Ikoniska Volvo FH nådde en milstolpe i år – dess 30-årsjubileum. Sanfridssons har kört Volvolastbilar sedan företaget startade 1961 och var först i världen med att köpa en Volvo FH. De är lika imponerade av lastbilen idag som de var 1993.
Det var året då Bill Clinton tillträdde som USA:s 42:a president, Jurassic Park skrämde biopubliken och Whitney Houston lämnade sitt avtryck över hela världen med balladen "I Will Always Love You". I Sverige blev Göran Sanfridsson en av världens första ägare till en sprillans ny Volvo FH. Han insåg inte då att det var början på en relation som är lika stark idag, 30 år senare.
– Jag minns att jag var tvungen att skriva på ett sekretessavtal och vi testkörde de nya lastbilarna på Volvo Demo Center. Allt kändes nytt. Interiören i hytten var helt annorlunda, styrningen, allt. Det kändes verkligen som något stort för oss, berättar Göran.
För Göran Sanfridsson och transportbranschen var Volvo FH verkligen banbrytande. Första intryck spelar stor roll och lastbilens iögonfallande design gjorde att den stack ut direkt, enligt Göran.
– Jag minns att jag såg hytten och hur annorlunda den var, både invändigt och utvändigt. Styrningen, allt kändes nytt och fräscht. Den gjorde verkligen skillnad för våra förare, särskilt när det gäller komfort. De uppskattade den direkt.
Den nya aerodynamiska hytten var en av många nya innovationer. Lastbilen hade också ett helt nytt chassi som erbjöd mycket mer flexibilitet, tillsammans med en drivlina som hade en helt ny 12-litersmotor. För att inte tala om de tekniskt avancerade lösningarna för högre effektivitet och säkerhet. Förändringarna gjorde jobbet betydligt enklare för förarna, tillägger Göran.
Jag minns att jag såg hytten och hur annorlunda den var, både invändigt och utvändigt. Styrningen, allt kändes nytt och fräscht. Den gjorde verkligen skillnad för våra förare, särskilt när det gäller komfort. De uppskattade den direkt.
Historien om Sanfridssons Åkeri började långt innan 1993.
– Det började 1961. Min far, Alf, hade en lastbil där han körde mjölkleveranser till och från ett mejeri. Efterfrågan började snart växa för andra produkter och material, inklusive plast- och PVC-rör, Herrljunga Cider, samt regelbunden leverans av textilier från Borås. Vid det här laget hade Sanfridssons lastbilar börjat köra allt längre stäckor, berättar Göran.
Sanfridssons är än idag ett familjeägt företag och är idag baserat i Ljung i Västra Götaland. Göran är VD och ägnar sin tid åt "att reparera lastbilar och hantera ekonomin, samt att släcka bränder." Hans yngre bror Torbjörn är vice VD med ansvar för transporterna. Den tredje brodern Mats ansvarar för en annan del av företaget som arbetar med jordbruksutrustning.
Precis som Volvo FH har Sanfridssons Åkeri ständigt utvecklats. Företaget köper flera lastbilar varje år och Göran har tappat räkningen över antalet Volvo FH de har haft. Men vad är det med lastbilen som har fått honom att åter och åter igen köpa samma modell? Vad är viktigt för honom när han ska investera i en ny lastbil?
– För det första måste den fungera bra och vara bekväm för förarna. Och om något går fel är det verkligen viktigt att du har bra support och att saker tas hand om. Service måste vara inom räckhåll – med Volvo vet jag att det alltid finns en verkstad i närheten. Oftast besöker vi Volvo Truck Center i Alingsås, där får vi hjälp direkt och de gör alltid sitt yttersta för att ekipegen ska ut på vägarna igen så snabbt som möjligt.
Trettio år efter leveransen av den första Volvo FH-lastbilen fortsätter Volvo och Sanfridssons Åkeri att samarbeta. Nu ser Göran fram emot företagets första eldrivna lastbil, en Volvo FM Electric, som levereras runt årsskiftet.
– Jag tror att en elektrisk lastbil passar bra, så vi beslutade oss för att prova. Vi kan se hur det fungerar och lära oss något nytt. Det är också viktigt att visa våra kunder att vi kan hålla jämna steg med teknologin och naturligtvis göra vad vi kan för miljön.
Att Volvo FH idag kan köras på el, diesel och gas är ett bevis på modellens ständiga utveckling. De senaste tre decennierna har otaliga innovationer introducerats i lastbilen; till exempel den automatiserade I-Shift-växellådan och Volvo Dynamic Steering, för att nämna några. Gemensamt för alla innovationer är Volvos kärnvärden – säkerhet, kvalitet och omsorg om miljön.
Allt detta har hjälpt FH att bli Volvos mest sålda lastbil någonsin med nästan 1,4 miljoner sålda exemplar i cirka 80 länder över hela världen. Den är också en branschikon och är det enda fordonet som har valts till "International Truck of the Year" fyra gånger. I år vann den elektrifierade versionen, Volvo FH Electric, det prestigefyllda priset. Det är första gången någonsin som priset delas ut till en eldriven lastbil.