Volvo Lastvagnars eldrivna sopbil prisades på Återvinningsgalan 2019

Volvo Lastvagnar, Göteborgs Stad och Renova tog gemensamt hem första pris i kategorin Årets avfallsbehandlare vid Återvinningsgalan 2019 som anordnades i Stockholm 31 januari. De tilldelades utmärkelsen för utvecklingen av den eldrivna sopbil som inom kort ska sättas i reguljär trafik i Göteborg.
Volvo Lastvagnar - vinnare på återvinningsgalan 2019
Hans Zackrisson, Renova, Lars Thulin och Peter Årnes, Göteborgs Stad, Jonas Odermalm, Volvo Lastvagnar och Haxhi Morina, Renova tog emot priset på årets återvinningsgala.

Juryn såg de stora miljömässiga fördelar som eldrivna soptransporter innebär för stadsmiljön, för personalen som arbetar med sophantering och inte minst de boende i staden.

Motiveringen löd: Årets vinnare har utvecklat ett koncept som kan komma att betyda mycket för framtidens avfallsbehandling.

– Vi är förstås väldigt glada över att vårt framgångsrika samarbete för tystare och avgasfria soptransporter uppmärksammas på det här sättet. Tillsammans har vi på bara två år tagit fram en lösning som banar väg för fler elektrifierade fordon och skapar nya möjligheter för en hållbar stadsutveckling, säger Jonas Odermalm på Volvo Lastvagnar som ansvarar för FL och FE modellerna, som ofta används som renhållningsbilar.

Återvinningsgalan arrangeras av den svenska branschtidningen Recycling i samarbete med Återvinningsindustrierna och Avfall Sverige.

Bakgrund

Tillsammans med Göteborgs Stad, som är beställare och Renova, som svarar för soptransporterna, har Volvo Lastvagnar utvecklat en helt eldriven, tystgående och avgasfri sopbil av modellen Volvo FL Electric. Den eldrivna sopbilen kommer från och med februari 2019 att gå i reguljär trafik i Göteborg.