Utfasningen av fossila bränslen inom transportbranschen fortsätter, där batterielektriska lastbilar är ett sätt att uppnå nollutsläpp. Inom livsmedels- och dryckesindustrin står transportsektorn för 19 %* av alla utsläpp.
Volvo Lastvagnar har inlett ett samarbete med den globalt hyllade kocken Marcus Samuelsson, den kulinariska kraften bakom många internationella restauranger. Målet är att visa hur utsläpp från vägtransporter kan avlägsnas eller minimeras inom livsmedels- och dryckesindustrin.
Marcus Samuelsson gav sig själv utmaningen att tillaga en gourmetmåltid där alla ingredienser skulle anlända till hans kök med eldrivna lastbilar, eller lastbilar som drivs med förnybara bränslen som biogas eller biodiesel.
– Det här var den första middagen av sitt slag, och jag är superglad över att vara en del av den. För det här uppdraget var jag tvungen att lägga till transport som en ingrediens, eller hur? Det är en huvudingrediens! Det var därför jag älskade den här utmaningen. För när vi väl gör det kommer det att driva branschen framåt. Förhoppningsvis kommer alla kockar en dag att skriva på menyn hur maten transporterades till restaurangen och det kommer att bli det nya premium, säger Marcus Samuelsson.
På menyn stod misoglaserad torsk, vitkål, kräftor, gurksallad och ett tyskt rieslingvin.
Alla middagsingredienser transporterades tillsammans cirka 270 mil på väg. Sträckan täcktes till 86 % av batterielektriska lastbilar som inte släppte ut några utsläpp. De återstående milen hanterades av lastbilar som körde på förnybara bränslen.
– Den här kampanjen passar Volvos varumärke perfekt – den gör hållbarhet i transportbranschen begripligt och påtagligt genom att applicera det på en restaurangmåltid – något som alla kan relatera till, säger Katarina Adamson, global varumärkes- och kommunikationschef på Volvo Lastvagnar. Hon fortsätter:
– Målet är att nå transportköpare inom livsmedels- och dryckesbranschen, eftersom deras beslut och krav kan ha en betydande påverkan på riktningen och takten mot hållbara transportlösningar.
Utmaningen visade sig bli ett starkt teamwork med flera livsmedels- och dryckesföretag, odlare och transportleverantörer – som alla var inbjudna att delta i middagen som serverades på en lokal restaurang i Göteborg.
Om Marcus Samuelsson
Marcus Samuelsson är den kulinariska kraften bakom många internationella restauranger, bland annat den hyllade Red Rooster Harlem i New York City (där han bland annat har serverat president Barack Obama). Han är också en Emmy-vinnande TV-personlighet och skicklig författare med en historik av starkt engagemang i filantropiska insatser. För den här kampanjen utmanades Marcus att skapa en middag i världsklass där alla ingredienser skulle transporteras till köket av eldrivna lastbilar, eller av lastbilar som körs på förnybara bränslen.
5 000 levererade eldrivna lastbilar
Volvo Lastvagnar är en global ledare inom elektrifiering och har sålt mer än 5 000 batterielektriska lastbilar till kunder i 50 länder. Volvos nuvarande program av eldrivna lastbilar består av åtta modeller som är skräddarsydda för att möta en mängd olika transportbehov, inklusive stads- och regionaldistribution, anläggning samt avfalls- och återvinning. Volvo Lastvagnar blev 2024 marknadsledare inom segmentet tunga eldrivna lastbilar i Europa med 47 procent (tunga lastbilar på 16 ton och över), och företaget hade också en ledande andel inom eldrift i Nordamerika.
Volvos trevägsstrategi mot nollutsläpp
Volvo Lastvagnar driver på utfasningen av fossila bränslen inom transportsektorn för att nå sitt mål om nettonollutsläpp till 2040 med hjälp av en teknikstrategi i tre spår. Detta tillvägagångssätt bygger på batterielektriska, bränslecellselektriska och förbränningsmotorer som körs på förnybara bränslen som grön vätgas (som produceras genom att dela upp vatten i väte och syre med hjälp av förnybar el), biogas (LBG) eller biodiesel och HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).
* M. Li, N. Jia., M. Lenzen, et al. ”Global food-miles account for nearly 20% of total food-systems emissions”. Nat Food 3, 445–453 (2022). https://doi.org/10.1038/s43016-022-00531-w
LÄNK till högupplösta bilder.
Susanne Frödin
PR- och informationschef, Volvo Lastvagnar Sverige
Telefon: +46 739 02 08 20
E-post: susanne.frodin@volvo.com
Pressfoton och filmer finns tillgängliga på Volvo Lastvagnars Media Hub.
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett fullständigt utbud av medeltunga och tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2024 levererades cirka 134 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.