×

DFDS utökar rekordordern - beställer ytterligare 25 eldrivna lastbilar från Volvo

Volvo Lastvagnar har fått en order på ytterligare 25 tunga, helelektriska lastbilar från DFDS, norra Europas största sjöfrakt- och logistikföretag. De nya fordonen är en tilläggsbeställning till rekordordern på 100 Volvo FM Electric i oktober och innebär att Volvo ska leverera totalt 125 eldrivna lastbilar till DFDS.

– DFDS återigen bevisat sitt förtroende för vårt samarbete och vår teknik med den här ordern. Vi är väldigt glada och stolta över att det så tydligt börjar bli en konkurrensfördel för transportörer att erbjuda eldrivna, hållbara transporter. Det är väldigt positivt för Volvo, för våra kunder och för miljön, säger Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar.

Leveranserna av lastbilarna till DFDS kommer påbörjas under det fjärde kvartalet 2022. De nya ellastbilarna ska användas för transporter i norra Europa.

– Gröna investeringar i den tunga transportindustrin är en förutsättning för att nå de utsläppsminskningar som behövs för DFDS, kunder och samhället. Vårt partnerskap med Volvo Lastvagnar gör att DFDS kan investera ytterligare i gröna transportlösningar, som redan är mycket efterfrågade bland kunderna. Vi hoppas att detta ökar efterfrågan på gröna infrastrukturlösningar över hela Europa, säger Niklas Andersson, Executive Vice President och Head of Logistics Division på DFD.

Lastbilarna som är av modellen Volvo FM Electric, kan köras upp till 500 km under ett arbetspass, med en snabbladdning under exempelvis ett lunchstopp. Volvo FM Electric har en totalvikt på upp till 44 ton och kan laddas både över natten vid hemmadepån och via högeffektsladdning under dagen.

Volvo Lastvagnar började serietillverka ellastbilar 2019, som en av de första lastbilstillverkarna i världen. Produktprogrammet omfattar nu sex lastbilsmodeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL och Volvo VNR, som säljs i Nordamerika.

Av de eldrivna lastbilar (16 ton och tyngre) som registrerats i Europa hittills i år har Volvo Lastvagnar en marknadsandel på drygt 40%.

Länk till bilder

PR- och informationschef Volvo Lastvagnar Marknad Sverige

Pressfoton och  filmer finns tillgängliga på Volvo Trucks image and film gallery:  http://images.volvotrucks.com.

Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 100 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 14 olika länder och under 2019 levererades cirka 131 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service.