När varje sekund räknas på racingbanan är det avgörande att logistiken fungerar felfritt. Därför har Cyan Racing, med sina rötter i Volvo och Göteborg, valt att fortsätta sitt samarbete med Volvo Lastvagnar Sverige. Två nya Volvo FH Aero ska transportera teamets racingbilar och utrustning till tävlingar runt om i världen. Det är ett partnerskap där prestanda, leverans och säkerhet står i fokus.
Cyan Racing är ett team som aldrig lämnar något åt slumpen. Varje race kräver minutiös planering, inte bara på banan utan också utanför. Att lastbilarna alltid är i tid är en absolut förutsättning.
– Vi måste alltid komma till start. Vi har inte missat ett race på 20 år, och det tänker vi inte börja med nu, säger Fredrik Wahlèn, CEO & Race Team Manager på Cyan Racing.
En stor utmaning för teamet är att frakta de värdefulla racingbilarna och all utrustning över långa sträckor genom många länder. Ett oplanerat stopp längs vägen skulle få stora konsekvenser. Därför är Fredrik trygg med att Volvos lastbilar levererar, och om något skulle hända finns alltid en Volvoverkstad inom räckhåll.
– När vi planerar våra transporter gör vi alltid en ruttplanering, en ”road book”, där vi bland annat markerar var alla Volvoverkstäder ligger. Vi behöver en partner vi kan lita på, och Volvo finns överallt. Vi har haft en del punkteringar men aldrig några stora stop med våra lastbilar. Vi ser alltid till att underhålla dem off-season för att de ska fungera on-season, säger Fredrik.
Cyan Racing arbetar ständigt med förebyggande åtgärder på sina racingbilar för att minimera risken för haverier och olyckor. Teamet byter kontinuerligt slitagedelar som exempelvis turbon efter vart tredje race för att undvika att delar går sönder. Samma filosofi gäller lastbilarna – regelbundet underhåll och planerade byten av kritiska komponenter säkerställer att transporterna alltid rullar som de ska.
– Precis som vi testar och optimerar våra racingbilar för att minimera risken för tekniska problem, gör vi detsamma med våra lastbilar. Vi vet att Volvo har en genomtänkt plan för förebyggande underhåll, vilket ger oss en extra trygghet i våra transporter, säger Fredrik Wahlén.
I racing är alla moment noggrant optimerade. Hela teamet i depån vet exakt vad de ska göra när bilen rullar in för ett stopp – och det är just den effektiviteten som Cyan Racing ser även hos Volvoverkstäderna.
– Mycket av det vi gör i ett depåstopp bygger på att alla vet exakt vad de ska göra. Det är samma sak när en Volvolastbil rullar in på en verkstad. Mekanikerna är utbildade, förberedda och har alla delar på plats. Det gör att arbetet går snabbt och effektivt, säger Fredrik Wahlén.
Cyan Racing tar i år ett kliv mot mindre utsläpp på tävlingsbanan när teamets racingbilar ska köras med 50 procent förnybart racingbränsle. Och genom att byta de gamla lastbilarna från 2012 till nya Volvo FH Aero minskar de även miljöpåverkan från sina transporter på vägarna.
– Det är ett jättekliv för oss att börja använda mer hållbara bränslen. Och genom att gå över till nya, bränsleeffektiva lastbilar tar vi också ett viktigt steg för att minska vårt klimatavtryck, säger Fredrik Wahlén.
För Cyan Racing är säkerhet alltid högsta prioritet – både på banan och på vägarna. Racingbilarna är utrustade med modern säkerhetsteknik, och teamet går längre än de flesta för att skydda sina förare. Racingbilarna är extrautrustade med SlP-system (Side lnside Protection), extra skyddsnät för sidokollisioner och en utrymningslucka i kolfiber i taket. Samma noggrannhet gäller för teamets lastbilar.
– Våra lastbilschaufförer ska vara utvilade och köra under säkra förhållanden. När det gäller säkerhet tar vi inga risker, förklarar Fredrik Wahlén.
Att valet av lastbil föll på Volvo FH Aero var självklart. Och när Fredrik fick veta att Volvo är den enda lastbilstillverkaren med fem stjärnor i Euro NCAP kände han sig extra trygg.
– Vi har alltid kört Volvo. Det är en del av vårt DNA, precis som att vi har våra rötter i Göteborg. Det känns naturligt att samarbeta med ett företag som delar våra värderingar kring säkerhet och som vi kan lita på, avslutar Fredrik Wahlén.