Lastvagnar

Volvos tunga ellastbil sätts på prov: utmärker sig inom både räckvidd och energieffektivitet

Nu har det första oberoende testet av energieffektivitet gjorts med en fullastad tung helelektrisk Volvolastbil i Tyskland. Ellastbilen överträffade sin officiellt kommunicerade räckvidd och använde 50% mindre energi än sin dieselmotsvarighet.
Den elektriska drivlinan är väldigt effektiv, vilket gör lastbilen till ett kraftfullt verktyg för att minska koldioxidutsläppen.
Den elektriska drivlinan är väldigt effektiv, vilket gör lastbilen till ett kraftfullt verktyg för att minska koldioxidutsläppen.

Film om testet >

Den testade lastbilen var en Volvo FH Electric, ett utsläppsfritt fordon med 490 kW kontinuerlig effekt och en bruttokombinationsvikt på 40 ton. Den tyska lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång rutt som inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och landsvägar som används för att testa olika tillverkares lastbilar under en mängd olika förhållanden.

– Jag måste säga, när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förare kommer att bli mycket förvånade över hur lätt det är att köra, hur tyst det är och hur bra den svarar. Det finns inga vibrationer alls, säger Jan Burgdorf.

Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukning på endast 1,1 kWh/km hade ellastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.

– Dessa testresultat visar att det går att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, förklarar Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.

I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50% mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.

– Den elektriska drivlinan är mycket effektiv, vilket gör den helelektriska lastbilen till ett mycket kraftfullt verktyg för att minska koldioxidutsläppen, säger Tobias Bergman.

Volvo Lastvagnars mål är att elbilar ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030. År 2040 ska alla sålda nya lastbilar inte släppa ut någon koldioxid alls (well-to-wheel).

– Vi har förbundit oss till Parisavtalet om klimatförändringar. Vetenskapligt baserade mål har satts upp och vi vidtar åtgärder för att påskynda utvecklingen till dramatiskt lägre koldioxidutsläpp i samband med godstransporter på väg. Jag tror att det breda elektrifierade utbudet vi redan har på marknaden är ett mycket tydligt bevis på det, avslutar Tobias Bergman.

Fakta om testet och lastbilen:

  • Bruttokombinationsvikt: 40 ton
  • Medelhastighet: 80 km/h
  • Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
  • Batterikapacitet: 540 kWh
  • Uteffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
  • Total testbana: 343 km
  • Total räckvidd baserad på en laddning: 345 km
  • Den testade Volvo FH Electric kan köra upp till 500 km under en normal arbetsdag om man gör en påfyllningsladdning, till exempel under lunchpausen.

Fakta om Volvos utbud av ellastbilar:

  • Volvo Lastvagnar har ett utbud av sex helelektriska lastbilar som är utformade för att täcka en mängd olika transportuppdrag.
  • Volvo FH, FM och FMX Electric är tunga lastbilar med en bruttokombinationsvikt på 44 ton. Försäljningen pågår i Europa och produktionen startar under andra halvåret 2022.
  • Serieproduktionen i Europa av Volvo FL och FE Electric, främst för stadsdistribution och avfallshantering, startade 2019.
  • Produktionen av Volvo VNR Electric för Nordamerika startade 2020.

Högupplösta bilder >

Film om testet >

Läs mer om elektromobilitet >

För mer information, kontakta:

Susanne Frödin
PR- och informationschef Volvo Lastvagnar Sverige
Telefon: +46 739 02 08 20
E-post: susanne.frodin@volvo.com

Pressfoton och  filmer finns tillgängliga på Volvo Lastvagnars Media Hub

 

Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett fullständigt utbud av medeltunga och tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2023 levererades cirka 145 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.