Lastvagnar

Rivningslov för vältrafikerad bro – med Jansson Entreprenad bakom spakarna

Susanne Frödin
2025-12-07
Volvo FH16 Kundberättelse Förare

Author

Author

Susanne Frödin
PR- & informationsansvarig Sverige

Det är en mulen och kylig novemberdag när fyra Volvo FH16 tungdragare rullar in mot Brunnsbomotet på Hisingen. På maskintrailrarna står företagets tyngsta pjäser som ska spela huvudrollen. Trafiken på Lundbyleden har delvis stängts av. Strålkastarna från lastbilarna lyser upp den massiva betongbron som snart ska försvinna när entreprenadmaskinerna börjar lastas av. Uppdraget är tydligt: riv en bro över en av Göteborgs mest trafikerade leder – och gör det på en enda helg.

När bron över Lundbyleden skulle tas ner krävdes en aktör med erfarenhet av tunga konstruktioner och logistik under tidspress. Skanska hade uppdrag från Trafikverket att lösa detta och bokade in Jansson Entreprenad i Linköping AB, ett företag med lång erfarenhet av tungrivning, och som har genomfört liknande uppdrag för både Skanska och Trafikverket tidigare.

Uppdraget

Tungrivning innebär att ta ner stora konstruktioner i komplexa miljöer – ofta mitt i stadstrafik, ofta under tidspress. Just här skulle bron plockas ner bit för bit, material sorteras och fraktas bort, allt med så lite avfall som möjligt och med maximal återvinning av betong och stål.

Trafikverkets projekt är kopplat till Västsvenska paketet — ett tillväxt- och infrastrukturpaket för Västra Götaland/Göteborg där vägar, järnvägar och kollektivtrafik ingår. Satsningen ska bidra till att Västsverige utvecklas på ett hållbart sätt. Entreprenaden E2 utförs av Skanska och innebär rivning av Brunnsbomotet för att ersättas med Kvillemotet hösten 2028, lite längre västerut på Lundbyleden.

Jansson Entreprenad har idag elva lastbilar, varav nio är Volvo. Åtta stycken av dessa är Volvo FH16. Det är Volvos återförsäljare Bilia Trucks (hette tidigare Tage Rejmes Lastvagnar) som säljer lastbilarna och tar fram unika specifikationer för både vikter och konstruktion, och servar dem i verkstaden i Linköping. För styrelseordförande Kjell Jansson är valet av lastbil enkelt.

– Vi behöver lastbilar som klarar av att transportera våra anläggningsmaskiner. Vi har sex FH16 750 hk och när FH16 med 780 hästkrafter lanserades var jag den första att beställa den nya modellen FH16 Aero av Tage Rejmes Lastvagnar, jag beställde två stycken. De kommer upp i en totalvikt på 160 ton.

Jansson Entreprenad är ett företag som är aktivt över hela landet och utför rikstäckande tungrivning och entreprenadarbeten, asbestsanering, schaktning, transporter, demontering och markarbeten. Kjell Jansson tog över verksamheten efter sin pappa i början av 80-talet. Då strukturerade han om företaget och renodlade verksamheten genom att skapa en ny grundpelare – entreprenadmaskiner. 

Vi behöver lastbilar som kan klara av det så att det funkar bra. Vår största maskin som väger 108 ton kan du inte flytta med något annat.

Planering

– Vi är vana vid att arbeta i den här typen av miljöer och har gjort många liknande jobb genom åren. Men varje rivning är unik. Förarbetet är avgörande för att arbetet ska kunna genomföras effektivt och säkert, säger Thomas Karlsson, transportledare på Jansson Entreprenad.

Noggrann planering av alla moment och riskanalys låg bakom för att göra processen så säker som möjligt. På fredagen körde fyra av företagets Volvo FH16-lastbilar specialtransporter med olika anläggningsmaskiner på maskintrailers till Göteborg, bland annat bandgrävaren Volvo EC380E. Nu kunde nästa steg dra i gång. Trafikleden var delvis avstängd och skulle stängas ner helt senare på kvällen.

Transportledaren Thomas Karlsson ansvarade för att alla rätta lastbilar och entreprenadmaskiner skulle vara på plats i rätt tid vid Brunnsbo.

– Med allt på plats enligt plan kunde vi börja förberedelserna med stockmattor. Våra maskinförare la ut 375 stockmattor på vägen under bron, tunga markskydd av trä som används för att skapa tillfälliga vägar och stabilisera underlag, framför allt för tunga maskiner. De gör att vägslitaget minskar och säkerheten ökar, berättar Thomas. 

