Volvo staplar nyheter ovanpå varandra i spektakulär film

Volvo Lastvagnars senaste lanseringsfilm har nått nya höjder. För att demonstrera kraften och styrkan hos företagets fyra nya fordon byggde Volvo ett monumentalt 15 meter högt och 58 ton tungt lastbilstorn genom att stapla fyra nya lastbilar ovanpå varandra. Man nöjde sig inte ens med det utan placerade dessutom VD Roger Alm på tornets topp.
Lastbilstornet

Lanseringen av en enda lastbil är ett mycket stort projekt inom lastbilsbranschen. Det är därför mycket ovanligt att ett företag lanserar fyra lastbilar samtidigt. Volvo Lastvagnar valde dock en något annorlunda väg när företaget förnyar alla sina tunga lastbilar.

Den ovanliga filmen utspelar sig i nattens mörker och börjar med att vi ser lastbilstornet som en enorm glödande monolit i fjärran. När kameran rör sig framåt ser vi vargar i förgrunden och får en kort glimt av en kvinnlig lastbilsförare. När filmen når sin kulmen, komplett med rök- och ljuseffekter, ser vi att mannen som står på lastbiltornets topp faktiskt är Volvo Lastvagnars VD Roger Alm.

Se filmen Volvo Trucks – The Tower feat. Roger Alm

Filmen har premiär en dag innan den officiella Europalanseringen av de nya tunga lastbilsmodellerna – Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM och Volvo FMX. De fyra lastbilsmodellerna svarar för cirka två tredjedelar av Volvo Lastvagnars globala leveranser.

– Det här är Volvo Lastvagnars största lansering någonsin. De nya modellerna kommer att få en enorm inverkan på våra kunders lönsamhet och förmåga att konkurrera om både affärerna och de bästa förarna. Jag är van vid att ha överblick i mitt jobb, men inspelningen av lastbilstornet var definitivt inte en vanlig dag på jobbet. Det är dessutom ingen överdrift att säga att jag inte älskar höga höjder. Jag är nog mer den jordnära typen, sade Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

Filmen spelades in i slutet av 2019 på en provbana utanför Volvos hemstad Göteborg. Såväl lastbilstornet som majoriteten av de visuella effekterna, inklusive rök och ljus, är verkliga, vilket en film som visar arbetet bakom kulisserna avslöjar.

– Det tog ungefär en månad att designa och bygga tornet och se till att det var säkert att köra. Det hela blev möjligt tack vare den robusta anläggningslastbilen Volvo FMX och dess nya 38-tons boggi som kunde bära de andra lastbilarnas vikt. Projektet krävde dessutom en jämn hastighet och kurs, vilket löstes med hjälp av Volvo Dynamic Steering-tekniken och en skicklig lastbilsförare, säger Markus Wikström som är ingenjör på Volvo Lastvagnar och ingick i det ingenjörsteam som skapade lastbilstornet.

Klicka här för att se filmen som visar arbetet bakom kulisserna.

Länk till högupplösta bilder

Mer information finns på Volvo Lastvagnars webbplats och sociala mediekanaler:
Volvo Lastvagnar webbplats
Linked In