Volvo FH Aero är här – den nya standarden för energieffektiva tunga lastbilar

Volvos ikoniska FH-serie välkomnar nu Volvo FH Aero som ny familjemedlem. FH Aero erbjuder energieffektivitet på en ny nivå med aerodynamisk design och innovativa funktioner. Den finns i fyra varianter, inklusive biobränsleversionen och den prisbelönta eldrivna versionen.
Volvo FH Aero är här – den nya standarden för energieffektiva tunga lastbilar
Med aerodynamisk design och innovativa funktioner sätter Volvo FH Aero den nya standarden för energieffektivitet. Den finns i fyra varianter, inklusive för biobränsle.

Med förbättrad aerodynamik och ny teknik, till exempel Volvos nya sidospeglar med kamera, kan nya FH Aero ge upp till 5 procent sänkningar i energiförbrukning och utsläpp*.

– Nya Volvo FH Aero är vår hittills mest effektiva lastbil då vi fortsätter att minska koldioxidutsläpp för hela produktsortimentet, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

– Det här är en Volvolastbil när den är som bäst – en säker, estetiskt designad lastbil med överlägsen kvalitet för tuffa fjärruppdrag, utformad för våra kunders framgång.

Volvo FH Electric, som utsågs till International Truck of the Year 2024, kommer även att erbjudas i den nya Aero-versionen, ett energieffektivt tillskott till Volvos redan breda utbud av eldrivna lastbilar. Dessutom blir Volvo FH16 branschens kraftfullaste lastbil med en helt ny effektiv motor på 780 hk för de tuffaste uppdragen.

Oavsett vilken drivlina kunder väljer – el, gas eller diesel – kommer alla varianter av nya FH Aero kunna utnyttja fördelarna med lägre energiförbrukning, längre räckvidd tillsammans med en överlägsen säkerhetsnivå och körupplevelse.

De nya lastbilsmodellerna Aero kommer att lanseras steg för steg på marknaden under 2024–2025 i fyra versioner – FH Aero, FH Aero Electric, Gasdriven FH Aero och FH16 Aero.

Optimerad bränsleeffektivitet med aerodynamisk design
Volvo FH Aero-hyttens front har förlängts med 24 centimeter jämfört med en konventionell Volvo FH. Förlängningen har varit avgörande för att skapa en mer aerodynamisk lastbilshytt. Den förbättrade aerodynamiken ger inte bara minskad bränsleförbrukning – den ökar också körstabiliteten i blåsigt väder.

Den förbättrade aerodynamiken ger även den eldrivna FH Aero-modellen bättre egenskaper för frirullande hjul. Det möjliggör ökad energiregenerering för matning tillbaka till batteriet vid inbromsning eller i nedförsbacke, som då kan användas vid behov i nästa acceleration eller uppförsbacke.

Nya, moderna FH Aero pryds av det klassiska järnmärket i en ny djärv och stor version – det största i modern tid på en Volvolastbil – samt logotypen ”Volvo Spread Word Mark”, som tydligt visar att det här är den senaste modellen från Volvo Lastvagnar.

Förbättrad säkerhet och effektivitet med kameror som ersättning för speglar
De nya avancerade sidospeglarna med kamera bidrar i hög grad till både aerodynamik och säkerhet. Med den här nya lösningen, som ersätter traditionella ytterbackspeglar, öppnas förarens synfält upp ännu mer och förbättrar säkerheten för både förare och medtrafikanter.

De nya sidospeglarna med kamera förbättrar förarens sikt i regniga och mörka förhållanden, men också i direkt solljus och vid körning i tunnlar. Det finns en automatisk panoreringsfunktion som används vid körning med trailer och som följer när den svänger.

Ytterligare höjdpunkter och funktioner för nya Volvo FH Aero:

• Volvos I-See-teknik som förfinats för att spara energi och sänka koldioxidutsläpp. Den använder en molnbaserad topografikarta för optimerad körning och för att möjliggöra mer körtid i farthållningsläge, vilket både sparar energi och ger en mer avslappnad körning.
  • Uppdaterade bromsar med Volvos patenterade drag-free disc brake; skivbromsar utan onödig friktion, som förbättrar bromskapaciteten, samtidigt som energiförbrukningen och utsläppen minskas.
  • Uppgraderat användarvänligt infotainmentsystem som kan anpassas efter personliga önskemål.
  • Förbättrat ljudsystem, som är tillgängligt med sex förstklassiga högkvalitativa högtalare, en ny effektförstärkare och en subwoofer som verkligen förhöjer ljudupplevelsen.
  • Ett nytt inbyggt navigeringssystem med kartor anpassade efter lastbilsspecifika behov. Kartuppdateringar sker automatiskt för effektivare varuleveranser.
  • Uppdateringar av interiören inkluderar även en integrerad mikrovågsugn och USB-C-uttag.
  • Volvo Lastvagnars erbjudande My Business Apps har lanserats på flera marknader. Det är en prenumerationsbaserad tjänst som gör det möjligt för kunder att ladda ned affärsrelaterade appar från olika leverantörer och använda dem i lastbilarnas sidodisplay. Det ger verkliga fördelar för tillgängligheten och den dagliga användningen av lastbilen.
  • Den nya Däckövervakningstjänsten ger åkerier en fullständig bild av lastbil och trailer via Volvo Connect, vilket minskar risken för kostnader och störningar relaterade till däckproblem.

Volvo FH kommer även fortsättningsvis att erbjudas med en standardhytt som inte är förlängd efter behov på olika marknader.

*Den faktiska bränsleekonomin kan variera av många olika anledningar, till exempel körhastighet, användning av farthållare, fordonets specifikation, fordonets last, faktisk topografi, förarens körerfarenhet, fordonets underhåll och aktuell väderlek.