Transportbranschen har i dag ett fortsatt stort rekryteringsbehov av kvalificerade medarbetare för att vårt samhälle ska fungera. Det är viktigt att locka fler att söka sig till branschen och samtidigt satsa på fler utbildningsplatser.
Enligt beräkningar från TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, behövs 50 000 nya förare de närmaste tio åren. Rapporter från TYA visar också att ökningen av kvinnor i lastbilsföraryrket fortsätter. Under 2020 hade andelen nyanställda kvinnor ökat till 16 %. En titt på landets transportutbildningar visar att de aldrig haft så många kvinnliga elever som nu. I årskurs 2 är andelen kvinnliga elever 33 %. Här är det viktigt med förebilder, att se att andra tjejer jobbar som lastbilsförare ger en positiv effekt att fler tjejer vågar söka.
– För oss är nyrekryteringen till branschen en nyckelfråga. Det behövs både fler män och kvinnor i branschen för att hålla Sverige rullande och vi arbetar aktivt med olika områden för att stärka nyrekryteringen. För oss passar sponsringen av Svenska Truckers väl in i vårt engagemang, säger Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.
– Vi vill bidra till att kunna visa upp bredden i vår intressanta bransch där det finns så många möjligheter till både jobb och utveckling. Svenska Truckers bidrar till att förändra bilden av en samhällsbärande bransch i en positiv riktning, avslutar Stefan Strand.
På Sveriges Åkeriföretag ser man fram emot att programmet kör igång med en ny säsong. VD Rickard Gegö säger:
– Vi är glada över det fortsatta samarbetet med Volvo Lastvagnar som sponsor för serien. Nu kan vi åter följa med in i lastbilarnas värld med dess inspirerade och duktiga förare när de i ännu en säsong av Svenska Truckers utför alla sorters samhällsviktiga transporter!”
Populärt program
Svenska Truckers är en så kallad Workplace Reality-serie som började sändas i början av 2020 på TV 3, Viaplay och Viafree. Tittarna följer ett antal förare och åkeriers vardag på olika platser i Sverige. Några av målen med TV-serien är att öka antalet sökanden till Sveriges transportutbildningar, varav fler tjejer, och att synliggöra lastbilarnas, föraryrkets och åkeribranschens roll hos allmänheten. Det är sedan starten ett av TV3s populäraste program och har ständigt ökande tittarsiffror. Varje avsnitt i linjär TV ses i genomsnitt av över 200 000 personer.
Bakgrund:
Svenska Truckers produceras av Alaska Film & TV och sänds i TV3, på Viafree och Viaplay.
Programmet har nominerats till en Kristall för Årets Reality både 2020 och 2021.
Susanne Frödin
PR- och informationschef Volvo Lastvagnar Sverige
Telefon: +46 739 02 08 20
E-post: susanne.frodin@volvo.com
Pressfoton och filmer finns tillgängliga på Volvo Lastvagnars Media Hub
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett fullständigt utbud av medeltunga och tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 12 olika länder och under 2024 levererades cirka 134 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.