Dags att riva

Klockan är strax efter 22.00 när Lundbyleden stängs av helt. Bron är upplyst med starka strålkastare. När sista stockmattan ligger rätt, rullar fem entreprenadmaskiner in. Betongsaxen tar första klippet i körbanan. Därefter arbetar sig maskinerna metodiskt vidare in i fundament och pelare. Det första arbetslaget jobbar metodiskt under natten. Det finns ingen tid att spilla. Vid 10 på lördag förmiddag står nästa lag redo för avlösning.

– Kommunikationen är A och O. Det krävs en bra planering och att vi alla pratar konstant med varandra under genomförandet. Då blir det inga frågetecken utan uppdraget flyter på smidigt, berättar projektledaren David Durmaz.

Allt går enligt plan. När bron är nere återstår en lika viktig del: att ta hand om materialet. Med lokala samarbeten är det inga problem. Betongen körs till Sortera för krossning och återbruk. Armeringsjärnen får nytt liv genom Stena Recycling. Så mycket som möjligt ska tillbaka in i kretsloppet – så lite som möjligt ska gå till spillo. 

Fordonen som gör det möjligt

Jansson Entreprenad äger nästan 40 anläggningsmaskiner, där hälften kommer från Volvo. Alla maskiner är yngre än fem år och väger från 1,5 hela vägen upp till 108 ton. De är förberedda för rivningsuppdrag, med rivningsutrustning i alla storlekar.

– En genomsnittlig grävmaskin i Sverige väger 23 ton, hos oss väger den i snitt 60 ton. Då behöver vi lastbilar som kan klara av det så att det funkar bra. Det vill säga FH16 780. Vår största maskin som väger 108 ton kan du inte flytta med något annat, säger Kjell.

Varje rivning är unik. Förarbetet är avgörande för att arbetet ska kunna genomföras effektivt och säkert

Familjeföretaget bakom insatsen

Idag omsätter företaget 250 miljoner kronor, sysselsätter 45 medarbetare och har sitt huvudkontor i Linköping. Numera leder fjärde generationen bolaget. Kjell har lämnat över ansvaret till nästa generation och är inte längre aktiv i ledning, styrning eller produktion utan finns med som senior rådgivare. Han ansvarar fortfarande för investeringsbudgeten för maskiner och fordon och beräknar att de genomför investeringar på mellan 25-35 miljoner kronor varje år.

Äldste sonen Victor har en viktig roll som kalkylchef och ser till att alla jobb blir rätt. Den yngre sonen Johan är arbetschef och ansvarig för speciella projekt, vilket bolaget har många av. Till exempel fick de uppdrag att riva hus i Kiruna tidigare i år för att bereda väg för flytten av stadens gamla kyrka. Dottern Malin ansvarar för löner och hjälper miljövetaren Max Ukkonen i arbetet med ledningssystem och KMA i företaget (Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö). De har certifieringar i ISO 9001, ISO 14001, och ISO 45001, och blev miljöcertifierade redan 2001. Slutligen är yngste sonen Christopher också involverad i anläggningsbranschen men arbetar i dag för ett uthyrningsbolag inom bygg- och industrisektorn. Det betyder dock att han ofta blir inhyrd till familjeföretaget när de behöver fler resurser till olika rivningsuppdrag.

Ett helguppdrag som lämnar spår – och öppnar vägen för framtiden

När trafiken släpps på igen tidigt på måndagsmorgonen i Göteborg märker de flesta av oss bara att bron är borta. Men bakom förändringen ligger planering, teknik, samarbete – och kraftfulla och ändamålsenliga fordon.

För Jansson Entreprenad är det ännu ett uppdrag att bocka av. För Göteborg är det ett steg vidare mot framtida infrastruktur. Och för alla som var på plats är det en påminnelse om att även de tyngsta konstruktionerna kan falla på bara en helg – när rätt människor håller i spakarna.

Bakgrund Jansson Entreprenad

Företaget startade redan 1943 av Kjells farfar under namnet Victor Jansson Speceri och diversehandel. De utförde vägunderhåll och körde transporter med häst och vagn. Verksamheten utökades allteftersom och 1995 bytte företaget namn från Sture Jansson Åkeri AB till Jansson Entreprenad i Linköping AB. De flesta av projekten består i dag av egna totalentreprenader inom rivning och anläggningsarbeten.

Företaget har även en återvinnings- och sorteringsanläggning på 65 000 kvadratmeter i Malmskogen, Linköping. Där sorteras och återvinns material från de olika projekten för att minimera avfall och maximera återanvändning, till exempel jordmassor, betong och asfalt.