytten och när de kliver in i fordonet. En ny, smalare och ergonomiskt utformad I-Shift gör det också lättare att förflytta sig från sätet till sängen. 

Carina Byström förklarar att hon och hennes kollegor redan från början ville att alla delar av designen skulle passa ihop sömlöst. Därför har fordonet ett antal "wow-faktorer", men också smarta lösningar som förenklar livet utan att kanske synas omedelbart. Till exempel är LED-paneler inbyggda i fackens avdelare. 

– Det är en relativt liten detalj, men vi tror att förarna uppskattar den. Trots allt är hytten en plats där föraren tillbringar mycket tid, så det är trevligt att boendeutrymmet är lugnt och lite mysigt. 

Carina betonar att en av nycklarna till framgången för ombyggnaden av Volvo FM var tillgången till det breda utbudet av experter på Volvo Lastvagnar. Volvo FM:s designteam arbetade direkt med ergonomiska experter, specialister på gränssnittet mellan människa och maskiner och till och med materialanalytiker som testade greppet på den nya dörrmattan, till exempel, så att förarna får bra fotfäste när de kliver in i hytten. 

– I en stark design måste alla dessa olika element samverka för att skapa en harmonisk miljö att bo och arbeta i.

Nya Volvo FM

En järv på vägen
Konstruktörerna på Volvo Lastvagnar hämtar ofta inspiration direkt från naturen i norra Sverige. Arbetet med Volvo FM inspirerades av järven, en kraftig och muskulös köttätare som strövar runt i naturområdena långt uppe i norr. Det är ett mångsidigt djur som är redo för alla utmaningar och trots sin blygsamma storlek ofta tar sig an mycket större djur, även fullvuxna björnar. 

En purpurfärgad, vit och grå illustration av en järv

Robust och mångsidig 
– En Volvo FM kan vara en brandbil, en grusbil eller en sopbil. Och förarens arbete utgör en samhällsfunktion, de är verkligen vardagshjältar. Så vi baserade lastbilens konstruktion på robusta linjer och funktioner, för att den ska passa olika användningsområden och samspela med omvärlden på ett positivt sätt, säger Carina Byström.

Uppkopplad
Nya Volvo FM är designad kring interaktion mellan människor och maskiner. 

– Lastbilen har en ny intelligens och en del av vårt arbete var att se till att alla anslutna system samverkar sömlöst i varje situation.

Relaterade nyheter