Volvo Lastvagnar tar sin mest robusta anläggningslastbil in i framtiden med nya Volvo FMX

Volvo Lastvagnar har lanserat den helt nya Volvo FMX med en helt ny hytt, högre nyttolaster och innovativa säkerhetsfunktioner. Det ökade framaxeltrycket på upp till 20 ton och 38 tons boggi gör att Volvo FMX klarar de tuffaste förhållandena och de mest krävande uppdragen.
Nya Volvo FMX

– Våra kunder inom anläggningsbranschen ställs ständigt inför ökande krav på förbättringar inom områden som hållbarhet, kostnadseffektivitet, säkerhet och produktivitet, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar. – Lanseringen av nya Volvo FMX visar på vårt engagemang för att stödja dessa kunder genom att skapa robusta lastbilar och innovativa tjänster som gör deras verksamhet enklare, säkrare och mer lönsam.

Helt ny hytt, med en tuff utsida
Nya Volvo FMX bygger på en helt ny hyttplattform som baseras på Volvos långa och framgångsrika erfarenhet av att leverera robusta och funktionella anläggningslastbilar.

–  Nya Volvo FMX är utformad för att leverera en överlägsen kombination av smidighet och hållbarhet, förklarar Ismail Ovacik, Chief Designer Exterior vid Volvo Lastvagnar. – Den helt nya hytten har en front med lätt utbytbara robusta delar, strålkastarskydd och nya V-formade LED-strålkastare. Vi har även designat nya halksäkra fotsteg som gör det enklare för förarna att ta sig i och ur hytten.

Ökat fokus på föraren
Nya Volvo FMX har en rymligare daghytt och förvaringsutrymmen på upp till 800 liter. Den sänkta dörrlinjen och de nya backspeglarna förbättrar dessutom förarens sikt. Sikten kan förbättras ytterligare med hjälp av en dödavinkelkamera på passagerarsidan som ger en översikt över frontens passagerarsida.

Interiören kännetecknas av en ny instrumentpanel med större förvaringsutrymmen, nya färger och en modern instrumentering. Den har en dynamisk 12-tums högupplöst instrumentdisplay med ett användarvänligt gränssnitt som gör det möjligt för föraren att omedelbart se relevant information och välja mellan fyra olika skärmvyer beroende på körsituation. Instrumentdisplayen är förberedd för framtida uppdateringar och uppkopplade tjänster.

En 9-tums sidodisplay som kan visa infotainment-, navigerings- och transportinformation samt bilder från lastbilens kameror finns dessutom som tillval. Föraren kan interagera med den lättåtkomliga sidodisplayen på flera olika sätt: via de intuitivt placerade knapparna på ratten, funktionen för röststyrning eller direkt via pekskärmen och displayens kontrollpanel. Informationen på både instrumentdisplayen och sidodisplayen kan visas på ett flertal olika språk.

Nya FMX har även en ny antispinnsystempanel som hjälper föraren att snabbt och enkelt hantera situationer som kan bli riskabla – både på vägen och vid offroadkörning. Föraren behöver bara vrida på en ratt för att aktivera differentialspärrarna och öka dragförmågan. Instrumentdisplayen visas dessutom aktuell information om dragförmågan.

En ny ratt med tillvalet tiltfunktion gör det dessutom enklare för föraren att hitta en mer ergonomisk körställning.

Boendeutrymme med större förvaringsutrymmen och högre komfort
Den nya sovhytten för nya Volvo FMX har utökade förvaringsutrymmen, bland annat ett stort stuvfack under den upphöjda sängen och ett bakre övre förvaringsutrymme med LED-paneler i fackens avdelare. Hyttkomforten har ökats med hjälp av en förbättrad isolering som skyddar mot både kyla, värme och ljud. Den nya, slankare och ergonomiskt utformade växelväljaren gör det enklare än någonsin för föraren att förflytta sig från sätet till sängen.

