Volvo Lastvagnar presenterar en ny helt elektrisk axel för utökad räckvidd

Volvo Lastvagnar presenterade en helt ny, helt elektrisk bakaxel på IAA:s transportmässa i Hannover, Tyskland. Den nya e-axeln kommer att frigöra utrymme för fler batterier och innebär ännu längre räckvidd för Volvos batterielektriska lastbilar. Om några år kommer Volvo Lastvagnar börja serieproducera den nya bakre e-axeln för kunder som kör längre sträckor.
Den nya e-axeln kommer att möjliggöra ännu fler batterier på lastbilen vilket innebär längre räckvidd.

Volvo Lastvagnar har branschens bredaste utbud av batterielektriska lastbilar, med sex olika modeller i serieproduktion. Beroende på modell är räckvidden upp till 440 km på en laddning.

Den nya e-axeln, som presenterades på IAA-mässan i Hannover, Tyskland, möjliggör ännu fler batterier på lastbilen genom att integrera elmotorerna och växellådan i bakaxeln. Fler batterier innebär längre räckvidd, vilket skapar större möjligheter även för fjärrtransporter att elektrifieras. På bränslecellselektriska lastbilar, som kommer att introduceras under andra halvan av detta decennium, kommer det extra utrymmet till nytta för installation av andra komponenter.

– Det här är ett genombrott för eldrivna lastbilar och en tydlig signal om att det kommer att finnas en stor efterfrågan på publika snabbladdare för tunga lastbilar inom en snar framtid, inte minst längs motorvägar, säger Jessica Sandström, SvP Global Product Management på Volvo Lastvagnar.

Kompletterar det nuvarande erbjudandet
Volvo Lastvagnar kommer att starta serieproduktion av lastbilar med den nya e-axeln om några år och det kommer att komplettera det nuvarande sortimentet av batterielektriska lastbilar.

– Vi kommer att fortsätta med våra mångsidiga batterielektriska lastbilar som redan är i produktion. De kan idag täcka ett brett spektrum av transportuppdrag.  Om några år kommer vi att lägga till den nya bakre e-axeln för kunder som täcker längre sträckor än idag, fortsätter Jessica Sandström.

Volvo Lastvagnar har en trevägsstrategi för att nå nollutsläpp; batterielektriskt, bränslecellselektriskt och förbränningsmotorer som drivs med förnybara bränslen som biogas, HVO eller till och med grön vätgas.

– Det behövs olika tekniska lösningar för att tackla klimatförändringarna, eftersom tillgången på infrastruktur för energi och bränslen skiljer sig åt mellan länder och regioner och även mellan olika transportuppdrag, avslutar Jessica Sandström.

Högupplösta bilder >
Pressmeddelande som PDF >

PR- och informationschef Volvo Lastvagnar Sverige
Telefon: +46 739 02 08 20

Pressfoton och  filmer finns tillgängliga på Volvo Lastvagnars Media Hub

Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett fullständigt utbud av medeltunga och tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2023 levererades cirka 145 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.