The Sound of Swedish Metal – en hyllning till svensk metall

På Sweden Rock Festival den 5-8 juni, där Volvo Lastvagnar är med som huvudpartner för andra året i rad, visar Volvo upp en lastbil som är en hyllning till svensk Heavy Metal-kultur, Sweden Rock och Volvos eget arv. En hyllning som både syns – och hörs.
The Sound of Swedish Metal
En hyllning till svensk Heavy Metal-kultur, Sweden Rock och Volvos eget arv.

Den grafiska designen på den Volvo FH16 750 krok- och kranbil som premiärvisas på festivalen är baserad på rytmen och ljudet som kommer ur en D16-motor.

– Vi spelade in motorn när den går på tomgång och när den går på högvarv. Vi tog också fram ljuden från turbochargern och luftinsuget, för att ta några exempel. I datorn förvandlade vi sedan ljudvågorna till visuell grafik, som ligger till grund för strajpen, säger Nigel Atterbury, grafisk designer vid Volvo Lastvagnar.

De inspelade motorljuden har också använts för att skapa ett musikstycke, som kommer att spelas upp i lastbilshytten under festivalen.

– Det var vår ljuddesigner Fredrik Folkestad kom på idén, och resultatet blev en riktigt tung ”anthem”, en hyllninglåt till FH16 och svensk hårdrockskultur, fortsätter Nigel Atterbury.

För ett år sedan presenterade Volvo Lastvagnar en lastbil som designats tillsammans med Björn Gelotte från bandet In Flames. Lastbilen fick namnet ”Swedish Metal”. Årets festivallastbil går under namnet ”The Sound of Swedish Metal” – en blinkning både till föregångaren, Volvos tunga industriarv och Svensk hårdrock.

– Det var en helt ny upplevelse att arbeta med att ta fram något som är direkt kopplat till ljud. Slutresultatet är helt grymt. Jag hade fjärilar i magen under hela projektet. Responsen har varit väldigt positiv. Folk höjer på ögonbrynen och gillar det de ser – och hör.

Fakta: The Sound of Swedish Metal

• Volvo FH16 750 8x4 krok- ock kranbil
  • Växellåda I-Shift med krypväxlar
  • Volvo Dynamic Steering med Personliga Inställningar och Fjärrstyrning
  • Luftfjädrad fram och bak
  • Globetrotterhytt
  • Tjänstevikt 19,280 kg, tågvikt 70,000 kg
  • Påbyggd av AM Hydralteknik AB med Palfinger krok T20 & Palfinger kran PK27002A SH

För ytterligare information kontakta:

Christina Eriksson
Chef Kommunikation och PR, Volvo Lastvagnar Marknad Sverige
Tel: 073 – 90 205 28, e-post:
christina.eriksson@volvo.com

Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar för krävande kunder med ett komplett sortiment av medeltunga och tunga lastbilar. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk bestående av 2 100 återförsäljare och verkstäder i mer än 130 länder. Volvolastbilar monteras i 15 länder och  2018 levererades mer än 127 000 Volvolastbilar över hela världen. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner och motorer för marint och industriellt bruk. Koncernen erbjuder också kompletta lösningar för finansiering och service. Volvo Lastvagnars arbete bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.