Dagens tunga lastbilar är sofistikerade fordon fyllda med avancerade mjukvarusystem, liknande dem som finns i personbilar. Uppkoppling är kärnan i denna utveckling. Mer än en miljon uppkopplade Volvolastbilar finns nu på vägarna över hela världen och kan dra nytta av företagets hela utbud av tjänster.
– Med hjälp av uppkopplade tjänster kan vi stötta våra kunder och förare på så många sätt – genom att optimera drifttiden, sänka energiförbrukningen och göra hela driften av lastbilen effektivare och säkrare. Det är fantastiskt att vi nu har en miljon uppkopplade Volvolastbilar ute på vägarna, säger Jan Hjelmgren, global produktchef på Volvo Lastvagnar, och fortsätter:
– Som det arbetsredskap lastbilen är för ett åkeri eller transportföretag måste den hålla sig på vägen för att leverera värde. Här kan våra tjänster verkligen bidra. I förlängningen bidrar det till att hela vårt samhälle fungerar.
Tjänster med ett tydligt syfte
Volvo erbjuder uppkopplade tjänster inom två huvudområden: Tillgänglighet och Produktivitet. Tillgänglighetstjänster innebär att man använder trådlös anslutning för att till exempel övervaka och spåra fordon på distans och förutse potentiella fel, med målet att optimera lastbilsdriften och minska stilleståndstiden. Slitaget på viktiga komponenter i lastbilen kan övervakas, vilket möjliggör en optimerad serviceplan och säkerställer att fordonet får rätt service vid rätt tidpunkt. Tillgänglighetstjänsterna omfattar även trådlösa uppdateringar av lastbilarnas programvara för att undvika onödiga verkstadsbesök.
Volvos produktivitetstjänster handlar om att förbättra kundernas verksamhet och minska kostnaderna, till exempel genom system för vagnparkshantering och planeringsverktyg. Tjänsterna förser även förare med lösningar som kan förbättra bränsleeffektivitet och säkerhet, såväl som infotainment- och bekvämlighetsfunktioner.
Uppkopplade lastbilar främjar innovation
Uppkopplade lastbilar spelar också en viktig roll när det gäller Volvos innovationer och produktutveckling. Den data som kan utvinnas från lastbilarna kan analyseras och ge insikter om lastbilens beteende, vilket i slutändan resulterar i snabbare produktutveckling och innovativa nya lösningar.
– Uppkoppling är en mycket viktig del av omvandlingen av den här branschen. Med hjälp av avancerade analysmetoder och AI kan vi analysera stora mängder data och använda resultaten i vår produktutveckling. Vi kan utveckla nya produkter och tjänster som kommer våra kunder till godo, och som gör transporterna mer produktiva, hållbara och säkrare, avslutar Jan Hjelmgren.
Volvo Lastvagnars inkörsport till digitala tjänster för alla kunder heter Volvo Connect.
Läs mer om Volvo Lastvagnars tjänster: https://www.volvotrucks.se/sv-se/services.html
LÄNK till högupplösta bilder.
För mer information, kontakta:
Susanne Frödin
PR- och informationschef, Volvo Lastvagnar Sverige
Telefon: +46 739 02 08 20
E-post: susanne.frodin@volvo.com
Pressfoton och filmer finns tillgängliga på Volvo Lastvagnars Media Hub.
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett fullständigt utbud av medeltunga och tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2024 levererades cirka 134 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.