Tågvikter upp till 150 ton för ökad produktivitet
Nya Volvo FMX kan fås med det tyngsta tillskottet till Volvos chassiprogram – en 38 tons boggi som möjliggör tågvikter upp till 150 ton. Den luftfjädrade framaxeln har dessutom uppdaterats, vilket möjliggör framaxeltryck upp till 10 ton, eller upp till 20 ton för modeller med dubbla framaxlar. Styrvinklarna för våra styrbara löpaxlar och pusheraxlar har ökats, vilket medför bättre manövrerbarhet och minskat däckslitage. Samtliga dessa förbättringar bidrar till ökad produktivitet och kostnadseffektivitet vid anläggningstransporter.

Säkerhetsfunktioner som förhindrar olyckor
Nya Volvo FMX har en aktiv farthållare (ACC) som nu fungerar i alla hastigheter ned till stillastående. En annan funktion som ökar säkerheten hos Volvo FMX är hastighetsregleringen i utförslut, som gör det möjligt att ställa in en maxhastighet för att förhindra oönskad acceleration vid körning i nedförsbackar. Det elektroniska bromssystemet (EBS), som är en förutsättning för säkerhetsfunktioner som kollisionsvarning med nödbromsning och det elektroniska stabiliseringssystemet, är nu standard på den nya lastbilen. Volvo Dynamic Steering, med säkerhetssystemen körfältsassistans och styrassistans, finns dessutom som tillval.

Ett nytt system för identifiering av vägmärken ökar säkerheten hos Volvo FMX genom att visa trafikskyltar för hastighetsbegränsningar, omkörningsförbud, vägtyp m.m. på instrumentdisplayen.

För särskilt tuffa applikationer som gruvtransporter kan Volvo FMX fås med en taklucka i stål och ett nödutgångshandtag som lossar hela luckan.

Ett robust och komplett paket
Den robusta nya FMX-anläggningslastbilen har högre lastkapacitet och är mer lättmanövrerad, samtidigt som föraren har en säker och bekväm arbetsmiljö. Det hjälper Volvo Lastvagnar att öka både produktiviteten och lönsamheten i anläggningsbranschen.

Nytt serviceavtal anpassat efter en flexibel körning
Den snabba utvecklingen av uppkopplade tjänster ger åkarna helt nya möjligheter att öka fordonens tillgänglighet och optimera fordonsanvändningen.

Volvo Lastvagnar introducerar Volvos Flexi-Guldavtal som har samma omfattning som Volvo Guldavtal, och en liknande förutsägbar kostnad, men en mycket större flexibilitet för anpassning till en varierande körsträcka. Månadsavgiften består av en fast och en rörlig del baserat på körsträckan. Det ger åkarna större flexibilitet att anpassa sin verksamhet till säsongsförändringar och varierande efterfrågan.

– Många transportföretag har efterlyst mer flexibla serviceavtal. Vi har nu tekniken för att möjliggöra dynamiska och uppkopplade lösningar som denna, säger Helena Sundqvist, chef för tillgänglighetstjänster och serviceförsäljning på den svenska marknaden.

Volvos Flexi-Guldavtal finns tillgängligt i Sverige och andra utvalda marknader och rullas kontinuerligt ut på nya marknader.

Fakta om nya Volvo FMX
 • Hytter: Daghytt, låg daghytt, sovhytt, låg sovhytt, Globetrotter-hytt, manskapshytt. Styling- och inredningspaketen ger många möjligheter att skapa en individuell lastbil.
 • En ny ratt med tillvalet tiltfunktion ger en mer ergonomisk körställning.
 • Motorer: Dieselmotorer som stöder olika utsläppsregler.
 • Växlingssystem: I-Shift och I-Shift med krypväxlar, med programvarupaket för olika användningsområden.
 • Strålkastare: halogen- eller LED-strålkastare.

LÄNK till film >>
LÄNK till högupplösta bilder >>