Innan lanseringen av Volvo FMX användes oftast olika varianter av Volvo FH och Volvo FM i anläggningsbranschen. Efter feedback från kunder om en lastbil speciellt framtagen för anläggningsarbete ledde detta till den framgångsrika lanseringen 2010.
– Volvo FMX bröt ny mark och blev snabbt mycket populär bland både åkerier och förare, berättar Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.
Utvecklad för tuffa förhållanden
Den robusta och moderna exteriören på den första Volvo FMX visade ett tydligt släktskap med Volvo Construction Equipments maskiner och blev mycket populär. Funktionaliteten inkluderade en stark bogseringsanordning, strålkastarskydd, insteg med slitstarka halkskyddade ytor och en händig stege. Med en tredelad stötfångare som kunde bytas ut i delar, förstärkta hörn med 3 mm tjockt stål, en robust hasplåt och ett rejält frontskydd var detta en robust anläggningslastbil.
Tuff blev tuffare efter bara tre år
Bara tre år efter lanseringen av Volvo FMX släppte Volvo Lastvagnar en ny version. Hytten hade modifierats och komponenterna i fronten fick en ny design. En ny luftfjädring gav en högre markfrigång på 300 mm. Bogseringsanordningen kunde nu bogsera upp till 32 ton.
– Vi blev uppmuntrade av den omedelbara framgången med Volvo FMX, så vi lanserade en ny version redan 2013. Det var en ännu mer robust lösning för utmanande anläggningskörning, säger Stefan Strand.
Volvo Dynamic Steering – precis körning utan ansträngning
Samma år introducerades Volvo Dynamic Steering, en annan patenterad teknisk innovation, vilket gjorde körning utan ansträngning möjlig. Volvo Dynamic Steering kombinerar en konventionell hydraulisk servostyrning med en elmotor som är monterad på styrväxeln.
– Detta system är perfekt för en anläggningsbil. Vid låga hastigheter har du full kontroll med minimal ansträngning – även i krävande förhållanden. VDS tar bort belastningen på förarens armar och axlar. Det här innebär verkligen förbättrad säkerhet och minskad risk för yrkesskador, berättar Stefan Strand.
I-Shift växellåda för tunga transporter
Anläggningsversionen av den ledande växellådan Volvo I-Shift tillåter Volvo FMX att hantera tuff och backig terräng med hög produktivitetsnivå och förarkomfort. 2016 introducerade Volvo Lastvagnar I-Shift med krypväxlar vilket möjliggjorde start från stillastående med tågvikter på upp till 325 ton. Det ger också föraren möjlighet att köra på så låga hastigheter som 0,5 km/timmen – en enorm hjälp under precisionsmanövrering.
Volvo FMX innovativa funktioner har presenterats i många filmer:
Ladda ner material
Läs mer om Volvo FMX Classic >
Ladda ner högupplösta bilder (60 MB) >
Ladda ner pressmeddelandet som pdf >
För mer information
Susanne Frödin
PR- och informationschef Volvo Lastvagnar Sverige AB
Telefon: +46 31 322 08 20
E-post: susanne.frodin@volvo.com
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 100 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 14 olika länder och under 2019 levererades cirka 131 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service.