Volvo Lastvagnar minskar bränsleförbrukningen med 18 % i oberoende test

Ett nytt oberoende test som gjorts i Tyskland på Volvos bränslesnåla flaggskepp, den nyligen uppdaterade Volvo FH med I-Save, har visat att den förbrukar nästan 18 % mindre bränsle* jämfört med samma test för fyra år sedan.
Volvo Lastvagnar minskar bränsleförbrukningen med 18 % i oberoende test
AdBlue-förbrukningen har blivit allt viktigare för den totala ägandekostnaden.

I det senaste testet, utfört av den oberoende tyska facktidningen Trucker, kördes en Volvo FH 460 med I-Save en sträcka på 343 km.  Körningen gjordes på publika vägar som till exempel motorvägar, kuperad terräng samt mindre landsvägar.

Jämfört med samma test som utfördes 2018 – innan Volvo introducerade det bränslebesparande I-Save-paketet – visade årets test en minskad förbrukning med imponerande 18 % på total förbrukning av diesel och AdBlue. Snittförbrukningen var endast 2,148 l/mil.

– Lägger man ihop effekterna av I-Save-paketet med den avancerade Turbo Compound-motorn, ny och smartare mjukvara och förbättrad aerodynamik så blir effekterna stora på bränsleförbrukningen. Det här oberoende testet är ytterligare ett bevis på den stora och positiva effekten som I-Save har på bränsleförbrukningen, säger Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management på Volvo Lastvagnar.

– Den totala bränsleekonomin, som innefattar både diesel och AdBlue, har fått en allt större betydelse för den totala ägandekostnaden. Vi fokuserar alltid på att hålla den totala bränslekostnaden så låg som möjligt, fortsätter Helena Alsiö.

Låg AdBlue-konsumtion blir allt viktigare
Historiskt sett har kostnaden för AdBlue fått liten uppmärksamhet. Det har ändrats i och med att priset på många marknader ökat dramatiskt. I det nya testet visade det sig att Volvo har lyckats att hålla även AdBlue-konsumtionen på en mycket låg nivå – endast 6 % av dieselförbrukningen.

Effektiva motorer – en nyckel för att sänka CO2-utsläppen
Även om Volvo Lastvagnars mål är att försäljningen av elektriska lastbilar ska motsvara hälften av alla sålda lastbilar 2030, så kommer dieselmotorn att fortsätta spela en viktig roll för att minska CO2-utsläppen. Den förbättrade bränsleeffektiviteten i I-Save är ett viktigt steg mot att minska utsläppen ytterligare. Turbo Compound-motorn är dessutom certifierad för HVO, ett förnybart bränsle i form av hydrerad vegetabilisk olja, som minskar CO2-utsläppen dramatiskt.

Fakta om testet och lastbilen

• Testet utfördes av Jan Burgdorf, från facktidningarna Trucker och VerkehrsRundschau i Tyskland.
  • Total sträcka: 343 km. Rutten används regelbundet för att testa olika lastbilsmärken från många olika perspektiv.
  • Bruttokombinationsvikt: 32 ton
  • Hastighet på farthållaren: 85 km/h
  • Lastbil i testet 2022: Volvo FH 460 med I-Save, tredje generationen. Euro 6.
  • Lastbil i testet 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
  • Medelhastighet:
    • 2022: 79,9 km/h
    • 2018: 79,8 km/h
  • Bränsleförbrukning inklusive AdBlue*:
    • 2022: 2,148 l/mil. AdBlue-konsumtion i % av diesel: 6,2 %
    • 2018: 2,615 l/mil

Fakta om Volvos I-Save:

• I-Save lanserades 2019
  • 13-litersmotorn med Volvos Turbo Compound-tekniken, D13TC, gör det möjligt att köra på låga varvtal och höga växlar under en längre tid.
  • Den nya I-Torque-funktionen hanterar växelval, motorns vridmoment och bromsning när I-Cruise är aktiverad. Funktionen använder I-See för att studera vägen framåt och utvärdera topografin kontra fordonets totalvikt för att bestämma exakt hur mycket vridmoment motorn behöver och när, för att uppnå mesta möjliga bränsleeffektivitet.

* Verklig bränsleekonomi kan variera beroende på många faktorer som till exempel hastighet, användandet av farthållare, fordonsspecifikation, lastvikt, verklig topografi, förarens körskicklighet, fordonsunderhåll och väderförhållanden.

Högupplösta bilder >
Pressmeddelande som PDF >