Volvos flotta av eldrivna lastbilar har nu kört mer än 250 miljoner kilometer i kommersiell trafik över hela världen sedan 2019. Det motsvarar 6 200 varv runt jorden.
Lastbilar står för 5 % av de globala utsläppen av CO2-ekvivalenter1 och batterielektriska lastbilar är ett viktigt verktyg för att minska godstransporternas klimatavtryck. Att köra samma sträcka med motsvarande dieseldrivna lastbilar skulle ha förbrukat mer än 78 miljoner liter2 diesel. Genom att använda eldrivna lastbilar har koldioxidutsläppen från avgasröret minskat med 213 000 ton3.
– Det är fantastiskt att se den här utvecklingen och hur åkerier och transportföretag tar till sig fördelarna med att använda batterielektriska lastbilar i den dagliga verksamheten. Eldrivna lastbilar minskar utsläppen och ger en bekvämare och tystare arbetsmiljö för förarna, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
– Ändå vet vi alla att övergången till eldrift går alldeles för långsamt. Vi saknar de marknadsförutsättningar som skulle göra det lönsamt för alla transportföretag att fasa ut fossila bränslen inom transportsektorn. Detta måste förändras om vi ska få se fler eldrivna lastbilar på vägarna, understryker Roger Alm.
De största marknaderna för Volvos eldrivna lastbilar är Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige och USA. I Sverige blev Volvo Lastvagnar marknadsledare 2024 med 71 % inom segmentet för tunga ellastbilar. I dagsläget finns totalt 1 100 batterielektriska lastbilar på vägarna i Sverige. Av dessa ellastbilar kommer två av tre lastbilar från Volvo.
Företagets portfölj av eldrivna lastbilar består av åtta modeller som uppfyller behoven över ett brett område av tillämpningar – från stadsdistribution och avfallshantering till regionala transporter och anläggning. Under de sex åren av serieproduktion av eldrivna lastbilar har företaget byggt upp en stark expertis inom optimering av användningen av installerad energi, laddning och service av eldrivna lastbilar. År 2026 planerar Volvo att lansera en eldriven tung lastbil med en räckvidd på upp till 600 km på en laddning.
I produktutbudet ingår dessa eldrivna lastbilsmodeller: Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric och VNR Electric.
Volvo Lastvagnars strategi för att minska koldioxidutsläppen omfattar batterielektriska och bränslecellselektriska lastbilar samt förbränningsmotorer som drivs med förnybara bränslen, inklusive biogas och vätgas.
1. Trucking Industry Net-Zero Tracker, https://reports.weforum.org/docs/WEF_Net_Zero_Industry_Tracker_2024_Trucking.pdf
2. Baserat på data för samma modellmix av motsvarande dieseldrivna lastbilar.
3. Enligt källa-till-hjul-beräkningar (well-to-wheel) inom Global Logistics Emissions Council (GLEC) Framework v3.
LÄNK till högupplösta bilder.
Susanne Frödin
PR- och informationschef, Volvo Lastvagnar Sverige
Telefon: +46 739 02 08 20
E-post: susanne.frodin@volvo.com
Pressfoton och filmer finns tillgängliga på Volvo Lastvagnars Media Hub.
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett fullständigt utbud av medeltunga och tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2024 levererades cirka 134 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.