År 2024 utökar Euro NCAP sina oberoende säkerhetsbedömningar till att omfatta tunga lastbilar. Det har en enorm potential att öka säkerhetsmedvetenheten och lyfta standarder inom branschen.
Euro NCAP (European New Car Assessment Program) grundades 1996 och har snabbt blivit den branschstandard som används vid bedömning av säkerheten för personbilar. Den stöds av flera europeiska regeringar, inklusive EU.
I mars 2024 meddelade Euro NCAP att de skulle utvidga sina säkerhetsbedömningar till att även omfatta tunga lastbilar och testresultaten från den första omgången förväntas i november 2024.
– Säkerhet är ett av våra kärnvärden och med tanke på den inverkan Euro NCAP har haft på personbilar välkomnar vi initiativet och ser fram emot att se vad det kommer att innebära för lastbilssäkerheten, säger Anna Wrige Berling, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar.
Inledningsvis kommer Euro NCAP att fokusera på tre huvudområden:
Under 2027 ska fler system läggas till och år 2030 läggs även kollisionsskydd till. Euro NCAP ska bedöma de olika säkerhetssystemen och lösningarna inom vart och ett av dessa områden och hur de fungerar vid olika olycksscenarier, på samma sätt som de gör vid betygsättning av personbilar. Varje system ges en poäng som läggs ihop för varje område. Poängen används sedan för att beräkna ett stjärnbetyg för hela bilen.
– En av Euro NCAPs främsta styrkor är deras förmåga att utvärdera säkerhetssystem utöver de grundläggande juridiska kraven. I stället för att bara ge ett godkänt eller underkänt införlivas många olika scenarier i utvärderingarna, för att skapa en mer heltäckande bild av hur effektiva systemen är, säger Anna Wrige Berling.
Med tanke på den inverkan Euro NCAP har haft på personbilar välkomnar vi initiativet och ser fram emot att se vad det kommer att innebära för lastbilssäkerheten.
Vilka är utmaningarna vid mätningar av lastbilssäkerhet?
Euro NCAP är branschens första gemensamma plattform för utvärdering och jämförelse av lastbilars säkerhetsstandarder och deras betyg har stor potential. Det bör dock noteras att det inte är en enkel uppgift.
– För personbilar har Euro NCAP ett betyg för varje modell, vilket fungerar bra eftersom det inte är så stora skillnader inom varje modellklass. Men för lastbilar är det mer komplext. Varje lastbilsmodell har tusentals olika specifikationer och används för en rad olika användningsområden. Ska samma betyg fortfarande användas för hela modellklassen? säger Anna.
Exakt hur det ska lösas är ännu inte känt. Som ett första steg, eftersom säkerhetsbehoven kan variera mellan olika körsituationer, kan en specifik lastbil tilldelas en ”stadssäker märkning”. Det skulle vara ett tillägg till det totala betyget och endast tillämpligt om lastbilen uppfyller vissa kriterier för körning i stadstrafik.
Även om Euro NCAP inkluderar ett brett utbud av scenarier, kan det vara svårt att mäta förarens effekt och hur ett system fungerar i den verkliga världen.
– Om ett aktivt säkerhetssystem ofta ingriper när det inte behövs kan det orsaka irritation och minska förtroendet för systemet. Det kan till och med innebära att förarna stänger av det så att de kör utan något säkerhetssystem alls, förklarar Anna.
– Av den anledningen är minimering av felaktiga ingripanden en viktig del för utvecklingen av våra aktiva säkerhetssystem. Men eftersom Euro NCAP främst fokuserar på positiva ingripanden är det fortfarande upp till oss som tillverkare att hitta den rätta balansen.
Dessutom ingår inte alla säkerhetssystem i betyget från Euro NCAP. Exempel på områden som inte ingår är stabilitet och förarutbildning – båda mycket viktiga för lastbilssäkerheten.
– Euro NCAP kommer att göra en viktig bedömning av lastbilarnas säkerhetsprestanda, men det minskar inte våra behov som tillverkare att fortsätta ha egna säkerhetsambitioner och ett holistiskt förhållningssätt till säkerhet, säger Anna.
För personbilar är Euro NCAPs betyg nu etablerade som industristandard i många länder. Vissa företag och institutioner insisterar till och med på femstjärniga betyg vid fordonsupphandlingar och Anna menar att de har bidragit väsentligt till säkrare personbilar.
– Euro NCAP har verkligen höjt säkerhetsstandarden i personbilar, genom att uppmuntra införandet av nya säkerhetssystem innan de blivit lagmässiga krav. Ta automatiska nödbromsar som exempel. De blev obligatoriska för personbilar enligt lag först 2024 – och ändå har nästan alla personbilar redan haft dem i flera år. Det är delvis tack vare Euro NCAP.
Kommer Euro NCAP att ha samma inverkan på lastbilar? I motsats till personbilar är många av de aktiva säkerhetssystemen som utvärderas redan lagstadgade, så effekten kommer sannolikt inte att bli densamma. Men Anna tror ändå att betygen kommer att ha en positiv effekt i hela branschen. Troligen kommer lastbilstillverkarna känna sig pressade att förfina och förbättra sina säkerhetssystem, och därigenom uppmuntras kunderna att investera i säkerhetssystem.
– Alla initiativ som uppmuntrar till ökad medvetenhet och diskussion om trafiksäkerhet och som gör det lättare för kunder att köpa säkrare lastbilar bör välkomnas. Vi ser fram emot att arbeta nära Euro NCAP för att hjälpa till att förfina och förbättra säkerheten för våra fordon ytterligare, säger Anna.