Från stålhytter och trepunktsbälten till avancerade förarstödssystem och femstjärniga säkerhetstester – det har aldrig varit säkrare att köra lastbil än i dag. Följ med genom decennierna och upptäck de innovationer, regler och milstolpar som format säkerheten – och hur Volvo gång på gång har lett utvecklingen.
– Ser man tillbaka på trafiksäkerhetens historia är det med stolthet vi kan konstatera att Volvo har varit framträdande i varje skede. I allt från att uppfinna trepunktsbältet och ända fram till dagens avancerade säkerhetssystem har vi kunnat bidra till att göra vägarna säkrare för alla trafikanter, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.
Här följer en kort genomgång av lastbilssäkerhetens historia och de viktigaste milstolparna på resan mot noll olyckor.
I takt med att vägtransporterna ökar expanderar vägnäten över hela efterkrigstidens Europa och Amerika. Tunga lastbilar kör längre sträckor och i högre hastigheter, vilket gör lastbilssäkerhet till en allt viktigare fråga. Regeringar och myndigheter inför nya regler specifikt för lastbilar och ställer krav på standardiserade fordonslösningar. Framför allt blir luftbromsar standard, vilket förbättrar bromsprestandan avsevärt.
År 1948 blir Volvo den första lastbilstillverkaren att introducera stålhytter (i stället för trä), något som snart blir standard under det följande decenniet. 1959 utvecklar Volvoingenjören Nils Bohlin trepunktsbältet – en innovation som snabbt blir branschstandard och fortfarande är det än i dag.
Säkerhetskrav och regler blir allt strängare, och lastbilstillverkare inför tuffare testmetoder i sin produktutveckling. Volvos krocktester – där hytten bland annat utsätts för slag från tunga vikter och en pendel – blir tidigt ett riktmärke för säkerhetstestning av hytter. Testet antas snart av den svenska regeringen som nationellt krav och införs senare även i andra länder. Resultatet blir högre överlevnadsgrad vid olyckor, och krocktestet förblir branschstandard inom hela EU ända fram till 2009.
År 1969 inrättar Volvo sin haverikommission (Accident Research Team) med uppdraget att utreda trafikolyckor på plats och samla in trafiksäkerhetsdata som sedan används i produktutvecklingen. Teamet är fortfarande aktivt i dag och är en central del av Volvo Lastvagnars forskning och utveckling.
Förarsäkerheten fortsätter att förbättras – både genom säkrare fordon och nya regler för arbetsförhållanden. Många europeiska länder inför strikta begränsningar av arbetstider och säkerställer efterlevnaden genom obligatoriska färdskrivare.
Volvo Lastvagnar höjer hyttsäkerheten ytterligare med ett nytt barriärprov som simulerar en kollision med en släpvagn. Därtill lanseras säkerhetsfunktioner som förstärkta hyttstolpar, fällbara styrkolonner – som viker sig vid en kollision för att minska risken för skador på föraren – en energiabsorberande ratt och en vadderad interiör.
Mer fokus läggs på att skydda andra trafikanter vid kollisioner. Sidounderkörningsskydd blir obligatoriskt i många länder för att förhindra att cyklister och fotgängare hamnar under bakhjulen på lastbilar. Bakre underkörningsskydd införs också, för att skydda passagerare i personbilar vid påkörningar bakifrån.
På 1980-talet blir säkerhetssystemen allt mer avancerade. ABS-bromsar (låsningsfria bromsar) införs och blir standard i alla lastbilar mot slutet av decenniet. Den nya tekniken minskar fällknivseffekten och förbättrar bromsförmågan på hala vägar.
Organisationer som EU och FN blir mer aktiva inom trafiksäkerhet och inför nya krav och standarder. EU gör exempelvis hastighetsbegränsare och ABS-bromsar obligatoriska i alla nya lastbilar och standardiserar tester och utbildning för lastbilskörkort.
Efter att redan ha uppfyllt många av dessa krav fortsätter Volvo Lastvagnar att söka nya sätt att förbättra säkerheten. Företaget blir en av de första tillverkarna att introducera förarkrockkuddar och lanserar 1996 främre underkörningsskydd, som skyddar bilister vid kollisioner mellan bil och lastbil. Detta blir obligatoriskt 2003.
Avancerade elektroniska säkerhetssystem gör sitt intåg, bland annat det elektroniska stabiliseringssystemet (ESC) som motverkar sladd och vältolyckor. Studier visar att ESC kan minska dödliga vältolyckor med 70–90 procent.
Nu lanseras även de första adaptiva farthållarna, som automatiskt justerar hastigheten för att hålla avstånd till framförvarande fordon. Volvo Lastvagnar introducerar radar- och sensorteknik som banar väg för andra system, såsom körfältshjälp, filbytesstöd, uppmärksamhetsassistans och kollisionsvarning med nödbroms.
År 2009 införs EU:s första allmänna säkerhetsförordning (GSR), som gör flera aktiva säkerhetssystem obligatoriska.
Aktiva säkerhetssystem fortsätter att utvecklas och dra nytta av intelligenta funktioner, samtidigt som lagstiftningen ställer allt högre krav. Kollisionsvarning med nödbrom introduceras 2012, och 2015 inför EU sin första allmänna säkerhetsförordning (GSR) som gör flera av dessa system obligatoriska.
Volvo Lastvagnar fortsätter att utveckla förarstödsystem, som Volvo Dynamic Steering, vilket förbättrar riktningsstabiliteten, minskar avdrift och avlastar förarens rygg och axlar.
Tekniken blir allt mer avancerad, med fler sensorer, kameror och högre processorkraft. Detta möjliggör ytterligare förbättringar inom trafiksäkerheten. System för döda vinkeln-detektering utvecklas, som aktiv sidokollisionsvarning och hörnkameror på passagerarsidan. Traditionella sidospeglar ersätts i allt större utsträckning av sidospeglar med kamera, vilket ger bättre sikt – särskilt på natten.
Samtidigt inför EU sin uppdaterade allmänna säkerhetsförordning (GSR II) – ett nytt regelverk som gör fler aktiva säkerhetssystem obligatoriska, bland annat hastighetsassistans, övervakning av förardistraktioner och detektering av oskyddade trafikanter. Kraven på sikt skärps också, särskilt genom Londons Direct Vision Standards.
År 2024 börjar Euro NCAP, som länge har satt säkerhetsstandarder för personbilar, att utvärdera tunga lastbilar. I de första resultaten får både Volvo FH och Volvo FM högsta betyg – fem stjärnor – och Volvo är den enda lastbilstillverkaren som når toppbetyget.
Trots stora framsteg fortsätter branschen att arbeta mot ännu säkrare vägar. Tillverkare utvecklar säkrare fordon och funktioner, myndigheter inför strängare regler och transportföretag söker ständigt nya sätt att skydda sina förare.
– Tills vi uppfyller vår vision om noll olyckor finns det alltid utrymme för förbättringar. Ett område som vi bara har börjat utforska är uppkoppling och data. Allteftersom lastbilarna utvecklas kommer vi att kunna hämta information från andra fordon och från offentlig infrastruktur, och använda den i våra system. På så sätt kan vi bättre förutse vägförhållanden och hinder, och ge förarna möjlighet att reagera snabbare. Samtidigt fortsätter vi med de enklare åtgärderna, som förarutbildning och informationskampanjer för allmänheten, avslutar Anna.