Heléne Mellquist blir ny chef för Volvo Lastvagnar i Europa

Heléne Mellquist, nuvarande VD för Volvo Trucks International, har utsetts till VD för Volvo Trucks Europe och börjar sin nya tjänst den 1 april 2019. Hon ersätter Roger Alm, som är VD för Volvo Lastvagnar sedan 1 januari 2019.
Heléne Mellquist har utsetts till VD för Volvo Trucks Europe.
Heléne Mellquist, som utsetts till VD för Volvo Trucks Europe, säger att företaget har en spännande framtid med innovationer för hållbarare och effektivare transporter.

Heléne Mellquist har haft många ledande befattningar inom Volvokoncernen sedan hon började på företaget 1988 och har varit chef för Volvo Trucks International sedan 2016. Hennes karriär spänner över roller inom försäljning, strategi, ekonomistyrning, återförsäljarutveckling och kommunikation på flera olika affärsområden, till exempel Volvo Bussar, Volvo Penta och Volvo Lastvagnar. Heléne Mellquist har också varit VD för det svenska rederiet Transatlantic.

"Heléne Mellquist är en dynamisk och erfaren ledare som har ett starkt kundfokus. Jag är mycket nöjd med att överlämna Volvo Trucks Europe till henne", säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar.

"Jag är hedrad över att bli utnämnd till VD för Volvo Trucks Europe. Vi har riktigt spännande tider framför oss med innovationer som gör transportlösningarna både mer effektiva och hållbara. Jag ser verkligen fram emot att utveckla verksamheten tillsammans med mina kollegor, kunder och partners”, säger Heléne Mellquist.

Här kan du ladda ner material

Volvo Lastvagnar
Jan Strandhede