- Kvalificerade och motiverade servicetekniker är en av de allra viktigaste framgångsfaktorerna för våra verkstäder och kunder. Därför satsar vi betydande resurser på kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling. VISTA är toppen på isberget där alla våra servicetekniker vartannat år får möjlighet att testa hur väl de står sig i förhållande till sina kollegor runt om i världen. Tävlingen för fram vardagskunskaper och avgörande spetskompetenser i rampljuset, skapar sammanhållning och bygger stolthet, säger Claes Nilsson, VD på Volvo Lastvagnar.
Team FF från Volvo Truck Center Väst var ett av lagen i världsfinalen.
-Att ta sig till världsfinalen är en stor bedrift även om laget inte nådde ända fram till pallplats. Det innebär att man tillhör eliten bland mekanikerteam, säger Anders Edin, Kompetensutvecklingschef på Volvo Lastvagnar i Sverige.
Sedan den första VISTA-tävlingen anordnades 1957 har lastbilsmekanikern blivit fordonstekniker, pc:n blivit det vanligaste verktyget i verkstaden och yrket förändrats i grunden. Dagens lastbilar är tekniskt mycket avancerade konstruktioner som kräver ett helt annat kunnande än förr. Idag måste tekniker kunna hantera både mekaniskt och datarelaterat arbete. Samtidigt har den stenhårda konkurrensen i transportbranschen gjort att kundernas krav på att deras fordon alltid ska vara tillgängliga ökat dramatiskt.
- En lastbil ska i princip alltid vara redo att rulla, vilket innebär att verkstaden ska utföra ett kvalificerat och välplanerat underhåll, genomföra felsökning och identifiera, analysera och åtgärda eventuella problem på så kort tid som möjligt. Idag finns det inga toleranser för långa väntetider inför service- och reparationsarbeten, att delar inte finns tillgängliga eller att jobbet inte blir gjort rätt vid första verkstadsbesöket, förklarar Martin Merrick, SVP Retail Development.
Temat för årets VISTA - "Performance is Everything" - beskriver väl vad det hela handlar om; för att kunderna ska kunna prestera på topp, måste också teknikerna göra det.
- Precis så är det, vårt mål är att ha världens bästa servicetekniker för att serva våra kunders bilar. Genom VISTA vill vi uppmärksamma och belöna det viktiga arbete som våra återförsäljare och verkstäder gör varje dag och samtidigt få nya talanger att upptäcka ett intressant och omväxlande yrke med framtiden för sig, säger Anna Rogbrant, Projektledare för VISTA.
2018-06-29
Fakta om VISTA
Länk till högupplösta bilder.