Lastvagnar

Sverige

×

Nio uppgraderingar för att spara bränsle i Volvo Lastvagnars Euro 6-drivlinor

| 4 minuters läsning
De senaste uppdateringarna för Euro 6 steg E innebär stora bränslebesparingar, oavsett om du verkar inom fjärrtransport, regional transport, distribution eller anläggning. Volvo har tittat på hela drivlinan och gjort ett antal förändringar som inte bara förbättrar bränsleekonomin utan också ger en jämnare och mer komfortabel körupplevelse, både på väg och i terräng.
En Volvo FH som kör ensam på en motorväg en solig dag.

Här är nio höjdpunkter:

1. Uppgraderad D13TC-motor. Alla som känner till Volvo FH med I-Save vet att den kan sänka bränslekostnaderna avsevärt vid fjärrtransporter. Nyckeln till detta är D13TC, själva hjärtat i I-Save och Volvos mest bränslesnåla motor någonsin. De senaste förbättringarna har tagit bränsleeffektiviteten till nästa nivå. Bränsleförbränningsprocessen har finjusterats, friktionen i motorn har reducerats och oljesystemet har förbättrats. Dessutom har systemet för avgasefterbehandling (EATS) förbättrats, motorvikten reducerats och en ny generation motorstyrsystem lanserats.
 

2. Uppgraderade D11- och D13 eSCR-motorer. I båda motorerna har förbränningsprocessen förbättrats och friktionen minskat. Den ökade effektiviteten har möjliggjorts av D13TC-motorns patentskyddade vågformade kolvenhet, som optimerar bränsleinsprutningen. För våra kunder inom anläggningsbranschen tillkommer dessutom fördelen att vi har sänkt den lägsta farthållarhastigheten till 4 km/h. För att ge ännu större flexibilitet är D13 eSCR nu även tillgänglig med motoreffekter på 460 respektive 500 hk för Biodiesel B100.

 

3. Uppgraderad I-Shift. I-Shift ger nu mjukare, snabbare växlingar och en mer harmonisk körupplevelse än någonsin. Bland uppgraderingarna finns ett nytt växlingssystem och en ny växlingsstrategi samt ett nytt kopplingssystem för D13-motorer. Nya uppdaterade I-Shift finns för alla tunga lastbilar och Volvo FE.
 

4. Ny I-Torque-programvara. Med I-Torque – Volvos nya intelligenta programvara – optimeras vridmomentet för att spara bränsle. Genom att använda topografidata från I-See i kombination med lastbilens tågvikt, räknar I-Torque automatiskt ut det optimala motormomentet för din rutt. I-Torque finns i nuläget tillsammans med våra nya bränslepaket för dieselmotorerna D13 Euro 6 steg E.
 

Titta på den här korta videon för att lära dig mer om I-Torque >
 

5. Förbättrad aerodynamik. För att optimera luftflödet har vi förbättrat våra FM- och FH-hytter. Båda modellerna har fått bättre tätningar runt grillen och de främre extraljusen, en ny kåpa för spegelarmen och stänkskärmar för att förbättra luftflödet runt hjulhusen (på lastbilar med 385/55-däck). Volvo FH har dessutom fått ytterligare dörrförlängning och förbättringar av luftavvisarna på den extra höga sovhytten (XHSL).
 

6. Ny energibesparande styrservopump. Volvos nya elektroniskt styrda styrservopump ger en mer precis kontroll över styrningen, vilket kan reducera mängden energi som krävs vid körning rakt framåt. För kunder som kör krävande fjärrtransporter och mycket på tomgång innebär detta att energiförlusterna kan reduceras. Styrservopumpen ingår i Volvos nya bränslepaket för dieselmotorerna D11 och D13 Euro 6.
 

7. Effektivare tryckluftskompressorer. Volvo har lanserat en ny generation tryckluftskompressorer som sparar bränsle genom att bygga upp lufttrycket på ett mer effektivt sätt. Dessa är nu standard för alla D11 och D13 Euro 6-dieselmotorer.
 

8. Nya luft-, bränsle- och oljefilter och nya tankstorlekar för AdBlue. De nya filtren är utformade så att endast rätt filter kan monteras, vilket säkerställer högsta möjliga motorprestanda samtidigt som motorns livslängd maximeras. Volvos filter är tillverkade av veckat filterpapper och har ett stort ytområde som säkerställer mycket hög filtreringskapacitet och lång livslängd. Och för att det ska vara enkelt för förarna att fylla på både bränsle och urea under samma tankstopp, har storleken på Volvos AdBlue-tankar ändrats för att matcha den utökade effektiviteten hos våra D11 och D13 Euro 6-dieselmotorer.
 

9. Generatorer med 50 % längre livslängd. För att göra livet ute på vägarna behagligare för chaufförerna har Volvo lanserat en ny generation 150 A-generatorer med 50 % längre livslängd. Dessutom har kommunikationen med generatorn förbättrats i och med att en LIN-funktion (Local Interconnect Network) har lagts till, vilket gör att Volvo kan diagnostisera generatorn, förstå när den behöver bytas ut och planera laddningen i syfte att förlänga livslängden på strömstyrningskomponenterna. De nya generatorerna är standard för dieselmodellerna Euro 6 FH och FH16. För ytterligare komfort har Volvo även lagt till en ny 180 A-generator i sortimentet för dessa modeller.

Är det något du undrar?

Din lokala Volvoåterförsäljare svarar gärna på dina frågor. Ring, titta förbi eller be dem komma och hälsa på dig.