Lastvagnar

Volvo FH - ett kvarts sekel i förarnas tjänst

Med sitt fokus på föraren och en innovativ hytt blev Volvo FH en snabbt en succé efter lanseringen 1993. Det var också den tekniskt mest avancerade lastbilen av sin tid. Under 25 år har Volvo FH utvecklats vidare, inte minst inom områden som är viktiga för förarna, exempelvis säkerhet och förarmiljö.
Volvo FH 1993

Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson ser Volvo FH som själva ryggraden i Volvo Lastvagnar när det gäller att skapa image och lönsamhet för kunderna. Dessutom anstränger man sig för att Volvo FH skall erbjuda en toppmodern arbetsplats för förarna. Han var med vid lanseringen 1993 och kan berätta om hur det blev starten på en mycket framgångsrik period för Volvo Lastvagnar.


- Vi befann oss i slutet av en konjunkturnedgång och bestämde oss för att satsa stort. Det blev succé. Vi lanserade FH i precis rätt tid, och när ekonomin och transportbranschen vände uppåt igen hade vi den mest attraktiva produkten, säger Claes Nilsson.

Den första versionen av FH baserades på ett nytt chassi vars konstruktion lade grunden till flexibla lösningar för olika användningsområden. Allt hade ett tydligt affärsfokus, från den bränslebesparande aerodynamiken till den den nya drivlinan och Volvo Engine Brake.

Men det var den nya hytten som verkligen gjorde Volvo FH till något utöver det vanliga. Volvo Lastvagnar hade redan tidigt bestämt sig för att sätta föraren i fokus: Fler än 1 500 förare medverkade i omfattande tester och utvärderingar. Slutresultatet blev en säkrare och bekvämare hytt som gav en ny upplevelse både under körning och vid vila eller övernattning.

- Volvo Lastvagnar har ansträngt sig för att gå i spetsen för utvecklingen. Lanseringen av FH var det största steget dittills och visade tydligt på våra ingenjörers förmåga att använda ny teknik för att skapa värde för kunderna och deras förare, säger Claes Nilsson.

Volvo FH innebar ett stort kliv inom säkerhetsområdet när den lanserades. Inte minst vad gäller den passiva säkerheten, där Volvo Lastvagnar som första lastbilstillverkaren erbjöd krockkudde (1995) och lanserade främre underkörningsskydd år 1996, tio år innan det blev ett lagkrav. Utvecklingen har gått vidare med aktiva säkerhetsfunktioner som hjälper föraren att undvika att lyckor sker.

Volvos utvecklingsarbete ledde till tre ansiktslyftningar på hytten mellan 1993 och 2008. År 2012 lanserades sedan nuvarande Volvo FH, med en helt ny hytt och det integrerade klimatsystemet I-park Cool som gav förarna bättre sömn när de bor i bilen genom att hålla en behaglig temperatur i hytten på natten. Volvo Dynamic Steering (2013) är ett exempel på innovation som resulterat i enklare, säkrare, stabilare och precisare körning samt färre belastningsskador.

Volvos ledstjärnor i utvecklingsarbetet med hytten var förarkomfort och säkerhet. I utvecklingsfasen utsattes lastbilen för tusentals simulerade kollisionstester och ett hundratal verkliga krocktester. De kollisionsabsorberande balkarna och dörrarna är gjorda av tvåfasstål och till påbyggnadspanelen har det starkaste stålet som finns i dag använts.

I-Shift lanserades 2001 och har helt tagit över marknaden på den manuella växellådans beskostnad. Idag anses den av många som normgivande i branschen och har vidareutvecklats så att den numera tillgodoser vitt skilda krav och behov. Varianten I-Shift Dual Clutch är tänkt för regional transport och fjärrtransport på kurviga och kuperade vägar. Varje växling sker blixtsnabbt, vilket ökar förarkomforten och möjliggör högre snitthastighet. För timmer- och anläggningstransport är I-Shift med krypväxlar ett val som gör det möjligt att kombinera extrem startförmåga och  precisionsmanövrering i svår terräng, med rätt utväxling vid körning i högre hastigheter, till exempel på landsväg.

Omsorg om miljön är ett av Volvo Lastvagnars kärnvärden, och med Volvo FH har företaget år efter år arbetat med att minska utsläppen. År 2017 innebar ytterligare ett steg framåt i och med lanseringen av den gasdrivna modellen Volvo FH LNG, där tillverkaren utnyttjat dieselprocessens fördelar för att kunna erbjuda samma prestanda som en vanlig dieseldriven FH, men med betydligt lägre CO2 utsläpp.

- Vi har haft en väldigt imponerande resa med FH, och det är många spännande nyheter på gång. Med tanke på den nya tekniken ser vi verkligen fram emot att fortsätta vår framgångsrika resa tillsammans med kunderna och deras förare, säger Claes Nilsson.

Volvo FH är den enda lastbilsmodell som utsetts till årets lastbil tre gånger - 1994, 2000 and 2014 - och modellen har sålts i närmare en miljon exemplar. Vid lanseringen 1993 tillkännagav Volvo Lastvagnar att framtiden är här. Ett kvarts sekel senare vidhåller företaget att Volvo FH än i dag är framtidens lastbil.

- Det finns fortfarande så många möjligheter att skapa fantastiska förbättringar. Och vi ska utforska dem alla för att se till att Volvo FH även i framtiden är förarnas förstahandsval och att lastbilen fortsätter ge kunderna lönsamhet. Utan att avslöja för mycket kan jag lugnt säga att de kommande åren blir ännu mer intressanta än de 25 första, avslutar Claes Nilsson.

2018-05-29

Länk till högupplösta bilder: https://bit.ly/2k9xXPn