Lastvagnar

Säkerhet kräver original. Inget annat.

Volvo Lastvagnar
2025-12-12
Kundberättelse Tillgänglighet Förare

Author

Author

Volvo Lastvagnar


En styrlänk som lossnade. Några millimeters felmarginaler. Ett ögonblick som kunde ha slutat i katastrof. För Lindströms Transport blev händelsen en påminnelse om hur avgörande rätt reservdel är. Säkerheten bakom ratten betyder allt.

På Lindströms Transport i Luleå finns en grundregel: lastbilarna måste rulla. Varje dag. Varje tur. För i dagens just-in-time-flöden finns nästan inget lager kvar i matbutikerna. De får sina varor precis när de behövs. Lagret ligger på hjulen, och minsta stopp längs vägen får ringar på vattnet genom hela kedjan.

– Ett haveri får stora konsekvenser. Det finns inga marginaler här. Stoppar en lastbil märks det direkt ute hos kunderna. Vi kör ju stora delar av Norrbottens livsmedel, och det måste fram, säger Elias Bjelke, driftansvarig på Lindströms Transport.

Den här decembermorgonen kör han längs Luleälven. Det snöar och yr över vägbanan. Nollgradigt. Underlaget växlar mellan modd och is. Det är ett klimat som prövar både förare och fordon, särskilt när dygnskörningarna kan ligga på upp mot 125 mil och tidtabellen måste hållas.

Men det är inte leveranserna som är den största anledningen till att allt måste fungera. Det är människorna bakom ratten. Små fel kan få stora konsekvenser.

Det handlar om människor, inte bara om tillgänglighet och siffror. Mitt jobb är att se till att säkerheten håller hela vägen.

Ett ögonblick som kunde ha slutat i katastrof

Ett av de tydligaste exemplen minns Mattias Henriksson, fordonsansvarig på Lindströms Transport. Det var efter en reparation där en piratdel, en styrlänk, hade monterats. På ytan såg allt okej ut. Men måtten avvek, bara några millimeter. Till slut lossnade länken.

– Sånt får aldrig hända. Never ever! Lossnar en styrlänk tappar föraren kontrollen. Det kunde ha gått riktigt illa.

Händelsen blev en påminnelse om vad som står på spel. Inte bara varor som riskerar att bli sena, utan människors säkerhet.

– Det viktigaste är att föraren är trygg. Punkt, säger Mattias.

Sedan dess har Lindströms blivit ännu mer konsekventa i sina val av komponenter. Framför allt när det gäller vitala delar som styrning och bromsar.

– Originaldelar passar direkt. De är gjorda för bilen. Vi vet vad vi får och vi vet att det håller, säger han.

Serviceavtal som minimerar riskerna

För Lindströms Transport är serviceavtalen en central del av driftsäkerheten. Alla nya lastbilar och de som trafikerar de mest kritiska linjerna, där stillestånd inte är ett alternativ, kör alltid med Volvo Guldavtal. Där ingår allt: service, underhåll och reparationer.

– För oss är det enkelt. Med guldavtalet vet vi exakt vad bilen kostar per månad, och vi vet att den får rätt service i rätt tid. Det skapar en trygghet både för oss och för förarna, säger Mattias.

När bilarna blivit äldre förändras upplägget. De äldsta fordonen används inte längre på de mest tidskritiska linjerna, utan på uppdrag där ett eventuellt stopp får mindre konsekvenser. Då kan Lindströms ta över delar av servicen själva och låta Volvoverkstaden hantera de mer avancerade jobben. Men en sak gäller oavsett ålder:

– Vi väljer originaldelar även på äldre bilar. Det är fortfarande kvaliteten och passformen som styr våra val, säger Mattias.

Vi väljer originaldelar även på äldre bilar. Det är fortfarande kvaliteten och passformen som styr våra val.

När kvalitet märks i verkstaden

I verkstaden hos Wist Last & Buss rullar lastbilarna in för service och reparationer. För mekanikern Robin Westerlund är skillnaden mellan en originaldel och en piratdel tydlig redan innan den sitter i fordonet.

– En originaldel passar direkt. Det är bara att montera och köra. Med piratdelar måste man ofta slipa, justera eller modifiera för att få det att sitta. Det tar tid, och det ökar risken för problem längre fram, säger han.

Bromsar är ett av de vanligaste exemplen. Och ett av de mest kritiska. Robin har sett allt från klossar som fastnar till skivor som ger kraftiga vibrationer vid inbromsning. I värsta fall kan det leda till ojämn bromsverkan, eller att föraren inte får stopp i tid.

– Piratdelar kan verka billiga där och då, men det slutar ofta i fler verkstadsbesök. För kunden handlar det om mer än pengar. De måste kunna lita på att bilen rullar och att leveranserna kommer fram. För föraren handlar det om ren säkerhet, säger han.

För Robin är det tydligt: kvalitet känns. Inte bara i hur delarna ser ut, utan i hur de beter sig när lastbilen väl är ute på vägen.

– När vi monterar en originaldel vet vi att den är testad för just Volvo. Och vi har två års garanti sedan många år tillbaka. Det är en trygghet för både oss och kunden.

Trygghet i varje led

Just trygghet återkommer hos alla på Lindströms, oavsett om de sitter bakom ratten, planerar transporter eller står i verkstaden.

För Elias, som nyligen utsågs till en av ”Topp 40 under 40 i åkerinäringen”, handlar ledarskapet om att skapa rätt förutsättningar för både människor och fordon.

– Vårt jobb är inte bara att leverera varor. Det är att ge våra medarbetare en vardag som håller ihop. Att de kommer hem i tid. Att de slipper stå stilla på en mörk och isig skogsväg för att något billigt gått sönder, avslutar han.

Om Lindströms Transport i Luleå

Lindströms Transport i Luleå har omkring 60 medarbetare och en fordonsflotta på över 50 lastbilar (30 volvo). Företaget arbetar med livsmedelstransporter, stycke- och partigods samt tempererade transporter i hela Norr- och Västerbotten.

Lindströms Transport är systerbolag till Kiruna Bilfrakt (KBF) och bolagen har samma ledning.

Bolaget grundades 1957 av Åke Lindström och har sedan dess gått i arv genom tre generationer: först till sonen Carl-Göte och i dag till bröderna Andreas Lindström, som också är VD, och Mattias Henriksson. Den allra första lastbilen i verksamheten var en Volvo Starke.

www.lindstromstrp.se